هيئت تجاري سوريه که جمعي از تجار و فعالان اقتصادي شيعه اين کشور هستند، عصر ديروز به اتاق تهران آمدند و در ديدار با فعالان اقتصادی تهران به رايزنی پيرامون همکاری‌ها پرداختند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران( مانا) ،علي کاظميني رايزن اقتصادي سفارت ايران در سوريه در اين نشست با اشاره به اينکه روابط اقتصادي ايران و سوريه به دوران پيش از انقلاب اسلامي باز مي گردد و در اين مدت نيز اين روابط فراز و نشيب هاي زيادي به خود ديده است، گفت: همکاري هاي تجاري ايران و سوريه در طول چندين دهه که از آن مي گذرد عمدتا در دست بخش هاي دولتي و نيمه دولتي بوده و بخش خصوصي سهم بسيار محدودي در اين بازار داشته است.

وي افزود: مقامات سياسي و اقتصادي سوريه نيز بارها در ملاقات هاي خود با مسئولان ايران بيان  کرده اند که بازار کشور سوريه پر از کالاهاي عربستان سعودي، اردن و ساير کشورهاي عرب است در حالي که مردم و دولت سوريه علاقهمند به استفاده از کالاها و محصولات ايراني هستند اما به ندرت کالاهاي ساخت ايران در اين بازار حضور دارد.

به گفته وي، عمده حضور ايران در بازار سوريه مربوط به صدور خدمات فني و مهندسي مي شود که آن نيز از طريق شرکت هاي دولتي صورت مي گيرد.

کاظميني با اعلام اينکه سطح مبادلات در حال حاضر حدود 1 ميليارد دلار است، يکي از عمده دلايل ضعف همکاري هاي اقتصادي ميان دو کشور را فقر شناخت کالاهاي ايراني در بازار سوريه بيان کرد.
رايزن اقتصادي سفارت ايران در سوريه بر سياست شناخت کالاها و توانمندي هاي ايران در بازار سوريه تاکيد کرد و بخشي از آن را جزو وظايف فعالان اقتصادي و بخش خصوصي ايران دانست.

وي  گفت: امنيت سوريه در حال حاضر به مراتب از عراق بهتر است و بخش خصوصي ايران تصور نکند که نمي تواند به اين بازار ورود پيدا کند يا آنکه دچار مشکل خواهد شد.

کاظميني يکي از علاقه مندي هاي ايران براي حضور در بازار سوريه را ورود به حوزه خدمات فني و مهندسي در اين کشور اعلام کرد و با بيان اينکه بازسازي اين کشور فرصت بسيار مناسبي را پيش روي کارآفرينان و بنگاه هاي اقتصادي ايران قرار داده است ، افزود : در حال حاضر علاوه بر ايجاد شرايطي مناسب براي حضور شرکت هاي فعال در حوزه خدمات فني و مهندسي، موضوع راه اندازي دو خط کشتيراني ميان دو کشور مطرح است که اميدواريم در همکاري دولت هاي دو طرف اين خطوط هر چه سريع تر ايجاد شود.


* آمادگي سوري‌ها براي توسعه همکاري با ايران

همچنين حسن جواد يکي از سرپرستان هيات تجاري سوريه در اين سفر و همچنين از اعضاي اتاق بازرگاني و صنعت سوريه، در اين نشست از آمادگي دولت و بخش خصوصي اين کشور براي توسعه و تقويت همکاري ها با ايران خبر داد و گفت: ما آمادگي داريم با جديت مسير همکاري هاي اقتصادي ميان دو کشور را براي حضور بخش خصوصي ايران در بازار سوريه فراهم کنيم و آماده ايم 
از نزديک سخنان فعالان اقتصادي ايران را بشنويم و براي رفع موانعي که وجود دارد تلاش کنيم.

وي با اشاره به حمايت هاي دولت و مردم ايران از کشور سوريه و اتفاقات سال هاي اخير در اين کشور، افزود: اميدواريم که در حوزه هاي مختلف اقتصادي نيز شاهد حمايت ها و پيشتيباني ملت و دولت ايران باشيم.

بشار شمهه از ديگر اعضاي اين هيات تجاري و از فعالان اتاق بازرگاني و صنعت سوريه نيز با اشاره به اينکه بخش عمده اي از خاک سوريه در حال حاضر در اختيار دولت و حکومت اين کشور است و تروريست ها تنها بخش کوچکي را در دست دارند، گفت: فعاليت هاي اقتصادي بزرگ و زيرساخت هاي عمده همچنان در اختيار دولت سوريه است و علاوه بر اين، دولت و حکومت سوريه دو بندر مهم تجاري و نيز پالايشگاه هاي بزرگ در منطقه حمص را همچنان در اختيار دارد.

شمهه به امنيت در پايتخت سوريه اشاره کرد و يادآور شد دمشق با 8 ميليون نفر جمعيت در امنيت کامل قرار دارد. وي با اين توضيحات، به بخش خصوصي و فعالان اقتصادي ايران اطمينان داد که حضور آنها در بازار سوريه تهديدي در پي نخواهد داشت و تجار ايراني مي توانند به مانند ساير کشورها سهمي از بازار اين کشور داشته باشند.

اين عضو اتاق بازرگاني و صنعت سوريه عمده ترين کالاهاي صادراتي از سوريه به ايران را زيتون، روغن زيتون، پنبه و محصولات نساجي اعلام کرد که در حال حاضر مي توان به بازار ايران روانه کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار