عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن گفت عربستان برای همکاری به من پیشنهاد رشوه داد.

عربستان با پيشنهاد ميلياردي از من درخواست همپیمانی کردبه گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، علی عبدالله صالح در گفتگو با شبکه المیادین گفت: اولین دلیل حمله عربستان به یمن هدف قرار دادن من بوده است چرا که من با درخواست عربستان مبنی بر هم پیمان شدن با منصور هادی و اخوان المسلمین علیه نیروهای جنبش انصار الله یمن مخالفت کردم.

عبد الله صالح افزود: اختلاف من با جنبش انصار الله یمن بر سر مسائل مدیریتی کشور بوده است نه مسائل اعتقادی.
رئیس جمهور سابق یمن با اشاره به اینکه "تجاوز آشکار به یمن هیچ توجیه قانونی ندارد" در ادامه خاطر نشان کرد: عربستان میلیاردها دلار به من پیشنهاد کرد تا با آنها علیه جنبش انصار الله هم پیمان شوم اما من آن را نپذیرفتم.
رئیس جمهور سابق یمن تاکید کرد: نه من و نه فرزندانم هیچگاه به مسند حکومت در یمن باز نخواهیم گشت.
علی عبد الله صالح، گفت: قبل از اینکه من با نیروهای جنبش انصار الله هم پیمان شوم عربستان با من درباره ترسیم مرزهای باقی مانده مذاکره کرد.
وی با اشاره به اینکه ما با عربستان درباره برخی اراضی یمن اختلاف داشتیم افزود: نایف بن عبد العزیز، ولیعهد عربستان بسیار تلاش کرد تا درباره ترسیم مرزهای یمن به نتیجه برسد اما ما با پیشنهاد وی مخالفت کردیم.
وی گفت: ما حدود سی و هفت هزار کیلومتر مربع از اراضی یمن و پنجاه تا شصت هزار مایل از مرزهای آبی را از عربستان پس گرفتیم.
عبد الله صالح تصریح کرد: ما با عربستان سعودی اختلافاتی داریم که به قبل از سال هزار و نهصد و سی و چهار باز می گردد.
وی تاکید کرد: مقامات عربستان از هرگونه سخنی درباره برقراری دموکراسی و حقوق بشر و آزادی روزنامه ها بسیار آشفته خاطر و ناراحت می شوند.

رئیس جمهور سابق یمن گفت: کینه عربستان درباره جنبش انصار الله یمن کینه ای مذهبی است.
صالح افزود: مذهب زیدیه نزدیک ترین مذهب به اهل سنت است و مذهب وهابی مذهبی افراط گر و تندرو است و اخوان المسلمین نیز از زیر عبای وهابی ها خارج شده اند.
وی تصریح کرد: هدف عربستان سعودی از حمله به یمن ضربه زدن و ویران کردن ارتش و نهادهای این کشور است. آنها تلاش می کنند قیمومیت یمن را به دست بگیرند و آتش فتنه را در میان شهروندان این کشور بر افروزند.
رئیس جمهور سابق یمن تاکید کرد: هر کس که در کنفرانس ریاض شرکت کند این حکم را بر خود صادر کرده است که دیگر به یمن باز نخواهد گشت و با این اقدام خود حمله عربستان به یمن را نیز تایید می کند.
رئیس جمهور سابق یمن در ادامه تصریح کرد: اگر عربستان وارد یمن شود همان اتفاقی که برای اخوان المسلمین در مصر افتاد برای سعودی ها تکرار خواهد شد.
علی عبد الله صالح افزود: درخواست برگزاری کنفرانس در ژنو به وسیله من مطرح شد و سازمان ملل نیز با آن موافقت کرد.
رئیس جمهور سابق یمن گفت: گفتگوهای ژنو از دو حالت خارج نیست یا گفتگو میان طرف های یمنی است و یا گفتگو با عربستان خواهد بود.
وی تصریح کرد: ما آخرین کسی بودیم که از رفتن هیئت انصار الله به مسقط با خبر شدیم و آنها در این باره با ما اصلا مشورت نکردند.
عبد الله صالح تاکید کرد: ما به هیچ کس جز ملت یمن و حزب خود اعتماد نداریم و هرگز پشت انصار الله را خالی نخواهیم کرد چرا که آنها هم پیمان ما در میدان جنگ هستند.
وی گفت: گفتگوهای ژنو باید در بر گیرنده موضوعات انتقال حکومت، تجاوز عربستان به یمن و برگزاری انتخابات باشد.

علی عبد الله صالح،  گفت: آمریکا به پشتیبانی نظامی از نیروهای عربستان در تجاوز به یمن اعتراف کرده است شاهد آن نیز موشک های ساخت آمریکا است که ما در منطقه فج عطان به آنها دست یافتیم.
عبد الله صالح تاکید کرد که من در کشور یمن و در همه روستاها و در دل همه شهروندان یمنی حضور دارم و فرزند این ملت هستم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: آل سعود پشت پرده تمام اتفاقات و حوادثی است که در عراق و سوریه و لیبی جریان دارد.
صالح گفت: اشتباه عربستان این است که نظام جمهوری و مردمی را یک خطر برای خود می پندارد.
وی ضمن محکوم نمودن حوادث جاری سوریه تاکید کرد: ما از صمیم قلب از ملت سوریه و بشار اسد، رئیس جمهور این کشور حمایت می کنیم و با آنها هستیم.
رئیس جمهور سابق یمن تصریح کرد: آنچه در سوریه و عراق و یمن جریان دارد با هدف حمایت از اسرائیل و در راستای اجرای سیاست های آمریکا صورت می گیرد.
وی همچنین تاکید کرد: آمریکا با سوء استفاده از کشورهای عربی و ایجاد دشمنی در میان آنها به فکر فروش سلاح ها و تجهیزات نظامی خود به این کشورها است.
وی گفت: من از ملت مقاوم و صبور یمن به خاطر پایداری در مقابل دشمن تشکر می کنم و به آنها درود می فرستم و به آنها می گویم که صبر کلید گشایش و فرج است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار