وزیر نیرو گفت: بیش از 55 درصد آب مصرفی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در همایش اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی در خصوص اهمیت آب در مشرق زمین گفت: در طول تاریخ شهرهای متعددی به دلیل کاهش و یا خشک شدن منابع آبی از بین رفته‌اند و هم اکنون نیز متأسفانه ما شاهد این اتفاق در نقاط مختلف کشورمان هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: بیش از 55 درصد از آب مصرفی کشور در تمام بخش‌ها از سفره‌های زیرزمینی و کمتر از 45 درصد از آب‌های سطح اراضی تأمین می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه به توضیح برداشت از آب‌های زیرزمینی پرداخت و گفت: ذخایر آب‌های زیرزمینی از دو لایه استاتیک و دینامیک تشکیل شده‌اند که برداشت از ذخایر دینامیک قابل جبران و ذخایر استاتیک غیرقابل جبران است و متأسفانه از 500 میلیارد متر مکعب ذخایر استاتیک بیش از 110 میلیارد مترمکعب آن برداشته شده و همچنان روند برداشت با شدت ادامه دارد که این امر برای آینده ایران نگران‌کننده است.

چیت‌چیان افزود: کمبود آب باعث تعارض‌های اجتماعی در مناطق مختلف ایران شده و هم اکنون شاهد چندین مورد مشابه بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: رودخانه‌ها حریم و بسترهای مشخصی دارند که به دلیل خشکسالی سال‌‌های اخیر این بسترها مورد تجاوز استفاده‌کنندگان قرار گرفته است.

وزیر نیرو اذعان داشت: افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش نیازها از یک سو و محدود شدن منابع آبی و انرژی از سوی دیگر باعث تدبیر در ایجاد راهکاری جدید از سوی مدیریت عرضه، تقاضا و ساختارها شده است .

وزیر نیرو در حاشیه نشست در جمع خبرنگاران، بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری نسبت به سال قبل بارش‌ها به طور متوسط 17 درصد کاهش داشته و در مناطق مختلف با توجه به اقلیم آب و هوایی انها این میزان متفاوت است به طور مثال در استان خوزستان میزان بارندگی 45 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است که ما بدون مدیریت مصرف قادر به مدیریت صحیح منابع نخواهیم بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، بارندگی ، صنعتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار