وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در جریان دیدار از غزه اعلام کرد هر گونه گشایش مرزهای این منطقه و بهبود اوضاع اقتصادی آن پس از جنگ ویرانگر پارسال، عمدتا به این بستگی دارد که اطمینان حاصل شود هیچ راکت دیگری به سوی فلسطینی اشغالی شلیک نخواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز از غزه، فرانک والتر اشتاینمایر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ما به سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز داریم. بنابر این ما همچنین به احتمال صدور کالاهایی که اینجا (در غزه) تولید می شود، نیاز داریم. این فقط از طریق گشایش مرزها، امکان پذیر است».
وی افزود: «ولی کل واقعیت این است: همه اینها، تحت دشوارترین شرایط، فقط زمانی اتفاق خواهد افتاد که قطعیت واقعی وجود داشته باشد... که (غزه) دیگر سکویی برای پرتاب راکت ها نیست».
این منطقه از زمان آتش بس ماه اوت بین اسرائیل و حماس، تا حد زیادی آرام بوده است هر چند که بیست و ششم ماه مه، یک راکت شلیک شده از غزه به یک منطقه خالی نزدیک شهر بندری اشدود اسرائیل اصابت کرد و اسرائیل با حملات هوایی که تلفاتی به بار نیاورد، به این امر واکنش نشان داد.
اسرائیل و مصر، با اشاره به نگرانیهای امنیتی، تردد افراد و کالاها را از طریق مرزهای خود با نوار غزه به شدت محدود کرده اند؛ منطقه ای متراکم که یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.
اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا از حماس به علت خصومت این گروه با اسرائیل، دوری می کنند.
اشتاینمایر در جریان این سفر که شامل بازدید از یک مدرسه دخترانه سازمان ملل ساخته شده با کمک آلمان بود، با مقامات حماس دیدار نکرد.
گفتگوهای کند آشتی ملی بین حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس، سختی ها را بغرنج و کمک رسانی خارجی و واردات مصالح ساختمانی را به غزه مختل کرده است.
اشتاینمایر، که پیش از سفر به غزه با مقامات اسرائیلی و مقامات فلسطینی مستقر در کرانه باختری دیدار کرد، افزود همه طرف های جنگ «می دانند که ما روی یک انبار باروت نشسته ایم و مراقب هستیم این انبار مشتعل نشود».
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار