علیرضا ساطعی در گفتگو با
خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در زمینه تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بخش دریایی گفت: روح حاکم بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی، توجه و تقویت توان داخلی برای تأمین نیازهای داخل و کاهش آسیبپذیری اقتصاد کشور از تحولات و تغییرات برنامهریزی شده و یا ناخواسته در نظام اقتصاد جهانی و نهایتا حضور مقتدرانه و تأثیر گذار در محیط پیرامونی و بینالمللی از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان خصوصاً همسایگان است.
عضو هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: با نگاهی اجمالی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، میتوان از بکارگیری دانش در اقتصاد و عنایت ویژه به اقتصاد و خدمات دانش بنیان، افزایش بهرهوری، رقابتپذیری، جایگاه ویژه سرمایه انسانی، هدایت همه جانبه و هدفمند از صادرات، تقویت اقتصاد غیرنفتی، جلوگیری از خام فروشی، تعامل سازنده و تأثیر گذار در محیط پیرامونی و بین الملل، صرفهجویی در هزینهها، افزایش پوشش استاندارد، تأمین منابع مالی مورد نیاز توسط بانکها برای تقویت و حمایت از فعالین و کارآفرینهای عرصه اقتصاد مقاومتی بعنوان مؤلفههای اقتصاد مقاومتی نام برد.
ساطعی ادامه داد: در کنار مؤلفههای اقتصاد مقاومتی میتوان به رویکردهای این اقتصاد که در مقدمه ابلاغیه سیاستها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته نیز اشاره کرد که شامل رویکردهای جهادی، انعطافپذیر، فرصتساز، مولد، درونساز، پیشرو و برونگرا است.
عضو هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران، افزود: قطعا و بدون تردید بسیاری از مولفهها و رویکرد های کلان اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا بطور عام و در حوزه حمل و نقل دریایی بطور خاص نیز حاکم و قابل اعمال است.
اجازه دهید در ادامه دامنه بحث را به حوزه حمل و نقل دریایی محدود کنیم چرا که بخش دریایی دارای زیر بخشهای متعدد و متنوعی است که بعضاً با همدیگر تفاوت ماهوی دارند و لذا نمی توان در یک فرصت محدود تمام این موضوعات متنوع را مورد پوشش قرارداد.
ساطعی در خصوص حمل و نقل دریایی کشور چه در بخش حمل نفت و چه دیگر کالاها به رغم تحریمها در اجرا و تحقق مولفههای اقتصاد مقاومتی تاچه اندازه از سایر بخشهای اقتصادی موفقتربوده است؟ اظهار داشت: فارغ از بخش نظامی و دفاعی کشور که پیشرفتهای بسیار چشم گیری داشته و در راستای سیاست های اقتصاد مقامتی، توان داخلی را به مراتب فراتر از حد تصور افزایش داده است.
وی ادامه داد: بخش دریایی از زیر بخش های متعدد و متنوعی تشکیل شده که سطوح توانمندی ما در این زیر بخشها هم متفاوت است و لذا نمیتوان بصورت کلی در این خصوص در ارتباط با همه زیر بخشهای دریایی اظهار نظر نمود اما باید اذعان کرد که در حوزه حمل و نقل دریایی ما دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشتیم و توانستیم علیرغم تمامی محدودیتهای ناشی از تحریمهای ظالمانه با قدرت به فعالیتهای خود ادامه دهیم.
گرچه به علت این محدودیتها برخی از بازارهای خود را از دست داده و هزینههای بیشتری را متحمل شویم اما آنچه که به دست آوردیم بسیار با ارزشتر بوده و هست.
انتهای پیام/