باتوجه به دلال‌بازی‌های موجود در بازار نشر، علی‌رغم آنکه مطالب آماده‌ای دارم، نتوانستم دست‌اندر کار هیچ کتابی باشم، امروز هزینه‌ها به‌قدری بالاست که آدم از انتشار هرکتابی پشیمان می‌شود.

گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران _نسرین خدایاری، علی‌اکبر باقری‌ ارومی، نویسنده و نمایشنامه‌نویس که پیش از این با انتشار آثاری با عناوین «نظریه‌ی ادبیات اسلامی» و «جامعه‌ی مدنی و مفاهیم دینی» جایگاه خود را در میان اهالی قلم بر سر زبان‌ها انداخته، امروز مهمان ما شده تا از دغدغه‌هایش بگوید:

آقای باقری ارومی متولد چه سالی هستید؟
متولد 1339 هستم.

به نظر شما ادبیات ما چه مشکلاتی دارد؟
راهکاری که من دارم اینست که اصول‌گرایی را در ادبیات پیش بگیریم و مشکلات مردم را به متن ادبیات بیاوریم، درحال حاضر مشکل ما با دنیا بر سر انقلاب اسلامی بوده و دنیا انقلاب را مشکل خود می‌داند، درصورتی‌که ما آن را فرصت می‌دانیم و برای حل این مشکل نیازمند همکاری پشتیبانی نهادها و سازمان‌ها هستیم.

اولین کتاب خود را با چه عنوانی وارد بازار کتاب کردید؟
من در اولین گام‌های نویسندگی‌ام، پایان‌نامه‌ی تحصیلی‌ام در رشته‌ی ادبیات نمایشی را با عنوان «نظریه‌ی ادبیات اسلامی» به بازار کتاب ارائه کردم.

درحال حاضر چه کتابی را دردست نگارش دارید؟
هم‌اکنون باتوجه به دلال‌بازی‌های موجود در بازار نشر علی‌رغم آنکه مطالب آماده‌ای دارم، نتوانستم دست‌اندر کار هیچ کتابی باشم، امروز هزینه‌ها به‌قدری بالاست که آدم از انتشار هرکتابی پشیمان می‌شود و من با اینکه تمایل زیادی به انتشار پایان‌نامه‌ی فوق لیسانس خودم با عنوان «آسیب‌شناسی تئاتر (ملی)» دارم، نمی‌توانم این کتاب را چاپ کنم.

به جز نویسندگی چه فعالیت‌های فرهنگی و هنری دیگری دارید؟
من نمایشنامه هم می‌نویسم و دراین زمینه هم کار می‌کنم، باتوجه به آنکه سال‌ها پیش از تهران به شهرستان آستارا مهاجرت کرده‌ام، نمایشنامه‌هایی را نوشته و اجرا می‌کنم، دراصل من مجری ایده‌های خودم هستم. ‌

چه شد که نوشتن را شروع کردید؟
نوشتن یک موهبت الهی است و من چون از کودکی تابه‌حال هرآنچه را که خواسته‌ام بنویسم، در نوشتنش موفق شدم، با دیدن این مشکل در جامعه که هیچ‌وقت مطابق فطرت‌ها هرآنچه که می‌خواهند بنگارند، نمی‌نگارند، سختی‌ها را مثال نوشدارو به جان خریدم تا هرآنچه مردم نمی‌توانند بنگارند، بنویسم.

در مسیر نوشتن با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
کتاب «نظریه‌ی ادبیات اسلامی» با هزار مشکل در جامعه عرضه شده و کمکی از جایی نرسید و سرمایه‌گذاری آن‌هم از خودم بود، من گردنه‌هایی را رد کردم و هنوز هم کتابم در دست ناشر مانده، به اینگونه که کتاب را در 3000 نسخه منتشر کردم و نه تنها حق‌التألیفی به من داده نشد بلکه  بجز 800 نسخه‌ای که دریافت کردم مابقی کتاب‌ها دردست ناشر ماند، از آن پس تصمیم گرفتم که هزینه‌ی انتشار کتاب‌هایم را بصورت کامل تقبل نکنم.

اگر نویسنده نمی‌شدید، چه شغلی را برای خودتان انتخاب می‌ کردید؟
اگر نویسنده نمی‌شدم، بازهم نویسنده می‌شدم زیرا تنها راه نجات خودم را در انتقال افکارم می‌بینم و این امر را در نویسندگی یافتم.

گفتنی است؛ علی‌اکبر باقری ارومی نمایشنامه‌هایی همچون «حماسه‌ی انتظار» و «نبرد بی‌انتها» را روانه‌ی بازار کتاب کرده‌است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار