باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

کسی‎که مقاومت اسلامی را در کرانه‌ مدیترانه کلید زد

وی با حضور در لبنان و ارتباط با جنبش "امل" در قدرت گرفتن محور مقاومت حضوری موثر داشت.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ شهید "مصطفی چمران" از جمله فرماندهان تأثیرگذار جنگ تحمیلی است که با وجود داشتن شرایط مساعد در ایالات متحده آمریکا؛ این کشور را رها کرد تا به میهن خدمت کند.

**زندگینامه شهید چمران

مصطفی چمران متولد سال 1311 در تهران و در محله "15 خرداد" بود. وی تحصیلات خود را در مدارس "انتصاریه"، "دارالفنون" و "البرز" گذراند و در سال 1336 فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران در رشته الکترومکانیک شد ؛ از نظر تحصیلی شهید چمران بسیار باهوش و با پشتکار بالا بود و جز معروف‌ترین و بهترین دانشجویان دانشگاه "کالیفرنیا" و "برکلی" آمریکا شناخته می‌شد.


کلید زننده مقاومت اسلامی در کرانه‌های مدیترانه کیست؟




**فعالیت‌ها و سمت‌های سیاسی


"مصطفی چمران" به عنوان شخصیت جامع‌الشرایط و با گستردگی نگرش در همه حوزه‌ها نقش آفرینی کرد. او پس از کودتای ننگین 28 مرداد 1332 با استبداد، استعمار و طاغوت وارد نبرد شد.

دور دیگری از نقش آفرینی شهید چمران پس از کشتار خونین 15 خرداد 42 توسط رژیم ستم‌شاهی بود و با اینکه شهید چمران در آمریکا از نظر تحصیلیدارای وضعیت مساعدی بود  با عشقی که به وطن و مبارزه با استبداد داشت برای نقش آفرینی در آینده ایران اسلامی دو سال در مصر آموزش نظامی دید و پس از آن مسئول تعلیم چریک‌های ایرانی شد.



**کلیددار مقاومت اسلامی در کرانه‌های مدیترانه

پس از این دوران چمران در لبنان به مقاومت اسلامی این کشور کمک کرد و با ارتباط با جنبش "امل" مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا را تقویت کرد که این اقدام او ضربات سختی را به خائنین لبنانی از جمله "فالانژیست‌ها" و دشمن صهیونیستی  وارد کرد و او را به عنوان کلیددار مقاومت اسلامی در کرانه‌های مدیترانه شناساند.




کلید زننده مقاومت اسلامی در کرانه‌های مدیترانه کیست؟



**نقش آفرینی در مجلس و وزارت دفاع

شهید چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان وزیر دفاع منصوب شد و تلاش کرد تا با ایجاد ارتش مکتبی و یاری سپاه پاسداران استقلال هرچه بیشتر کشور را به ارمغان آورد.

وی در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران در امر قانون‌گذاری ایفای نقش کرد و پس از آن به عنوان نماینده رهبری در شورای عالی دفاع محسوب شد.

**نقش آفرینی شهید چمران در جنگ تحمیلی

 با شروع جنگ تحمیلی و هجوم همه جانبه ارتش رژیم بعثی شهید چمران به یاری مناطق جنگ‌زده شتافت و با ایجاد "ستاد جنگ‌های نامنظم" در حالی که دشمن در اوایل جنگ تا نزدیکی دروازه‌های اهواز پیش آمده بود آن‌ها را عقب راند و سوسنگرد را با ارتش و نیروهای مردمی  و سپاه منطقه آزاد کرد.


کلید زننده مقاومت اسلامی در کرانه‌های مدیترانه کیست؟


شهید چمران  پیشروی دشمن بعثی را با تاکتیک چند جانبه از جمله  تعامل و همگرایی نیروهای مردمی و ارتش و سپاه   استفاده از آب در زمینگیر کردن تانک‌های عراقی و همگرایی استانی در خوزستان از پیشروی دشمن جلوگیری و در برخی مناطق دشمن را عقب راند.


 حتی در آن دوران در سوسنگرد زمانی که زخمی شد بازهم با زخمی شدن خود باعث و بانی نجات صدها سرباز گردید و سپس پس از معالجه در اهواز به سرعت به میدان‌های رزم شتافت و در 31 خرداد 60 با ترکش که به بدن او اصابت کرده بود در منطقه دهلاویه به درجه رفیع شهادت نائل شد.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار