مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان از جاری شدن آب زاینده رود پس از 10 سال در تالاب بین المللی گاوخونی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از اصفهان؛ ظهرابی ضمن بیان این مطلب گفت: سرانجام پس از برگزاری جلسات متعدد، با احیای شورای عالی آب در دولت یازدهم وبا تصویب مدیریت یک پارچه ی حوضه ی آبریز زاینده رود با عنوان یک الگوی مناسب برای حوزه ی آبریز، توانستیم موفق به سرازیرشدن آب زاینده رود به این تالاب شویم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ی ماده ای شورای عالی آب کشور و به دستور ریاست جمهور مبنی بر اینکه اگر آب زاینده رود به اندازه کافی هم نباشد نباید خشک شود، باید گفت در حال حاضر آب در بستر زاینده رود جریان دارد و تا چند روز آینده به تالاب گاوخونی میرسد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان هم چنین افزود: آب زاینده رود باید زنده نگه داشته شود چرا که حق مردم اطراف این رودخانه و زیست بوم طبیعی این حوضه است که سهمی از آب زاینده رود را داشته باشند.

ظهرابی با اشاره به این مطلب که دوران آبیاری کشاورزی در این حوزه با موفقیت انجام شده خاطر نشان کرد: در حال حاضر رها سازی آب زاینده رود به میزان حداقلی، برای تامین نیاز زیست محیطی رودخانه انجام می شود.

وی در خصوص عدم قطع جران پایه ای رودخانه در پایان فصل کشاورزی و استفاده ی بهینه از آب به منظور کشاورزی گفت: این امر باعث شد که آب زاینده رود به سمت تالاب سرازیر شود و پس از سال خشکسالی بخشی از بستر رودخانه و تالاب، شاهد ورود آب به تالاب بین المللی باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به اقدامات موثر کشاورزان و دوست داران محیط زیست برای رساندن آب به تالاب تصریح کرد: کشاورزان و مردم شرق اصفهان برای لایروبی بستر رودخانه به منظور انتقال سریع آب به تالاب و مقابله بابرداشت های غیر مجاز آب در مسیر رودخانه مشارکت فعال و خود جوشی داشته اند واین در حالیست که حتی هزینه هایی نیز دراین زمینه و پر کردن کانال های سطحی و زیر زمینی غیر مجاز متحمل شدند که قابل تقدیر است.

ظهرابی در خصوص فصلی بودن رودخانه زاینده روداز سال تا کنون اظهار داشت: با اجرای مصوبه ماده ای، مدیریت اعمال یکپارچه در این حوزه و تامین آب برای تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان که مهم ترین زیستگاه آبی مرکز کشور به شمار می آید آب باید به صورت دائمی جریان داشته باشد و این امر با مشارکت درست مردم و سازوان های مربوطه امکان پذیراست.

وی در پایان با بیان این مطلب که رسیدن آب به تالاب گاوخونی امید ها را برای احیای مجدد این زیستگاه با ارزش زنده کرده است گفت:با توجه به شرایط کنونی ومشکلات موجود در حوضه ی آبریز هم میتوان با انجام مدیریت صحیح،بخشی از حق آبه زیستی رودخانه و تالاب را تامین نمود واین در حالیست که کشاورزان نیز با اقدامات اخیر خود ثابت کرده اند که می توانند برای احیای تالاب گاوخونی از دل و جان مایه بگذارند. 

انتهای پیام/ح
برچسب ها: جریان ، آب ، تالاب ، گاوخونی ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.