قرار دادن کتاب در مکان‌های عمومی از جمله اقداماتی است که این روزها در بسیاری از کشورهای جهان رایج است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ قرار دادن کتاب در مکانهای عمومی از جمله اقداماتی است که این روزها در بسیاری از کشورهای جهان رایج است. گاه این عمل به مدد شهرداری ها با ایجاد مکانهایی خاص به این منظور مدیریت می شود و گاهی هم خود مردم با قرار دادن کتاب در مکان‌هایی مثل ایستگاه اتوبوس و مترو سعی در گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور خود را دارند. 

این اقدام برای اولین بار از ایالات متحده و ایالت میسوری آغاز شد. رول هورنباکر نخستین کسی بود که این حرکت را انجام داد. او یک فروشنده‌ی رایانه در ایالت میسوری آمریکا بود و نام این رفتار را Book Crossing یا کتاب‌ در گردش گذاشت. او فضای جلوی مغازه خود را تبدیل به کتابخانه‌ای کوچک کرده بود و بابت اجاره کتاب از مردم پولی دریافت نمی کرد. 

در حال حاضر در اکثر کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، ایتالیا و انگلیس این روند در حال گسترش است به طوری که برای مثال در فرانسه کتاب‌های در حال گردش از ده‌هزار جلد فراتر رفته است.

به اشتراک گذاشتن کتاب رفتاری است که این روزها می‌تواند سبب نزدیکی فرهنگ و تفکرات انسانها به یکدیگر شود. چقدر خوب است در هنگام نشستن در یک مکان و برای مثال انتظار برای یک وسیله عمومی برای چند دقیقه نگاه‌ها به جای تلفن همراه به سوی کتاب و کتابخوانی روند.

 گفتنی است؛ این طرح در ایران در برخی دانشگاه ها اجرا شده اما هنوز جای کار دارد و باید تنوع در عناوین کتابها به چشم بخورد. فصل تابستان می‌تواند بهانه مناسبی برای تجدید نظر در کتابهای داخل کتابخانه است تا با ارائه آن به دیگران بتوان در گسترش فرهنگ مطالعه سهیم بود. 


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار