یک منبع حاضر در مذاکرات وین مدعی شد در پیش نویس توافقنامه هسته‌ای ایران، بازدید از همه سایت‌های مشکوک این کشور گنجانده شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ یک منبع آگاه دیپلماتیک در مذاکرات وین مدعی شد بر اساس پیش نویس توافقنامه هسته‌ای ایران و شش کشور قدرتمند جهان، و بر مبنای گفتگوهای انجام شده میان این کشورها و تهران، بازرسان سازمان ملل متحد باید به همه سایت‌های مشکوک ایران، از جمله سایت‌های نظامی، دسترسی داشته باشند. 

این منبع آگاه در این باره گفت: اگر توافقنامه مورد پذیرش قرار بگیرد، در حالت ایده‌آل، یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این توافق در ماه کنونی به تصویب خواهد رسید و اقدامات مورد انتظار از دو طرف - از جمله محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌های این کشور- در نیمه نخست سال 2016 (نیمه دوم 1394) به اجرا گذاشته خواهد شد.

اطلاعات به دست آمده از این منبع، اطلاعاتی اولیه بود و احتمال تغییر آن وجود دارد، زیرا اساس آن را پیش نویس توافقنامه هسته‌ای تشکیل می‌دهد که نسخه نهایی موافقتنامه شمرده نمی شود. ممکن است قبل از تصویب نهایی این پیش نویس بوسیله ایران و شش کشور قدرتمند، الحاقیه‌هایی به آن افزوده شود.

مقامات دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات در این باره اعلام کردند امیدوار هستند نسخه نهایی این پیش نویس را روز سه شنبه به تصویب برسانند. مقامات دیپلماتیک گفتند مذاکرات با هدف دستیابی به یک توافق، در ساعات اولیه روز سه شنبه ادامه دارد.

این منبع آگاه در ادامه افزود: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص طرحی توافق کرده‌اند که موضوع آن، پرداختن به پرسش‌های عمده درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، تا پایان سال کنونی است. وی افزود برخی کاهش تحریم‌ها، منوط به حل این مساله توسط تهران خواهد بود.
این منبع آگاه در ادامه گفت: این طرح که مورد توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران قرار گرفته است، یک مورد بازدید از پایگاه نظامی پارچین و همچنین گفتگوهای احتمالی با دانشمندان هسته‌ای ایران را شامل می شود.

مذاکرات هسته‌ای میان تهران و شش کشور قدرتمند جهان، نتوانست تا ضرب الاجل نیمه شب دوشنبه برای دستیابی به یک توافق نهایی، محقق شود. این در حالی است که دیپلمات‌های همه طرفین اعلام کردند امیدوار هستند طی ساعات آینده به پیشرفت دست پیدا کنند.
جزئیات پیش نویس این توافق، که هنوز مورد مذاکره طرفین است، با تفاهمنامه لوزان که دوم آوریل (13 فروردین)  به امضای ایران و آمریکا رسید، شباهت زیادی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۴
ما که مشکلی نداریم خوش اومدن
آخرین اخبار