همزمان با سالروز شهادت مردم مظلوم افغانستان، دیپلماتهای ایرانی و خبرنگار ایرنا در مزار شریف افغانستان، همایش "افغانستان و تروریسم، چالشهای میدانی و راهکارهای رهایی" برگزار شد.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس شورای عالی استانهای جمهوری اسلامی ایران در این همایش افغانستان را پیکره ای از امت اسلام دانست و گفت: تروریسم در افغانستان محصول مداخله بیگانگان و تفکرات انحرافی است که همگی از قرارگاه مشترک استکبار جهانی هدایت می شود.

غلامرضا بصیری پور تروریسم در منطقه را فرزند ناخلف استکبار جهانی توصیف کرد و هدف از حرکتهای تروریستی را رسیدن استکبار به اهداف خود در منطقه دانست.

وی شناسایی ریشه های بروز و توسعه تروریسم در افغانستان و تلاش برای از بین بردن زمینه های تقویت تروریسم نظیر مشکلات اقتصادی را از مهمترین راهکارهای رهایی ازین پدیده شوم دانست.

رئیس شورای عالی استانهای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران وحدت مردم و پیروی از امام خمینی بود افزود: وحدت مردم افغانستان در مبارزه با تروریسم افقهای روشنی برای این کشور بهمراه خواهد داشت.

بصیری پور همچنین گفت: ضرورت اجماع جهانی و منطقه ای برای مبارزه با تروریسم را از دیگر راهکارهای رهایی از توطئه آفرینی استکبار جهانی دانست.

وی بر لزوم روشنگری از سوی کشورهای اسلامی و جهان اسلام تاکید کرد و افزود: متاسفانه با اقدامات داعش برخی ذهنیتها از اسلام در اذهان منفی شده است فلذا باید اسلام واقعی را به جهان معرفی کرد زیرا داعش اسلام واقعی نیست بلکه وحشیگری و جنایت است و استکبار جهانی است که از این خونریزی ها سود می برد.

رئیس شورای عالی استانهای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همسو بودن رویکردهای ایران و افغانستان در موضوعات مختلف نظیر مبارزه با مواد مخدر، و برقراری امنیت، آسایش و صلح در منطقه، بر نقش مردم افغانستان در مبارزه با القاعده و طالبان تاکید کرد.

افغانستان سپر بلای کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم است

سرکنسول دولت اسلامی افغانستان در مشهد هم در این همایش با اشاره به وضعیت کشورها در قبال پدیده تروریسم، گفت: افغانستان جزو سومین گروه از کشورهایی است که درگیر تروریسم است، زیرا نه تنها با تروریسم مبارزه می کند بلکه در مبارزه با این پدیده شوم خود را سپر کشورهای همسایه ساخته و قربانی نیز می دهد.

عبدالاحد خالق یار با بیان اینکه پدیده تروریسم ابعاد گسترده و فرامنطقه ای بسیاری دارد تصریح کرد: برخی از کشورها در مواجهه با مساله تروریسم تنها شعار می دهند و عملکرد قابل توجهی در سرکوب تروریسم ندارند.

وی افزود: برخی از کشورها نیز در زمینه مبارزه با تروریسم هم شعار می دهند و هم بر اساس وظیفه اسلامی خود سعی می کنند تروریسم را به جهانیان معرفی کنند و هماهنگی های منطقه ای و بین المللی برای سرکوب آن ایجاد کنند.

سرکنسول دولت اسلامی افغانستان در مشهد دستاوردهای افغانستان در مبارزه با تروریسم را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت: به دلیل ابعاد گسترده پدیده تروریسم، دستاوردهای دولت افغانستان دیده نمی شوند.

خالق یار به کشته شدن یکی از فرماندهان طالبان در استان ننگرهار اشاره کرد و گفت: شکست این گروه تروریستی در این منطقه و عقب نشینی آنها سبب شده است تا در روزهای اخیر شدیدترین حملات را علیه مردم افغانستان انجام دهند.

وی در ابتدای سخنان خود تروریسم را وحشت، انتحار و دهشت افکنی توصیف و از مقام شامخ شهدای افغانستانی و ایرانی در مزار شریف تجلیل کرد.

همچنین نماینده آیت الله مکارم شیرازی در افغانستان در این همایش هدف توطئه آفرینی کشورهای غربی در عبور داعش از این کشور را تبدیل افغانستان به پایگاهی دائمی برای این گروه تروریستی اعلام و بر لزوم هوشیاری مردم افغانستان تاکید کرد و از نخبگان افغانستانی خواست به کشور خود بازگردند.

نماینده تام الاختیار آیت الله مکارم شیرازی در افغانستان با با رد ادعای تروریستهای داعش و تبلیغات غربیها مبنی بر عبور از افغانستان و فعالیت در کشورهای آسیای میانه تصریح کرد: حتی در این صورت هم افغانستان بعنوان عقبه داعش باقی خواهد ماند و مردم افغانستان ضربات سختی خواهند خورد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری بر لزوم هوشیاری مردم افغانستان و ایستادگی در برابر حرکات توطئه آمیز دشمن تاکید کرد و امنیت این کشور را در گرو امنیت کشورهای همسایه آن دانست و گفت: نباید فریب تبلیغات غرب را بخوریم، زیرا کشورهای غربی در حال برنامه ریزی هستند که افغانستان تخلیه شود.

نماینده آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به خروج هزاران نفر از مردم کابل، از مهاجران افغانستانی خواست با وجود همه خطرهایی که این کشور را تهدید می کند به افغانستان بازگردند و در ابعاد اقتصادی و علمی به کشور خود خدمت کنند.

حسینی مزاری نبود نخبگان، علما و روحانیت را عامل مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای همسایه دانست و تاکید کرد: اگر نخبگان با توجه به تربیت و تحصیلی که در ایران داشتند، در کشور خود حضور جدی داشته باشند و به تاسیس مدرسه و دانشگاه اهتمام ورزیده و وظایف دینی و اسلامی خود را انجام دهند، حتما تاثیرگذار خواهند بود.

وی با بیان اینکه زمینه و عرصه برای جهاد بسیار فراهم است، بر حضور جدی در صحنه مبارزه تاکید کرد و از مهاجرین افغانستانی در ایران خواست در مساله بازگشت به افغانستان به مسئولان ایرانی یاری رسانند.

مدیرعامل خبرگزاری صدای افغان(آوا) در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت این روز در افغانستان گفت: طالبان جنایتکار برخلاف همه معیارهای دینی و عرف سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی و اجتماعی افعانستان، 9 نفر از مهمانان ما را به طور وحشتناکی به شهادت رساندند و مردم ما را خجالت زده مردم و دولت ایران کردند.

حسینی مزاری با عذرخواهی از ملت و دولت ایران افزود: افغانستان در طول تاریخ به دلیل توجه قدرتهای خارجی به این کشور همواره یک کشور بحران زده بوده است.

وی با اشاره به فعالیتهای عبدالمالک ریگی بعنوان نمونه بارز توجه کشورهای غربی به افغانستان، دلایل عمده این توجه را وجود منابع مختلف اقتصادی در این کشور، نقش برجسته آن در عرصه فعالیتهای اطلاعاتی، آموزش و تجهیز و ساماندهی تروریستها در آن و اعزام آنها به سایر کشورها، اشراف افغانستان به کشورهای همسایه مثل کشورهای شوروی سابق، ایران، هند و چین و ارزانی نیروها و استفاده آسان از نیروهای افغانستانی عنوان کرد.

نماینده آیت الله مکارم شیرازی در افغانستان، با بیان اینکه هدف کشورهای غربی از توجه به افغانستان در گذشته ضربه زدن به شوروی سابق بود و تجاوز شوروی به افغانستان با تحریک غربیها و آمریکاییها صورت گرفت، تاکید کرد: پس از پیروزی مجاهدین در افغانستان، ضریه زدن به نیروهای جهادی مهمترین هدف کشورهای استکباری بود.

حسینی مزاری گفت: از آنجا که جهاد افغان ها در جهان تاثیرگذار بود و مردم مسلمان الجزایر با تاسی از جهاد افغان ها جهاد خود را شروع کردند، کشورهای غربی این وجه الگو بودن افغانستان را برنتافتند و درصدد تخریب چهره مجاهدین افغانستانی و تضعیف افغانستان از هر جهت و تخریب وجه الگویی این کشور برآمدند و تروریسم را پرورش دادند تا افغانستان بعنوان الگوی کشتار، تحجر، استبداد و ظلم مطرح باشد نه الگوی جهاد اسلامی.

وی تسلط بر منابع غنی افغانستان، نابود کردن قدرتهای اقتصادی نوظهور در شرق نظیر روسیه، ایران، چین و هند و تضعیف آنها، سازمان دهی قدرت برای مهار قدرتهای اقتصادی و قرار دادن ظرفیتهای آنها در مسیر منافع غرب را از دیگر اهداف کشورهای غربی در توجه به افغانستان برشمرد.

در این مراسم همچنین از خبرنگاران حاضر، فعالین دفتر نمایندگی تبیان و تیم های ورزشی جام رمضان فوتسال افغانستان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.