مشاور اوباما تصریح کرد: توافق وین سیاسی است و از نظر حقوقی الزام آور نیست.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر کالین کال، معاون مشاور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و مشاور جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی بوده است، در نشستی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا درباره توافق وین گفت: "هم دولت ایران و هم دولت آمریکا برای قبولاندن توافق هسته ای در داخل کشورهای خود در شرایط بسیار سختی قرار دارند. درباره دستیابی غیرقانونی ایران به مواد یا فناوری های هسته ای می توان به چند نکته توجه داشت. ایران می تواند از مسیرهای مختلف غیرقانونی به این توانایی دست پیدا کند. این چالش پیش از توافق هسته ای وین وجود داشت و پس از توافق وین نیز باید مراقب این مسئله بود. اگر ایران پیش از توافق وین این کار را انجام می داد، ناقض تعهداتش درقبال ان پی تی بود و اگر حالا این کار را انجام بدهد ناقض تعهداتش نه تنها درقبال ان پی تی، بلکه تعهداتش درقبال برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود.
وی افزود: " یکی از تفاوتهای مطرح در این خصوص درمقایسه دو دوره یعنی دوره پیش از امضای توافق هسته ای و دوره پس از توافق وین این است که ما در دوره پس از توافق وین، می توانیم نظارتهای بسیار بیشتری درباره زیرساختهای هسته ای به صورت گسترده داشته باشیم و کانال تامین هسته ای ایران را نیز زیرنظر داشته باشیم. در نتیجه، احتمال شناسایی فعالیتهای ایران در این زمینه که در گذشته کارنامه اطلاعاتی ما در شناسایی این فعالیتها چندان خوب نبوده است، افزایش خواهد یافت." 
کالین کال در ادامه افزود: " توافق وین پیمان نیست، بلکه توافقی درحوزه اختیارات رئیس جمهور آمریکا است. این توافق معاهده نیست که از نظر حقوقی الزام آور باشد. لازم نیست این توافق به تصویب سنا برسد زیرا معاهده نیست. این توافق، توافقی درحوزه اختیارات رئیس جمهور آمریکا و توافقی سیاسی است و مبتنی بر پایبندی دو طرف به مفاد آن است. بنابراین این توافق با مسئله معاهده ها متفاوت است. درعین حال نمی توان گفت کنگره در روند کارها نبوده است. وندی شرمن، معاون جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بارها در جلسات استماع کنگره حضور داشته و به اعضای کنگره توضیح داده است. دولت آمریکا در هیچ حوزه دیگری که به امنیت ملی آمریکا مربوط بوده، تا این اندازه با کنگره رایزنی و تعامل نداشته است. این تعامل فقط در شرایط کنونی نیست که می کوشیم به کنگره بگوییم این توافق، توافقی خوب است وباید از آن حمایت شود، بلکه در کل این روند همین تعامل وجود داشته است. ما بارها و بارها با مشاوران بلند پایه کنگره نیز در طول این روند تعامل داشته ایم و با آنها صحبت کرده ایم. ما با مشاوران سناتور منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا بارها و بارها تعامل داشته ایم و اطلاعات برخی از آنها از اطلاعات مقامات کاخ سفید نیز در این زمینه بیشتر بوده است. البته برخی از جزییات مذاکرات به اطلاع کنگره رسانده نشده، که طبیعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار