آیین نامه نحوه صدور مجوز برگزاری و نظارت بر جشنواره‌ها و مجامع سینمایی از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، به استناد اصل يكصد و سی و هشت قانون اساسی و با توجه به بند 21 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ارزشیابی و ارتقای کمی و کیفی مجامع و جشنواره‌های سینمایی، آيين‌نامه برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و مجامع سينمايی، به شرح زير ابلاغ می‌شود:

*فصل اول - تعاریف:

ماده 1: جشنواره: همايشی است که در مدتی معین و به صورت دوره‌ای در مکانی مشخص در کشور برای كشف استعدادهای جوان و ايجاد رقابت برای ارتقای كيفيت و معرفی آثار برتر هنرمندان و اهدای جوایز به برجسته‌ترين اثر سینمایی و ديداری، شنيداری و ساير فعالیت‌های فرهنگی، هنری و نرم افزاری برگزار می‌گردد.

ماده 2: جشنواره بین‌المللی: جشنواره‌ای است كه در بخش‌های مختلف تحت عنوان مسابقه و بخش جانبی با حضور حداقل هفت كشور شركت‌كننده برگزار می‌شود.

ماده 3: جشنواره ملی: جشنواره‌ای است كه با مشاركت حداقل هفت استان كشور با فراخوان سراسری و به منظور دريافت و ارزيابی آثار هنرمندان سراسر كشور برگزار می‌شود.

ماده 4: جشنواره منطقه‌ای: جشنواره‌ای است كه با مشاركت حداقل دو و حداكثر هفت استان برگزار می‌شود.

ماده 5: جشنواره استانی: جشنواره‌ای است كه در يكی از استان‌های كشور به منظور توليد و حمايت از آثار سينمايی، و ديداری، شنيداری و تقدير از برگزيده‌های فرهنگی و سينمايی آن استان برگزار می‌شود.

ماده 6:جشنواره محلی:جشنواره‌ای است كه با اولويت معرفی پاره فرهنگ‌ها در يكی از شهرها يا شهرستان‌های كشور برگزار می‌شود.

*تبصره: محتوای هر يک از جشنواره‌های فوق می‌تواند موضوعی (با يک موضوع مشخص)، تخصصی (با هدف بررسی حرفه‌ای يک موضوع خاص) و يا عام باشد.

ماده 7: اثر ديداری، شنيداری: محصولی است که در قالب فیلم (70- 35- 16 ميليمتری ) يا ویدئو يا CD   و DVD  و يا  ساير سخت‌افزارهای آنالوگ و دیجیتال ضبط و قابل پخش باشد.

ماده 8: مراسم مناسبتی: گردهمايی مناسبتی شامل بزرگداشت، نكوداشت و يادواره و نظاير آن خواهد بود كه به صورت ادواری و يا غير ادواری برگزار می‌شود.

ماده 9: شورای سياست‌گذاری: متشكل از كارشناسان با تجربه و متخصص كه توسط مقام ذی‌صلاح برگزاركننده تعيين شده و رويكردها، سياست‌ها و ضوابط اجرايی جشنواره را پايه‌ريزی و تصويب و بر فرآيند برگزاری جشنواره راهبری و نظارت می‌نمايد.

ماده 10: هيأت انتخاب: متشكل از كارشناسان با تجربه،‌ خبره، صاحب نظر و متخصص هستند كه با معرفی دبير جشنواره توسط شورای سياست‌گذاری انتخاب و طی حكمی از سوی دبير جشنواره برای انتخاب آثار ارسالی به جشنواره جهت شركت در بخش مسابقه منصوب می‌شوند.

ماده 11: هيأت داوران:‌ متشكل از حداقل 5 و حداكثر 7 نفر از متخصصان و كارشناسان و صاحب‌نظران فرهنگی و هنری، اساتيد و پيشکسوتان سينمايی است كه با معرفی دبير جشنواره توسط شورای سياست‌گذاری تعيين شده و طی حكمی از سوی دبير جشنواره برای انتخاب آثار برتر جشنواره به عنوان عضو هيأت داوری منصوب می‌شوند و نتيجه جشنواره با داوری و رای اكثريت آرای اعضاء تعيين می‌شود.

ماده 12: دبیر جشنواره: فردی ذی‌صلاح كه با حكم بالاترین مقام اجرایی برگزاركننده تعیین می‌گردد. دبیر جشنواره باید دارای حداقل مدرک كارشناسی و یا معادل آن در رشته مرتبط با حوزه فرهنگی و یا سینما با اولویت موضوع جشنواره و یا دارای تجربه و سابقه تخصصی در سینما یا موضوع مرتبط با جشنواره باشد. تشخیص دارا بودن صلاحیت‌های یاد شده با سازمان امور سینمایی است. دبیر جشنواره مسؤلیت محتوایی و تخصصی جشنواره را بر عهده دارد.

ماده 13: محل برگزاری جشنواره: مكانی است که برای برگزاری جشنواره یا مراسم  و برنامه‌های جنبی مورد نظر، تناسب موضوعی، موقعیتی و جغرافیایی داشته باشد و به تأیید سازمان سینمایی برسد.

ماده 14: برگزاركننده (صاحب امتیاز) جشنواره: شخص حقوقی اعم از بخش خصوصی، دولتی و یا نهاد عمومی غیر دولتی است كه در چارچوب مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به برگزاری جشنواره می‌كند تا از رسانه پرنفوذ، اثرگذار و كلید پیشرفت كشور، سینما، در راستای معرفی مأموریت‌ها و اهداف بهره‌‌گیری نماید و پس از اخذ مجوز برگزاری جشنواره از سازمان سینمایی می‌تواند ‌جشنواره را برگزار نموده و مسئولیت اصلی و مالی جشنواره در مقابل شركت‌كنندگان و اشخاص ثالث و تكالیف قانونی جشنواره برعهده اوست. 

ماده 15: مجری جشنواره: مؤسسات فرهنگی هنری، سینمایی و فیلم‌سازی (اعم تولید، اكران، توزیع و خدمات فنی و پشتیبانی فیلم‌سازی) دارای مجوز فعالیت از سازمان سینمایی و صلاحیت‌های تخصصی موضوع جشنواره بوده و مطابق تفاهم‌نامه همكاری فیمابین برگزاركننده و موسسه مذكور؛ تمام مسئولیت محتوایی و اجرایی نحوه برگزاری جشنواره را برعهده می‌گیرد و در خصوص عملكرد خود در مقابل سازمان سینمایی مسئول و پاسخگوست.

ماده 16: مقررات جشنواره: كلیه دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی حاكم بر جشنواره كه قبل از اجرا پس از تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره، باید به تصویب مقام ذی‌صلاح سازمان سینمایی برسد.

ماده 17: ناظر كیفی جشنواره: كارشناسی است كه توسط سازمان سینمایی تعیین و به ارزیابی و کنترل کیفیت و کمیت محتوا و اجرای جشنواره می‌پردازد و نظر خود را طی گزارشی به سازمان سینمایی اعلام می‌دارد. ناظر جشنواره می‌تواند از تمامی اركان و اجزای جشنواره و عملكرد برگزاركننده، مجری، دبیر و هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره بازرسی و نظارت نماید تا از مطابقت عملكرد آنان با ضوابط و مقرارت مصوب و ابلاغی اطمینان حاصل نماید. همكاری تمامی اركان جشنواره با ایشان الزامی است.

ماده 18: جوایز جشنواره:‌ هدایای مادی و یا معنوی است که توسط برگزار كننده جشنواره و بنا به تشخیص هیأت داوران و متناسب با شأن، مقام و موضوع به برگزیدگان هر جشنواره اهدا می‌شود.


*فصل دوم – صدور مجوز و نظارت:

ماده 19: برگزاری هر نوع جشنواره و یا مراسم سینمایی یا دیداری، شنیداری توسط برگزاركننده صرفاً با ارائه درخواست به سازمان سینمایی و تشكیل پرونده و ارائه مدارک لازم و پس از اخذ مجوز بر پایی جشنواره‌های سینمایی و دیداری، شنیداری امكان پذیر است.

ماده 20: نظارت بر سیاست‌ها، اهداف، برنامه‌ریزی، عملكرد و اجرای صحیح برگزاری جشنواره‌ها بر عهده سازمان سینمایی است.

ماده 21: برگزارکننده جشنواره می‌بایست حداقل چهار ماه قبل از برگزاری جشنواره ضمن تحویل تقاضای کتبی برگزاری جشنواره نسبت به ارائه طرح توجیهی و تكمیل فرم مربوط با ذكر رویكردها، اهداف و برنامه‌های پیشنهادی جشنواره اعم اصلی یا جنبی، و اركان و ساختار اجرای امور و میزان و نحوه‌ تأمین منابع مالی جشنواره اقدام نموده و مدارک مورد نیاز را به سازمان سینمایی ارائه دهد. هر گونه تغییر در ابعاد و اجزای جشنواره باید به صورت كتبی و حداقل یكماه قبل از برگزاری به سازمان سینمایی اعلام شود.

*تبصره 1: آثار دیداری، شنیداری و موضوع مورد نمایش در جشنواره باید با برنامه ارائه شده از سوی برگزاركننده، مصوب سازمان سینمایی، هماهنگی داشته باشد. برگزار كننده، دبیر و مجری جشنواره باید حداقل دو هفته قبل از اعلام رسمی و عمومی منتخبین هیأت انتخاب، جهت دریافت تأیید و مجوز اكران محدود آثار طبق جدول پیشنهادی از سازمان سینمایی اقدام نماید.

*تبصره 2: برگزار کننده جشنواره باید متناسب با اهداف جشنواره تعداد، اسامی و مشخصات اعضای هیأت‌های انتخاب و  داوری را حداقل دو ماه قبل از برگزاری جشنواره كتبا به سازمان سینمایی اعلام نماید.

ماده 22: برگزارکننده، مجری و دبیر جشنواره باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران و صلاحیت‌های عام و تخصصی متناسب با مفاد مندرج در مواد 14 ، 15 و 12 این آیین‌نامه را دارا باشند.

*فصل سوم - روش اجرا:

ماده 23: برگزاركننده جشنواره باید امکانات کافی برای اداره، اجرا و سازماندهی برنامه‌های تصویبی و شرایط فنی مناسب برای نمایش از قبیل: سینما، سالن نمایش و امكانات پخش تصویر، صدا و ... را فراهم آورد.

ماده 24: برگزاركننده جشنواره بایستی فراخوان جشنواره را كه در برگیرنده موضوع، اهداف و مقررات جشنواره، بخش‌های مختلف آن و جوایز منتخبین نهایی باشد، پس از دریافت مجوز، حداقل سه ماه پیش از زمان برگزاری جشنواره منتشر نماید. 

*تبصره: درمورد جشنواره‌های بین‌المللی، برگزاركننده باید فراخوان خود را براساس مجوز صادره سازمان سینمایی تدوین و حداقل به یکی از زبان‌های رایج بین‌المللی توزیع نماید.

ماده 25: حداکثر زمان برگزاری یک جشنواره فیلم دو هفته است.

ماده 26: درج مشخصات كامل كلیه فیلم‌های بلند، کوتاه، مستند، پویانمایی و نماهنگ شرکت داده شده در جشنواره، در بروشورها، رایانما (سایت) و نشریه‌های مخصوص آن توسط برگزاركنندگان جشنواره الزامی است.

ماده 27: برگزاركننده جشنواره موظف است حداكثر ظرف مدت یک هفته پس از اتمام برگزاری جشنواره گزارش كاملی از روند برگزاری و خود ارزیابی از نتایج جشنواره به همراه رأی هیأت‌های انتخاب و داوری، فیلم مراسم پایانی و مستندسازی روند برگزاری جشنواره در بخش‌های اصلی و جنبی و سایر اقدامات از جمله اقلام تبلیغاتی نظیر پوسترهای تبلیغاتی، ‌بولتن، كالانما، برنامه و جداول زمانبندی اجرای جشنواره را برای ضبط در سوابق به سازمان سینمایی تحویل نماید.

ماده 28: هر جشنواره می‌بایست جوایز معینی داشته باشد كه در فراخوان مربوط به اطلاع عموم رسانده می‌شود.

ماده 29:  برگزاركننده موظف است برآورد، عملكرد و منابع تأمین مالی جشنواره را قبل ( به هنگام ارائه تقاضا و تكمیل فرم مربوط) و پس از برگزاری جشنواره به سازمان سینمایی اعلام نماید.

ماده30: صدور مجوز دوره‌های بعدی یک جشنواره علاوه بر احراز سایر شرایط مقرر در این دستورالعمل و ضوابط مورد نظر سازمان سینمایی، منوط به دریافت مستندات مذكور در ماده 27 و برگزاری مطلوب دوره‌های قبل با تأئید ناظر كیفی سازمان است.

ماده 31: کلیه فیلم‌های بلند سینمایی که قرار است در جشنواره‌ای به نمایش درآید، برگزاركننده و مجری باید برای تكرار نمایش از تهیه‌کننده فیلم مجوز كتبی كسب نمایند.

*تبصره: برگزاركننده جشنواره باید تهیه‌كنندگانی را كه فیلم‌هایشان برای نمایش برگزیده نمی‌شوند، حداكثر ده 10 روز قبل از تاریخ شروع جشنواره به صورت كتبی مطلع سازد.

ماده 32: انتخاب یک فیلم جهت شركت در یک جشنواره نباید منوط به سپردن یک نسخه از فیلم مزبور برای نگهداری در بایگانی جشنواره یا هر بایگانی دیگری مربوط به جشنواره توسط برگزارکننده باشد.

ماده 33: چنانچه به دلایلی لازم باشد بخش‌هایی از فیلم حذف و یا تغییر داده شود، مراتب باید به صورت مكتوب در زمان انتخاب فیلم یا حداقل دو هفته پیش از شروع جشنواره به تهیه‌كننده فیلم اعلام و موافقت وی اخذ شود. درصورت مخالفت تهیه‌كننده با تغییرات پیشنهادی، وی محق خواهد بود تا فیلم خود را از جشنواره خارج كند. 

*تبصره: پس از اعمال تغییرات در پایان جشنواره، فیلم باید به صورت اولیه و با اضافه کردن بخش‌های حذف شده به مالك آن مسترد گردد.

ماده 34: برگزاركننده جشنواره می‌بایست همه فیلم‌های منتخب برای نمایش را بیمه نموده و حداقل خسارات پرداختی به تهیه‌كننده فیلم را در بیمه‌نامه مشخص نماید.

ماده 35: چنانچه تهیه‌كننده فیلم مدعی خسارت از برگزاركننده جشنواره بابت نسخه تحویلی فیلم باشد، می‌بایست موضوع را حداکثر ظرف دو هفته پس از دریافت فیلم به برگزاركننده اطلاع دهد و در صورت بروز هر گونه اختلاف به مراجع قضایی ذی‌صلاح مراجعه نماید.

ماده 36: برگزاركننده جشنواره می‌تواند بخش كوتاهی از فیلم‌های مختلف را با هدف تبلیغات به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران امانت دهد. در این خصوص لازم است مجوز کتبی را از تهیه‌کننده و تعهدات لازم را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی اخذ نماید.

ماده 37: مسئولیت حفظ و نگهداری از فیلم‌ها در تمام مدتی که در اختیار جشنواره است، از جمله مدتی که به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران امانت داده می‌شود، بر عهده برگزاركننده و مجری جشنواره است.

ماده 38: فیلم‌ها باید برابر اطلاعات مندرج در فرم‌های درخواست حضور در جشنواره فقط در مدت برگزاری جشنواره و در شهری که جشنواره درآن برگزار می‌شود، نمایش داده شود. هرگونه نمایش اضافی به هر صورت و هر عنوان، می‌بایست با مجوز کتبی از سازمان سینمایی و تهیه‌کننده فیلم و یا از نماینده قانونی او یا از توزیع کننده مجاز فیلم صورت پذیرد. چنانچه با توافق طرفین نمایش بیش از سه بار باشد لازم است قراردادهای فیمابین برگزاركننده جشنواره و تهیه‌كننده فیلم تنظیم گردد و میزان و نحوه پرداخت درآمد حاصله به تهیه‌كننده فیلم مشخص گردد.

ماده 39: نسخه‌های فیلم ارائه شده به جشنواره حداكثر دو هفته پس از پایان جشنواره، باید به تهیه‌كننده یا نماینده قانونی وی در قبال اخذ رسید تحویل شود.

*فصل چهارم – داوری: 
 
ماده 40: دبیر جشنواره باید موافقت كتبی كلیه داوران را برای داوری در جشنواره پیش از صدور حكم داوری از ایشان اخذ كند و پس از اخذ موافقت كتبی داوران، با تأیید شورای سیاست‌گذاری احكام آنان را صادر ‌نماید.

ماده 41: داوران موظفند هویت نامزدهای منتخب جشنواره را تا پایان كار داوری و اعلام نتیجه حفظ نمایند.

ماده 42: رأی هیات داوری با اكثریت مطلق اعضاء تعیین می‌شود. این رای قطعی و تغییر ناپذیراست و هیچ‌كس مجاز به تغییر و تصرف در آن نخواهد بود.

*تبصره: پس از اتمام داوری نهایی، هیأت داوری موظف است گزارش كتبی خود را مشتمل بر مستندات داوری به مجری و دبیر جشنواره ارائه نماید.

ماده 43: مشاركت مدیر عامل مؤسسه فرهنگی، هنری و سینمایی، مجری جشنواره، ‌دبیر، مشاور دبیر و دستیاران او، ‌داوران، اعضای هیأت مدیره، سهام‌داران یا اشخاصی كه در زمره كاركنان آن شركت یا مؤسسه مجری باشند و بستگان درجه اول و دوم داوران در جشنواره بلامانع است اما مجاز به دریافت جایزه عنوان آثار برتر نخواهند بود.

ماده 44: اعضاء هیئت داوری نباید به نحوی مرتبط با تولید یا بهره‌برداری تجاری از فیلم‌های بخش مسابقه باشند. 

*فصل پنجم –  متفرقه: 

ماده 45: كلیه تصمیمات اصلی و روند برگزاری جشنواره می‌بایست ثبت و مستندسازی تصویری و به سازمان سینمایی ارائه شود.

ماده 46: كلیه مسئولیت‌های جشنواره از جمله مسئولیت ناشی از اجرای این آیین‌نامه، قوانین مرتبط،‌ مندرجات فراخوان بر عهده برگزاركننده و مجری است، مقام ذی‌صلاح برگزاركننده جشنواره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را با مصوبه شورای سیاست‌گذاری، طی حكمی به مجری و دبیر جشنواره تفویض نماید. 

*تبصره: مسؤلیت‌های مجری و دبیر جشنواره رافع مسئولیت برگزاركننده نخواهد بود.

ماده 47: چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی مبادرت به برگزاری جشنواره بدون كسب مجوز از سازمان سینمایی نمایند، موضوع توسط سازمان سینمایی از سوی مراجع ذی‌صلاح قانونی پیگیری خواهد شد.

*تبصره: چنانچه ناظركیفی جشنواره تخلف برگزاركننده، مجری یا دبیر جشنواره را از مفاد مندرج در این آیین‌نامه گزارش دهد و مراتب تخلف به تأئید سازمان سینمایی برسد، همزمان با برگزاری جشنواره مجوز مزبور لغو خواهد شد و ضمن برخورد قانونی با متخلفین برای دوره‌های بعد نیز مجوز ارائه نخواهد شد.

این آیین‌نامه در یک مقدمه، 5 فصل،  47 ماده و 9 تبصره ذیل آن در تاریخ بیست و هشتم بهمن ماه سال  هزار سیصد و نود و سه به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و از این تاریخ لازم‌الاجراست.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار