برتری مقرنس و کاشی هفت‌رنگ فارس

هنرمندان صنایع دستی استان فارس در دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان زنجان حضور داشتند و موفق به کسب رتبه برتر این نمایشگاه شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس؛ زهرا الحمدی در این باره گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سه منظر نظرسنجی از متخصصان، بازدید کنندکان و غرفه‌داران در نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان زنجان هنرمند شیرازی رضا جان‌علی در رشته مقرنس کاری از استان فارس به عنوان سومین غرفه برتر این نمایشاه معرفی شد.
 
وی افزود: در این نمایشگاه همچنین علی تعبدی در رشته کاشی هفت‌رنگ به عنوان اولین غرفه برتر این نمایشگاه معرفی گردید.
 
کفتنی است؛ كاشي هفت رنگ نوعي كاشيكاری است كه متعلق به معماری دوران اسلامی است و از كنار هم چيدن كاشی‌هاي لعاب‌دار سفيد به ابعاد 15*15 و 20*20 سانتی‌متر و رنگ‌آميزی با رنگ‌های مختلف بدست می‌آيد. بعد از طراحی و رنگ‌آميزی با لعاب به كوره رفته سپس آماده نصب می‌شود.
 
كيفيت و تركيبات خاص لعاب در كاشی هفت رنگ شيراز از شاخصه‌های مهم اين هنر است. از نمونه‌های بارز هنر كاشی هفت رنگ در شيراز می‌توان به كاشيكاری مسجد وكيل،‌ مسجد نصيرالملک‌،‌ خانه زينت الملوک و .... اشاره كرد. 

همچنین مقرنس‌کاری عبارت است از حجم های فرورفته و برجسته (به شکل لانه زنبور) که با بهره‌گیری از گچ یا کاشی یا چوب یا فلز در زیر گلدسته مناره‌ها، بالای ایوان مساجد و دیگر ابنیه و نیز بالای محراب مساجد کاربرد دارد و از عوامل فزاینده زیبایی و توجه در معماری سنتی ایران است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار