مشابهت‌های فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا در بهبود زمینه‌های تعلیم و تربیت راهگشا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، دیدار دو جانبه خارجی با حضور فانی وزیر آموزش و پرورش و استفانیا جانینی وزیر آموزش دانشگاه و تحقیقات ایتالیا برگزار شد. 

در این جلسه وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این مسئله که ایران و ایتالیا از فرهنگ غنی برخوردار هستند خاطر نشان کرد: این دو کشور اشتراکات فرهنگی زیادی دارند اما نظام آموزشی در این دو کشور با تفاوتهایی مواجه است و در ایران آموزش و پرورش و وزارت علوم دو نهاد جداگانه هستند. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر در ایران 13 میلیون دانش‌آموز، یک میلیون همکار فرهنگی و 105 هزار مدرسه و 750 منطقه آموزشی در سراسر کشور داریم که تا یکی دو روز آینده بازگشایی می‌شود. 

فانی خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تلاش ما بر این است تا در مناطق محروم توسعه آموزشی را داشته باشیم و همچنین در آموزش دختران تاکید بسیاری شده است. 

وی توسعه عدالت آموزشی را از سیاست‌های جدی دولت یازدهم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در کشور 408 هزار دانش‌آموز افغان و اتباع خارجی مشغول به تحصیل هستند. 

فانی توجه به امر تعلیم و تربیت را در ایران بسیار مهم تلقی کرد و  خاطر نشان کرد : برای امر تربیت معلم دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در حوزه آموزش و پرورش اداره می‌شود. 

وی نتیجه ارتباطات موثر با ایتالیا را در علم و فناوری مثبت تلقی کرد. 

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به سند تحول که بحث تدوین آن به طول انجامیده است، تصریح کرد: در سال 91 این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و سندی ارزشمند است که مبنای برنامه ششم توسعه را تشکیل می‌دهد برنامه‌ای که اجرای آن از سال آینده آغاز می‌شود. 

وی در ادامه افزود: بحث عدالت آموزشی ، ارتقای کیفیت ، توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای، تربیت متعادل و متوازن در عرصه‌های مختلف با توجه به فناوری های نوین حداقل پیش‌بینی‌هایی است که در سند وجود دارد.

فانی با بیان اینکه در دنیا اخیرا پدیده‌ای جهانی شدن به شدت رواج پیدا کرده است گفت: در پی این فرآیند هویت ملت‌ها در خطر قرار دارد و از طریق تعاملاتی که ایران و ایتالیا بر قرار خواهد کرد بحث هویت دو کشور حفظ خواهد شد. 

وی در پایان از آمادگی برای افزایش همکاری ها و تفاهم‌نامه‌های عملیاتی بین دو کشور خبر داد. 

 
ارتقای سطح آموزشی در راستای افزایش تعاملات بین‌المللی 

جانینی وزیر آموزش و دانشگاه و تحقیقات ایتالیا ضمن مغتنم شمردن این فرصت گفت: در راستای اهداف مشترکی که دو کشور دارند، روابط دو جانبه این دو کشور که از لحاظ فرهنگ، آموزش و پژوهش مشابهت زیادی دارد و همچنین ایجاد فضای جدیدی که بعد از توافقات وین صورت گرفته است روابط مثبت خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با عنایت به اینکه در تجربیات کاری نقش استاد ، دبیر، حضور داشته‌است و آموزش دانشگاهی در عرصه زبان‌ها داشته است مشابهت‌های زیاد فرهنگی به وضوح بین دو کشور قابل مشاهده است. 

 وزیر آموزش و دانشگاه و تحقیقات ایتالیا خاطر نشان کرد: بین دو کشور تفاوتهایی از نظر نظام آموزشی وجود دارد از جمله اینکه در ایتالیا یک وزارتخانه مسئول دانشگاه و پژوهش و امور آموزشی است. 

جانینی تصریح کرد: در حال حاضر در ایتالیا 9 میلیون دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند و 800 هزار آموزشگاه به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازند. 

وی تعداد دانش‌آموزان خارجی حاضر در مدارس ایتالیا را نسبتا مثبت تلقی کرد و تعداد آنها را حدود 8 درصد دانست. 

جانینی با بیان اینکه اعمال اصلاحات در نظام آموزشی ایتالیا هم راستا با اهداف آموزشی ایران است تصریح کرد: ارتقای کیفیت و نظام آموزشی و همچنین ایجاد استقلال آموزشی از مهمترین این اهداف خواهد بود.

وزیر آموزش و دانشگاه و تحقیقات ایتالیا گفت: در ایتالیا قانونی تصویب شده است تا به بررسی ارتقا و ارزیابی سطح آموزشی بپردازد و برنامه‌هایی برای ارتقا کاری معلمان در حال اجراست. 

وی با بیان این نکته که در ایتالیا مانند ایران دانشگاهی برای تربیت معلم وجود ندارد، تصریح کرد: اعمال چنین برنامه‌هایی و همچنین بهره برداری از سیستم‌های دیجیتالی می‌تواند در ارتقای فعالیت‌ های آموزشی تاثیر گذار باشد. 

جانینی توجه به آموزش زبان در ایران را مثبت تلقی کرد و گفت: این مساله باعث می‌شود که دانش‌آموزان در پایان دوران تحصیل زبان جدید را بیاموزند. 

وی با اشاره به این نکته که حضور معلمان در ایتالیا به صورت غیر دائمی است، گفت: قصد داریم نظام آموزشی دائمی را در کشور بر قرار کنیم. 

وی با بیان اینکه چارچوب کاری منسجمی مورد توجه است، خاطر نشان کرد: با این روند شاهد توسعه روابط بیشتری بین دو کشور خواهیم بود.

 جانینی وزیر آموزش و دانشگاه و تحقیقات ایتالیا سه اصل اساسی را در فرآیند تعلیم و تربیت به شدت مورد توجه قرار داد.  این سه اصل شامل بهبود سطح آموزشی جوانان است که می‌تواند از مضراتی نظیر بیکاری جوانان نیز تا حدودی جلوگیری کند. 
اصل بعدی بهبود شناخت نسبت به نظام‌های آموزشی دو کشور است و همچنین کمک به بزرگسالان برای ارتقای سطح آموزشی آنان که در طی آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد. 

وی آخرین اصل اساسی را توجه به بکارگیری فناوری در زمینه آموزش دانست و تصریح کرد: کاری مشترک و اهداف مشترک در این زمینه‌ها در دو کشور اجرا خواهد شد. 

توسعه تعاملات دانش‌آموزان بین دو کشور
جانینی با بیان اینکه فناوری‌های دیجیتالی در راستای ارتباطات کیفی آموزش بسیار تاثیر گذار خواهد بود خاطر نشان کرد: بهتر است شبکه‌های اجتماعی در سطح دانش‌آموزان بویژه در مقطع متوسطه ایجاد شود تا دانش‌آموزان با هدف شناخت مشترک در خصوص میراث فرهنگی هنری دو کشور تعاملات خود را افزایش دهند. 

وی همچنین توجه به آموزش ابتدایی را بسیار مهم دانست و گفت: پرداختن و توجه بیشتر به این سطح آموزشی در شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان هم بسیار اثر گذار خواهد بود. 

وی در پایان با اشاره به اینکه وضعیت دانش‌آموزان ایتالیا مقیم ایران از لحاظ آموزشی مناسب است گفت: امیدواریم از طریق افزایش تعاملات زمینه‌های همکاری بیشتری فراهم شود.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.