موسسه رشد، حمایت اندیشه در نظر دارد با همکاری دیگر نهادهای مدنی، همایشی با عنوان «کودکی در ایران» برگزار کند.

اولین همایش ملی کودکی در ایران برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در محل برگزاری اولین نشست خبری همایش ملی کودکی در ایران که امروز با حضور مصطفی معینی رئیس همایش، سعید ذکایی دبیر علمی همایش، نسرین نافعی عضور شورای سیاست‌گزاری همایش، شیوا دولت‌آبادی عضو شورای سیاست‌گزاری همایش در دبیرخانه مؤسسه رحمان برگزار شد.

مصطفی معینی عضو هیئت امنای مؤسسه رحمان و رئیس این همایش در ابتدا در خصوص فعالیت‌های مؤسسه رحمان گفت: مؤسسه رحمان با هدف کمک به ارتقای اخلاق در جامعه، کمک به گسترش عدالت اجتماعی، شناسایی و رفع موانع پیشرفت وعزت و کرامت انسانی، کمک به ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتلای اعتماد میان دولت، مردم و نهاد‌های مدنی، کمک به تقویت انسجام ملی و فرهنگی و اسلامی،‌مبارزه با فقر، محرومیت و تبعیض و بی‌عدالتی، خشونت تجاوز، بزهکاری و فساد، قانون‌گریزی و مسئولیت‌ناپذیری، کمک به کنترل آسیب‌ها و سالم‌سازی محیط اجتماعی می‌پردازد.

وی در ادامه در خصوص نشست‌های ماهانه و سالانه که با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی و بررسی علمی مسائل و مشکلات اجتماعی با حضور استادان و صاحب‌نظران و متخصصان حوزه علوم اجتماعی برگزار می‌شود گفت: از جمله عناوین این برنامه‌ها می‌توان به «سلامت و معنویت»، «زنان و مشارکت سیاسی و اجتماعی»، «اسکان غیر رسمی و سیاست‌های اجتماعی» در ایران اشاره کرد.

معینی گفت: نخستین گزارش وضعیت اجتماعی ایران در سال 1380 تا 1388 با مدیریت آقای دکتر سعید مدنی با هدف شناخت وضعیت اجتماعی موجود انجام شد ، انجام این طرح،‌آغاز برای باب گزارش‌گری مسائل اجتماعی در گروه‌های اجتماعی مختلف و برنامه‌ریزی گزارش‌های دیگر بود.

در ادامه این نشست دکتر سعید ذکایی با اشاره به این موضوع که تا به امروز 140 مقاله و چکیده در خصوص این همایش جمع‌آوری کرده‌اند گفت: حاصل خروجی این چکیده‌ها و مقاله‌ها 4 محور اصلی همایش را تشکیل می‌دهد: تاریخ کودکی، تصویر کودکی، کودکی در زندگی روزمره و سیاست کودکی.

وی ادامه داد: کودکی در تعامل دو سویه با سایر پدیده‌های جامعه در حال تغییر و تحول است ترقی هر جامعه از مفهوم کودکی در شکل‌گیری و چگونگی آموزش و پرورش، حقوق، خانواده، آداب و رسوم، سیاست‌های اجتماعی، تولیدات فرهنگی و تحقیقات علمی نقش دارد و از سوی دیگر مفهوم کودکی هر جامعه را می‌توان از مطالعه آثار فرهنگی زندگی روزمره، نهاد‌های علم و سیاست‌های عمومی دریافت. در ایران تاکنون مطالعات اندکی در زمینه مفهوم کودکی انجام شده است. گویی هنوز کودکی در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته، غفلتی که آن را در نامناسب بودن فضای شهری، معماری مدارس، مهد‌ها و مکان‌های خاص کودکان نامناسب‌ بودن سیاست‌ها و اقدامات اجتماعی برای کودکان،‌کاستی‌های نظام آموزش و پرورش و انتقاداتی که به تولیدات فرهنگی برای کودکان وارد می‌شود می‌توان دید. در این همایش هجده مقاله ارائه می‌شود و نمایشگاه عکسی با مضمون کودکی در دوره پهلوی و قاجار به نمایش گذاشته می‌شود. چهارشنبه 8 مهر دو کارگاه آموزشی برای کودکان برگزار می‌شود. 

وی گفت: از مقالات ارائه شده یک یا دو جلد کتاب چاپ می‌شود.

مصطفی معینی در پایان نشست افزود: این همایش قصد دارد به صورت دو سالانه با موضوعات مختلف برای کودکان برگزار شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۴
اسم رییس هیأت امنای مؤسسه رحمان مصطفی معین است، نه معینی.
Iran (Islamic Republic of)
الهه نوری
۱۶:۳۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۴
چون همایش هنوز برگزار نشده است، بهتر است عنوان این گزارش به این صورت اصلاح شود: اولین همایش ملی کودکی در ایران برگزار می شود
آخرین اخبار