سازمان دامپزشکی کشور در جهت افزایش کنترل مواد غذایی با منشاء دامی، اقدام به ایجاد سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده و فرآورده‌های خام دامی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان سازمان دامپزشکی کشور در جهت کنترل بیماری‌های دامی، تضمین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و امنیت غذا از مزرعه تا سفره در مرحله اول در زمینه شناسایی و ردیابی دام و همچنین کد گذاری طیور کشتاری برای ردیابی مرغ توزیع شده در سطح کشور، اقدام نموده است. 

دکتر محمدرضا سالاری کار‌شناس ارشد دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی، گفت: در زمینه ردیابی دام، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تعدادی از استانهای کشور اقدام به نصب پلاک‌های بارکد دار در دام‌های سبک و سنگین نموده و علاوه بر آن کلیه دام‌های وارداتی و صادراتی در مراکز قرنطینه کشور پلاک کوبی می‌شوند. 

وی در ادامه افزود: از سال ۱۳۸۹ تاکنون بیش از دو میلیون و دویست هزار دام سنگین و شش میلیون و پانصد هزار دام سبک پلاک کوبی گردیده که عمدتا به کشتارگاه اعزام شده‌اند و در این راستا، دام‌ها در زمان ورود به قرنطینه معاینه شده و سپس پلاک کوبی می‌گردند و اطلاعات دام شامل اطلاعات مکانی یا (GIS) و مالکیت دام و اقدامات بهداشتی انجام شده در سامانه ثبت می‌شود. 

سالاری در ادامه تصریح کرد: پس از گذراندن دوره قرنطینه، دام‌ها بارگیری می‌شوند و مالکین دام جهت انتقال به سایر مراکز دامی، کشتارگاه‌ها و یا صادرات از سازمان دامپزشکی گواهی بهداشتی الکترونیک دریافت نموده و کلیه اطلاعات بهداشتی و جابجایی دام‌ها در سامانه ثبت می‌گردد و جهت کنترل سوابق بهداشتی دام‌ها، مسئولین فنی کشتارگاه‌ها، مامورین گمرک و یا نیروهای انتظامی می‌توانند با ارسال شماره پلاک دام به صورت پیامک به شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ اطلاعات دام را دریافت کنند و از تردد دام‌های قاچاق و غیر مجاز جلوگیری بعمل آورند. 

کار‌شناس ارشد دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی گفت: در زمینه ردیابی طیور، از طریق نرم افزار‌های طراحی شده در سازمان، برای هر واحد مرغداریی که آماده فعالیت است، مجوز جوجه ریزی با کد یکتا صادر می‌گردد که در شش ماهه اول سال جاری جهت ۵۷۳ میلیون جوجه یک روزه، مجوز جوجه ریزی صادر گردیده است. تا زمان بارگیری برای کشتارگاه، تمام اطلاعات واحد شامل اطلاعات بیماری‌ها و واکسیناسیون و سایر موارددر سامانه ثبت شده و در زمان بارگیری، بر اساس کد مجوز جوجه ریزی، گواهی بهداشتی حمل با کد رهگیری صادر می‌گردد که با ورود محموله به کشتارگاه، بوسیله نماینده سازمان که در کشتارگاه مسقر است، تایید تخلیه در سامانه درج می‌گردد. در کشتارگاه برای هر محموله، کد رهگیریی که توسط سامانه صادر گردیده، بر روی کیسه‌های حاوی طیور کشتاری درج می‌گردد. 

سالاری در پایان تاکید کرد: کلیه مصرف کنندگان و بازرسان نهادهای مختلف می‌توانند با ارسال کد رهگیری بوسیله پیامک به شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ و یا از طریق سامانه، اطلاعات مرغ را دریافت نموده و از سلامت کالا مطمئن شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار