اکونومیست در گزارشی نوشت: حضور نظامی روسیه در سوریه و افزایش مالکیت چین بر دریای چین جنوبی، سلطه آمریکا را بر جهان در 25 سال گذشته به چالش کشیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان بنابر گزارش اکونومیست، با وجود فاصله بسیار میان کشور جنگ‌زده سوریه و آب‌های دریای چین جنوبی، هر دوی این مناطق شاهد تغییر قابل توجه ساختار قدرت از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی هستند.

قصد روسیه از انجام عملیات نظامی در سوریه، علاوه بر مبارزه علیه تروریسم و کمک به دولت بشار اسد، تحقیر آمریکا است. موفقیت‌های کرملین در سوریه،  به جهان این پیغام را صادر می‌کند: بر عکسِ آمریکا، می‌توان روی روسیه حساب کرد. 

جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، زمانی ادعا کرده بود: «روسیه در اصل منبع گاز، با ظاهر یک کشور است.» پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تلاش می‌کند نشان دهد این کشور علاوه بر ارتش قدرتمند و موشک‌های کروز، به لحاظ سیاسی نیز حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند بهتر از آمریکا مشکلات خاورمیانه حل کند.

مبارزه دیگر روسیه با آمریکا بر سر مسئله مشروعیت است. کرملین قصد دارد نظارت آمریکا را بر روال سیاسی جهان و دخالت نظامی این کشور در خاورمیانه را به بهانه دفاع از حقوق بشر زیر سؤال ببرد.

آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی نیز به عنوان شاهراه بخش بزرگی از  تجارت جهان، شاهد روی دیگر مسابقه قدرت و مشروعیت میان چین و آمریکا است. چین خواهان بخش بزرگی از این آب‌هاست و قدرت فزاینده نیروی دریایی آن، این امکان را فراهم می‌کند. آب‌هایی که آمریکا 20 سال پیش با آسودگی در آن‌ها رفت و آمد می‌کرد، هم‌اکنون مورد ادعای کشورهای زیادی است. چین با ممانعت از دخالت آمریکا برای حل مناقشات بر سر این آب‌ها، به واشینگتن می‌گوید: کشورهای منطقه به تنهایی و بدون نیاز به دخالت این کشور می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند و این پکن است که قواعد بازی را مشخص می‌کند.

در پایان این گزارش آمده است: شکست‌ سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا در عراق، افغانستان، سوریه و لیبی نشان می‌دهد این کشور باید راهکار خود را عوض کند. توافق ایران، نشان بارز تغییر این سیاست و پیروزی دیپلماسی است که باید درباره دیگر کشورها نیز به کار گرفته شود. در بازی جدید، جنگ آخرین راه باقی‌مانده برای حل مشکلات خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار