نمی‌شود گفت که دنیای بدون مطالعه دنیای بدی است؛ اما در چنین دنیایی، آدم‌ها از خیلی چیز‌ها بی‌خبرند.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنرمندان و بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون معمولا در بین جوامع مختلف از محبوبیت مردمی برخوردارند و اکثریت آن‌ها به عنوان الگوی نوجوانان و جوانان انتخاب می‌شوند. مسلماً کتابخوانی عادت پسندیده‌ای است که یک حرکت فرهنگی محسوب خواهد شد و سطح دانش‌ تخصصی افراد را ارتقا می‌دهد.
 
اگر اشخاصی که بین مردم محبوب و الگوی جوانان و خانواده‌ها هستند اقدامات فرهنگی انجام دهند، مسلما این عادت مثبت فرهنگی در بین مردم رایج می‌شود و جوانان به آن راغب خواهند شد.
 
با توجه به این امر تصمیم گرفتیم با هنرمندان و بازیگران که در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت دارند، در خصوص مسأله مهم کتاب و کتابخوانی گپ و گفت داشته باشیم که مدتی است هر هفته با عنوان «کتابخوان» در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر می‌شود که برای این هفته به سراغ زهره حمیدی رفته‌ایم.


خانم حمیدی؛ اگر نویسنده می‌شدید، اولین کتاب خود را با چه موضوعی نگارش می‌کردید؟
 
اگر روزی می‌توانستم نویسنده باشم، کتابی می‌نوشتم در خصوص راه‌های درست زندگی‌کردن؛ زیرا آدم‌ها از ابتدا همه چیز را بلد نیستند، اما با خواندن کتاب می‌توانند یاد بگیرند.
 

اگر مطالعه نبود، دنیا از دید شما چگونه بود؟

نمی‌شود گفت که دنیای بدی است؛ اما در چنین دنیایی، آدم‌ها از خیلی چیز‌ها بی‌خبرند.
 

از دیدگاه خود چقدر به سرانه مطالعه کمک کردید؟
 
همیشه موقع هدیه خریدن سعی کردم کتاب را به عنوان هدیه انتخاب کنم و به همه توصیه کرده‌ام که کتاب بخوانند.
 

خانم حمیدی؛ تا به حال هنگام اجرای نقش یا کاراکتر خاصی، از کتاب‌هایی که خوانده‌اید، الهام گرفتید؟

دقیقا مثل کتاب که نه؛ اما بودند نقش‌هایی که یک قسمت‌هایی از آن شبیه به شخصیت داستانی باشد؛ اما یک نقش بازی کردم که از روی یک کتاب بود.
 
 
علت رکود سرانه مطالعه از نظر شما چیست؟

می‌توانم بگویم در این باره کمی کاهلی می‌کنند، شاید به اطلاعات و آگاهی‌هایی که از سایر رسانه‌ها دریافت می‌کنند، رضایت می‌دهند و خودشان به شخصه دنبال کتاب خاصی برای دریافت اطلاعات نمی‌روند.
 

در حال حاضر مشغول مطالعه چه کتابی هستید؟

امسال هنوز کتابی را مطالعه نکرده‌ام؛ به علت حجم زیاد کارهایی که انجام داده‌ام و چون وقتی هر انسانی کتابی را مطالعه می‌کند، درگیر داستان آن می‌شود؛ ترجیح دادم کتابی را مطالعه نکنم. اما خب یکسری کتاب‌های روانشناسی هست که در کتابخانه‌ام دارم. گاهی اوقات به آن‌ها یک نگاهی می‌کنم.
 

نظرتان در خصوص نشر الکترونیک چیست؟

امر جالبی نیست. شاید برای نسل حال حاضر ما اتفاق خوبی باشد؛ اما من به شخصه هیچگاه از این نوع کتاب استقبال نمی‌کنم. حتی اگر بگویند فلان کتاب را اینترنتی مطالعه کن، از خواندن کتاب صرف نظر می‌کنم.
 

به عنوان سوال آخر؛ یک جمله ماندگار در خصوص کتاب و کتابخوانی به مخاطبان بگویید؟

من همیشه این حرف را می‌زنم که اگر ناراحت هستید، کتاب بخوانید و اینکه هروقت که می‌خواهید خواب آرام و راحتی داشته باشید، قبل از آن کتاب بخوانید.
 


گفتگو از: سعیده سادات احمدی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار