کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که شاهد رشد اقتصادی و رونق فضای کسب و کار نباشیم، نباید به ادامه روند مثبت بازار امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص کل در ابتدای هفته با رشد 24 واحدی کار خود را آغاز کرد و در پایان معاملات روز چهارشنبه با رشد نسبتا چشمگیر115  واحدی به کار خود پایان داد.
 
طبق نظر کارشناسان در حال حاضر تحولات نسبتا متعددی در شرکت ها رخ داده است به طوریکه در روزهای اخیر بازار شاهد دادو ستد بلوک های 125 میلیون سهمی شرکت ایران خودرو بود.

حسین صالحی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تحلیل عملکرد بازار سرمایه در هفته اخیر گفت: با توجه به این که اکثر شرکت ها گزارشات 6 ماهه خود را ارائه داده اند، به نظر می رسد تاثیر منفی گزارشات در بازار اعمال شده است و با توجه به این که به سمت گشایش های سیاسی پیش می رویم، پیش بینی می شود روند بازار با یک شیب ملایم و آهسته، صعودی باشد.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه حلقه ای از اقتصاد است گفت: واقعیت این است تا زمانی که شاهد رشد اقتصادی و رونق فضای کسب و کار نباشیم، نباید به ادامه روند مثبت بازار امیدوار بود.

صالحی ابراز داشت: باید منتظر رونق و رشد مثبت شرایط اقتصادی باشیم تا منجر به رشد پایدار در بازار سرمایه شود. ولی تا زمان رسیدن به شرایط مطلوب اقتصادی پیش بینی ما بر این است که بازار خنثی همراه با رشد مثبت باشد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فرآیند تصمیم گیری در کشور بسیار طولانی است گفت: نکته مهم برای فعالان اقتصادی جزییات طرح رونق اقتصادی است و عدم اتخاذ تصمیم گیری به موقع موجب لطمه زدن بر پیکره صنایع و شرکت ها و بازار سرمایه می شود.

صالحی در همین راستا خاطر نشان کرد: بعد از گذشت ماه ها هنوز نرخ خوراک پتروشیمی ها ، وضعیت تسویه حساب و صورتحساب شرکت ملی پالایش و پخش و پالایشگاه ها و نرخ نهایی بهره مالکانه معادن و وضعیت خودروسازی ها و بانک ها و اختلاف قیمت داروها شفاف سازی نشده است.

وی با تاکید بر این که موارد فوق به دلیل داشتن ابهام موجب تعدیل انتظارات مثبت در بازار سرمایه می شود گفت: انتظار داشتیم توافقات سیاسی تاثیر مثبتی را بر بازار اعمال کند اما متاسقانه به دلیل وجود ابهامات اجازه رشد پایدار به بازار سرمایه داده نمی شود.

صالحی در ادامه افزود: طرح رونق اقتصادی می تواند شرایط را متحول کرده و جو مثبت را بر بازار ایجاد کند. اما بعد از گذشت 3 هفته جزییات بسته خروج از رکود دولت هنوز منتشر نشده است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر کشور با مشکل تقاضا مواجه است گفت: باید سیاست ها به سمتی برود که تقاضا تقویت شود. در حال حاضر بازار با مازاد عرضه مواجه است و شرکت ها دچار مشکل فروش شده اند و با توجه به این که نرخ رشد اقتصاد جهانی نیز کاهش پیدا کرده است ،این شرکت ها در حوزه صادرات نیز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به این که تقویت تقاضا از نکات مثبت بسته خروج از رکود بود افزود: در حال حاضر به دلیل رکود اقتصادی خیلی از نقدینگی ها در بازار ها قفل شده است و در چرخه اقتصاد نیست و این تاثیر منفی بر بازار اعمال می کند.

صالحی گفت: با توجه به اینکه خارج شدن از رکود نیازمند زمان است ، اما باید تلاش بر این باشد که ابهامات از بین برود تا شرایط واضح و روشنی برای فعالین اقتصادی فراهم شود که بتوانند با دید باز و بدون نگرانی سرمایه گذاری و خرید و فروش خود را انجام دهند.

وی در همین راستا افزود: عدم شفاف سازی موجب می شود که فعالان دست روی دست گذاشته و منتظر اتفاقات پیش بینی نشده آینده بمانند که ادامه این وضع به رکود بازار دامن می زند.

صالحی با اشاره به اینکه شفافیت اطلاعات در زمان فعلی بسیار حائز اهمیت است در خصوص شرایط صنایع و شرکت ها نیز گفت: در شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی نمی توان راجع به گروه ها در بازار سرمایه اظهار نظر قطعی کرد.

بعنوان مثال در صنایع پتروشیمی سهام های خیلی خوب و سهام های خیلی بد وجود دارد. در صنعت دارو نیز به همین ترتیب سهام هایی هستند با مشکل فروش مواجه هستند.

صالحی در همین راستا افزود: گروه بیمه ها نیز در صورت اتصال به بیمه های جهانی می توانند صنعت قابل تاملی باشند.

براساس این گزارش بازار سرمایه در هفته اخیر تعداد2 هزار و 720 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 4هزار و 716 میلیارد ریال در 141 هزار نوبت معاملاتی مورد داد و ستد قرار گرفت و همچنین 629 هزار و 49 برگ و اوراق مشارکت به ارزش 632 میلیارد ریال معامله شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار