استان کرمان با 129 میلیمتر متوسط بارندگی در سال و بسیار پایین تر از متوسط 250 میلی متری کشور و در رده استانهای گرم و خشک و بی آب کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمان، کرمان جزو معدود استانهایی است که تمام آب مورد نیاز شرب و بخش عظیمی از آب مورد نیاز کشاورزی را از منابع آب زیرزمینی تامین می کند و آبهای سطحی در این میان سهم ناچیزی دارند.

تعداد کل چاه‌های استان کرمان 34هزار556 است که 24 هزار و 413 چاه مجاز و بیش 10هزار و 100 چاه غیرمجاز است و بیلان آب سالانه استان منفی 800 میلیون مترمکعب می باشد.

کل آب شرب استان 282 میلیون متر مکعب است که تعداد 941 روستا در سطح استان کرمان با تانکر آبرسانی می‌شوند.

طبق گزارش صورت گرفته صوغان(بافت) با 35 درصد، دولت آباد(بافت) 29 درصد، زرند 21 درصد، جیرفت 16 درصد، کرمان 14 درصد، بردسیر 12 درصد، سیرجان، رفسنجان و فاریاب 11 درصد و دشت آب با 10 درصد افت سطح آب در 15 سال گذشته در محدوده های مطالعاتی (متر) مواجه شده است.

ادامه روند فعلی مصرف آب در استان تبعاتی همچون تخریب سفره های آب زیرزمینی و عدم امکان احیاء آنها، نشست زمین و نابودی سفره های آب زیرزمینی، خشک شدن باغات و بایر شدن اراضی کشاورزی، کاهش کیفیت منابع آب موجود و نفوذ منابع آب شور، تخلیه مناطق روستایی و افزایش مهاجرت به حاشیه شهرها، ایجاد تنش های سیاسی و اجتماعی و افزایش جرائم و بزهکاری ها به علت از دست رفتن فرصت های شغلی خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: متوسط ، بارندگی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.