هنرمندان در مراسم بزرگداشت زاون قوکاسیان از آثار ماندگار و ویژگی های اخلاقی این منتقد گفتند.

به گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرید فرخنده کیش مدیر عامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه با قراردادن شاخه گلی در میان وسایل زاون قوکاسیان گفت: وقتی حاصل تولید چیزی را می‌بینیم به زحماتی که در تولید آن کشیده شده پی میبریم. امروز هم با حضور شاگردان زاون می‌فهمیم که او چه کسانی را به سینما معرفی کرده است.

وی ادامه داد: امروز یکی از شاگردانش به من میگفت در بحرانی ترین شرایطم به فکر سینما و شاگردانش بود. به واسطه آشنایی من با زاون در مراسمی که حضور داشتیم و در یک جلسه ایشان از اینکه سینما در ایام شهادت امام حسین (ع) تعطیل بود ابراز ناراحتی میکرد و  میگفت که چرا نباید محصولی تولید تهیه کرد که در این ایام اکران شود.

فرخنه کیش تصریح کرد: هر گاه به زاون فکر میکنم برایم یادآور لحظاتی است که در عین بغض خوشحالم.

پس از پخش یک ویدیو از زاون قوکاسیان که به همت فریبرز آهنی و طاهره امامی تولید شده بود کامران ملکی مجری برنامه از حاضران سالن خواست که به مدت یک دقیقه ایستاده زاون را تشویق کنند.

باید خوشحال باشیم که مهر او را درک کرده ایم
پس از تشویق حاضران مهرداد اسکویی فیلمساز سینما برای صحبت کردن در خصوص زاون به روی صحنه آمد و گفت: در جشنواره فجر وقتی راجع به زاون صحبت میکردم غمگین بودم و صدایم میلرزید ولی الان خوشحالم. زاون عاشق بود و با عشقش (هنرش) زندگی کرد. عده ای از شاگردانش میگفتند که با مرگ زاون ما یتیم شدیم اما در واقع هیچ کدام از ما یتیم نیستیم چون عشق و احساس زاون در ما وجود دارد.

وی ادامه داد: من به زاون قوکاسیان غبطه می‌خورم مگر می‌شود آدمی باشی که همه را دوست داشته باشی و به همه کمک کنی و زخم زدن ها را نبینی و این که تو را اقلیت بدانند نبینی و باز هم با عشق به کارت ادامه دهی. ما در جهان خود زیسته زاون قوکاسیان باقی میمانیم و باید خوشحال باشیم که مهر او را درک کرده ایم.

اسکوی عنوان کرد: تاریخ را ما میسازیم. تک تک آدم ها تاریخ را مینویسند و زاون هم تاریخ نگار هنر و خودش بود دیگر روی هیچ پوسته ای ننویسد که ما یتیم هستیم.

سپس برای تقدیر از زاون قوکاسیان،فرید فرخنده کیش همایون ارشادی محمدرضا دل پاک صدابردار و صدا گذار سینما مجید مصطفوی فیلم ساز به روی صحنه  آمدند.

برای تقدیر از زاون قوکاسیان لوح تقدیر بزرگی آماده شده بود که با یک لوح سپاس دیگر به حسن معتمدی دوست و همراه همیشگی زاون تقدیم شد.

حسن معتمدی گفت : شب آخر در حالی که حالش خیلی بد بود و نفس های آخر را  می‌کشید از من خواست لباسهایش را بیاورم تا به دانشگاه برود وقتی به دلیل حال بدش لباسش را نیاوردم عصبانی شد و وقتی لباسهایش را آوردم گفت 5 دقیقه میخوابم و بعد میروم که دیگر برای همیشه خوابید.

پس از سخنان معتمدی یک کلیپ پخش شد که در آن سینماگران از خصوصیات اخلاقی و کاری زاون  میگفتند پس از پخش کلیپ از نقی نعمتی دعوت به سخنرانی شد.

وی نیز با نثار شاخه گلی به زاون گفت: خوشحالم  که وی پس از یک سال فراموش نشده و استاد دلسوز و خوبی بود. زاون عاشق مادرش بود برعکس بسیاری از سینماگران که خانواده‌شان را فراموش کرده‌اند.

وی افزود: زاون ذره ای بدی در وجودش نداشت و انسان واقعی بود.

زاون خیلی بزرگتر از آثارش بود
کامران ملکی از تاسیس بنیاد پژوهشی زاون خبر داد و از فرزاد موذن‌نیا دعوت کرد در خصوص آن صحبت کنید.

وی با نام بردن از همایون اسعدیان، فاطمه معتمد آریا و تعداد دیگر از سینماگران گفت : قصد داریم کتابها و مقاله و پژوهش ها و نقدهای زاون جمع آوری کنیم. 

محمدرضا شرف‌ الدین نیز شاخلی گلی را بوسید و در میان  وسایل زاون قوکاسیان گذاشت و از آشنایی خود با زاون در سال 54 گفت.

وی ادامه داد: ایشان رفیق و شفیق و استاد من بود که مصاحبه با من را در یک کتاب چاپ کرده بود و من در آن مصاحبه از جلوه های ویژه گفته بودم.

همایون ارشادی: جای زاون در این دنیا نبود
همایون ارشادی بازیگر سینما  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: زاون کسی نبود که من بشنوم کسی از او بد بگوید. دیدگاه سینمایی زاون قوکاسیان همه را در بر میگرفت از منفی ترین آدم سینما تا مثبت ترین.

وی افزود: نقدهایش حتی اگر بر ضد فیلمی بود مثبت و سازنده بود کسی را تخریب نمیکرد و حتی در خلوتش هم اگر کسی را نقد میکرد او را خراب نمیکرد.

ارشادی اظهار داشت : جای زاون نبود و الان هم در بهشت است به معنای واقعی کلمه انسان بود و حتی بدترین آدم ها نتوانستن سرش را کلاه بگذارند چون انسان  کامل بود و من آنسانتر و کاملتر از آن ندیده ام.من او ارتباط و دوستی خانوادگی هم داشتیم و فقط همکاری و دوستی ما به سینما مربوط نمیشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.