پیشنهاد آخر هفته فرهنگی قصد بر گذراندن آخر هفته خوبی برای مخاطبانش دارد که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به مشغله کاری که همه ما به نوعی در طول هفته درگیر آن هستیم، آخر هفته فرصت خوبی است برای پرداختن به کارهایی که در طول هفته وقت آن را نداریم. به همین منظور در بسته فرهنگی به معرفی آثاری در این زمینه‌ها می‌پردازیم که دیدن، خواندن و شنیدن آن‌ها می‌تواند برای مدت کوتاهی هم که شده ذهنمان را فارغ از افکار روزانه به این سو و آن سو بکشاند. 


از دنیای سیاه آمریکایی‌ها‌ی قرن 19 تا آسمان آبی «وَردیج» و «واریش»

کتاب آخر هفته:

این روزها وقتی عناوین خبری کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم، به یک تیتر مشترک می‌رسیم که در همه جا به چشم‌هایمان می‌خورد. بهترین رمان چاپ‌شده‌‌ آمریکا در قرن 21 به ایران رسید! رمانی که توانسته به محض ورود به کشورمان میان صفحات خبرگزاری‌ها خودش را جای دهد.

«دنیای آشنا»، داستانی درباره‌ دنیای سیاهان در آمریکای قرن نوزدهم است. داستان در سال 1855 در مزرعه‌ مرد سیاه‌پوستی به نام هِنری تاونسند می‌گذرد. او یک برده به دنیا آمده، اما حالا یک ارباب است. اربابِ سیاه به آینده‌ای می‌اندیشد با مزرعه‌ای پنجاه هکتاری با سی‌وسه برده‌ سیاه. او با برده‌ها به همان شکلی برخورد می‌کند که اربابِ سفیدپوستش ویلیام رابینز با او رفتار می‌کرده. داستان حول محور دو نفر می‌چرخد: هنری تاونسند، اربابِ سیاه، و برده‌ سیاهش، موسا. هرچند می‌توان به نوعی شخصیت اصلی داستان را هنری تاونسند برشمرد، اما او قهرمان رمان نیست، زیرا ویژگی‌های یک قهرمان را ندارد، بلکه شخصیت محوری داستان است که از زوایای مختلف مورد کنکاش قرار می‌گیرد. در کنار زندگی تاونسند، قصه‌های عاشقانه و کمدی شخصیت‌های دیگر نیز طی چند دهه روایت می‌شود، که داستان بر شخصیت محوری موسا می‌چرخد.

رمانی که از حال و هوای شخصیت پردازی ها مشخص است که مارا به کجا می خواهد ببرد و با دنیای خود تنها بگذارد.


از دنیای سیاه آمریکایی‌ها‌ی قرن 19 تا آسمان آبی «وَردیج» و «واریش»


سینمای آخر هفته:

بالاخره فیلم «شیفت شب» هم به کارگردانی نیکی کریمی اکران شد تا مردم بتوانند نظاره‌گر آن باشند.

«شیفت شب» بیانگر حال و هوای زنی است که زندگی آرامی دارد؛ اما با خبری که به او می‌دهند متوجه می‌شود که قرار است با یک طوفان مواجه شود و آرامشش به هم می‌ریزد. این قصه شاید غم‌انگیز باشد اما تلخ به آن معنا که حاوی ناامیدی و سیاه‌نمایی باشد، نیست.

فیلمی که با بازی بازیگرانی چون: محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، گوهر خیراندیش توانسته پیشنهاد آخر این هفته فرهنگی را از آن خود کند.


از دنیای سیاه آمریکایی‌ها‌ی قرن 19 تا آسمان آبی «وَردیج» و «واریش»


تئاتر آخرهفته:

نمایش «برنارد مرده است» اولین تجربه کارگردانی علی سرابی در عرصه تئاتر محسوب می‌شود. در خلاصه این نمایش آمده است: کشورهای اشغال‌شده در جنگ جهانی دوم برای بالا نگه‌داشتن روحیه سربازهای اسیر، دست به اقدامی عجیب زدند. زنان جوان داوطلبانه برای اسرا نامه نوشته و احساسات، خاطرات و گاه عشق را به آنان هدیه می‌کردند. برنارد که با یکی از این نامه‌ها عاشق زنی جوان به نام «هلن» شده به همراه دوست خود ژاک از اردوگاه فرار کرده و به‌سوی هلن می‌آید اما در بین راه به دست نازی‌ها کشته می‌شود. ژاک وارد ماجرایی پیچیده می‌شود. در این نمایش مرتضی اسماعیل کاشی، بهناز جعفری، مارال بنی‌آدم، علی سرابی و عاطفه رضوی به ایفای نقش می‌پردازند. نمایشی که قطعا با بازی خوب بازیگران و کارگردانی  آن مخاطبان را به سوی خودش جلب می‌کند و برای زمان اندکی هم که شده او را در فضایی دیگر مهمان خود کند.


از دنیای سیاه آمریکایی‌ها‌ی قرن 19 تا آسمان آبی «وَردیج» و «واریش»


آخرهفته کجا برویم؟

لذت سفر و گذراندن اوقات فراغت در جایی دور از شلوغی‌ها و آلودگی، از علاقه‌مندی‌های مردمانی است که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و شاید به دلیل مشغله‌های کاری، کمتر فرصت سفر به این مناطق به وجود بیاید.

همچنین تا قبل از سرمای شدید اگر به دنبال چنین مقاصدی هستید، می‌توانید کوله‌بار خود را ببندید و آخر هفته خود را همراه خانواده و دوستانتان، جایی در نزدیکی تهران بگذرانید. مکانی در دل کوه‌های البرز میانی، جایی که می‌توانید لذت واقعی تماشای آسمان آبی و تنفس هوای پاک را تجربه کنید. یعنی دو روستای بکر و زیبا به نام‌های «وَردیج» و «واریش» که در غربی‌ترین نقطه شهر تهران واقع شده‌اند. اگر اهل کوهنوردی هستید، بدانید که جای درستی آمده‌اید. روستای واریش یکی از مسیرهای صعود به قله پهنه‌حصار و یا گندم چال است و می‌توانید از طریق جاده‌ای که از بالای روستا می‌گذرد، در مسیر صعود به قله قرار بگیرید. به دلیل همواربودن مسیر می‌توانید حتی به همراه خانواده، با طی کردن مسیر، لذت پیاده‌روی در جاده‌ای بکر و زیبا را تجربه کنید. مسیری که در نهایت به رودخانه و دامنه‌های سرسبز منتهی می‌شود. جایی که اهالی آن را «سرچشمه» می‌نامند.

از دنیای سیاه آمریکایی‌ها‌ی قرن 19 تا آسمان آبی «وَردیج» و «واریش»


کیلومتر ۱۶ اتوبان تهران-کرج، (بعد از ایران خودرو و قبل از پمپ بنزین وردآورد)، وارد دومین فرعی با تابلوی «شهرک دانشگاه صنعتی شریف و متروی وردآورد» شوید، زیرگذر را که رد کردید، تابلوی شهرک آتی‌ساز در بالای ساختمان‌های نیمه کاره به چشم می‌‌خورد. بلواری که وارد آن شده‌اید (بلوار شهید اردستانی) را حدود یک کیلومتر به سمت بالا بروید تا به جاده‌ باریکی در سمت راست برسید. با ورود به این جاده، حدود ۱۲ کیلومتر بالاتر به روستای وردیج و ۴ کیلومتر بعد به روستای واریش در انتهای راه می‌رسید. 

از طریق بزرگراه شهید همت و سپس بلوار پژوهش نیز می‌توانید به شهرک دانشگاه صنعتی شریف و جاده وردیج دسترسی داشته باشید. در صورتی که خودروی شخصی ندارید، می‌توانید از تاکسی‌های متروی وردآورد برای رسیدن به روستاهای وردیج و واریش استفاده کنید.


از دنیای سیاه آمریکایی‌ها‌ی قرن 19 تا آسمان آبی «وَردیج» و «واریش»


فیلم سینمایی آخر هفته (پخش تلویزیونی):

فیلم سینمایی «دربند» به کارگردانی  آتُم ایگویان جمعه  ساعت 19:00 از شبکه سه پخش خواهد شد که در داستان فیلم تینا و متیو زن و شوهر جوانی هستند که در کنار تنها فرزندشان کاساندرا زندگی خوب و گرمی دارند.

تا اینکه در سن 9 سالگی کاساندرا توسط افرادی نامعلوم دزدیده می‌شود. تینا و متیو موضوع را به اداره پلیس گزارش می‌دهند. مسئولیت این پرونده به کاراگاه دانلوپ سپرده می‌شود و …

فیلم با مضمونی که دارد می تواند عصر جمعه را کمی متفاوت‌تر کند و به همراه خانواده و دوستانمان به تماشای آن بنشینیم.




گزارش از: نیلوفر جوانشیر



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار