رئیس جمهور فرانسه گفت کشورش و روسیه در خصوص افزایش همکاری های نظامی و تبادل اطلاعات برای نبرد با داعش به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پنجشنبه پس از دیدار و گفت و گو در کاخ کرملین در مسکو در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

در این دیدار رئیس جمهور روسیه گفت: ما پیش از هر چیز در خصوص نبرد مشترک مان علیه تروریسم بین المللی گفت و کردیم. حمله وحشیانه علیه یک هواپیمای روسی در جنوب سینا، حمله در پاریس و نیجر، مالی و لیبی خسارت و کشته های زیادی برجای گذاشته است. این یک تراژدی مشترک است و از این رو ما باید با یافتن جنایتکاران و مجازات شان به وظیفه مان عمل کنیم. ما در عملیات در سوریه شرکت کردیم.

عملیات ما موثر بود و دشمن ما متحمل خسارت سنگینی شده است. ما موفق شدیم منابع مالی و به ویژه محل درآمد بالای داعش از محل فروش نفت را هدف قرار بدهیم. کسانی که با اهداف سیاسی شان در قبال تروریسم سیاست های دوگانه ای را در پیش می گیرند، بازی جنایتکاران را در پیش گرفته اند. تاریخ ثابت می کند که این رویه برای همدستان (تروریسم) شوم است. روسیه و فرانسه در تاریخ بارها تشکیل ائتلاف داده اند و با روحیه تشکیل ائتلاف آشنا هستند.

ما امروز تصمیم گرفته ایم که تلاش های مان در جبهه ضد تروریسم را تقویت کنیم، تبادل اطلاعات عملیاتی مان را بهبود بخشیم، با هدف جلوگیری از تکرار اتفاقات گذشته و حوادث به شکل سازنده ای از کارشناسان نظامی بهره بگیریم. بر عکس ما باید تلاش هایمان در مبارزه با وحشت را متمرکز کنیم. ما باید از حمله به سرزمین ها جلوگیری کنیم و گروه های نظامی نیز باید علیه وحشت مبارزه کنند. من و اولاند بر این باوریم که نبرد با تروریسم باید زیر نظر سازمان ملل انجام بگیرد.

من خاطر نشان می کنم که کشورهای زیادی با این اقدام موافقند. من مطمئن هستم که ریشه کنی تروریسم در سوریه شرایط لازم و مهمی را برای ایجاد بستری برای خروج این کشور از بحران فراهم خواهد کرد. ما باید به اجرای تمامی توافقات مرتبط به سوریه و به ویژه توافقاتی که به شرایط کنونی این کشور مرتبط هستند، متعهد شویم.

ما همچنین در خصوص اوضاع اوکراین گفت و کردیم و بر ضرورت اجرای توافقنامه مینسک و به ویژه توافقنامه منعقد شده در دوازدهم ماه فوریه تاکید نمودیم. در پایان من می خواهم به خاطر این گفت و گوی باز و ملموس از رئیس جمهوری فرانسه و تمامی همکاران فرانسوی تشکر کنم و ما قصد داریم این گفت و گو ها را در کنفرانس کوپ 21 که در پاریس برگزار خواهد شد، ادامه دهیم.

فرانسوا اولاند نیز گفت: من قصد داشتم در چارچوب ابتکار عمل دیپلماتیک و سیاسی که فردای سوء قصدهای پاریس در پیش گرفتم، با رئیس جمهوری روسیه دیدار کنم. قبل از هر چیز به خاطر اعلام دوستی و همدردی با خانواده قربانیان و همچنین ملت فرانسه از رئیس جمهوری و ملت روسیه تشکر کنم.

من یک بار دیگر حمایت خود از روسیه را پس از سوء قصدی که این کشور پس از سقوط هواپیمای روس در آسمان مصر قربانی آن بود، اعلام کنم. این حمله دویست و بیست و چهار کشته برجای گذاشت. از این رو مسئله تروریسم به همه ما مرتبط می شود. تروریسم می تواند هر کجا را هدف حمله قرار بدهد، از این رو ما باید کاری بکنیم و دلیل ملاقات ما در این جا نیز همین بود. شورای امنیت سازمان ملل هفته پیش به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب رساند تا کشورها در صورت لزوم بتوانند برای هماهنگ کردن اقدامات شان برای پایان دادن به اقدامات تروریستی و به ویژه داعش، تصمیم گیری کنند.

ما در این روند فعال خواهیم بود. این اولین واقعیت این ائتلاف گسترده است که فرانسه خواهان تشکیل آن می باشد. این ائتلافی جهانی علیه تروریسم خواهد بود. این مصالحه لازم بود، اما کافی نیست. ما باید مسئولیت مان را نیز بر عهده بگیریم.

این همان کاری است که فرانسه با هدف قرار دادن مراکز عملیاتی و مراکز آموزشی داعش و بمباران مراکز نفتی که این گروه تروریستی از آن نفت استخراج می کند و در ازای نفت پول به دست می آورد، انجام داد. فرانسه اقداماتش را با اعزام ناو هواپیما بر شار دو گل افزایش داد. ما همچنین حمایت از گروه هایی که در سوریه در میدان نبرد برای آزاد کردن مناطق اشغال شده توسط داعش مبارزه می کنند، افزایش خواهیم داد.

داعش را باید ریشه کن کرد و ما در گفت و گو با پوتین در این خصوص که شر را باید از ریشه نابود کرد، هم عقیده بودیم. جنگی که از سال دو هزار و یازده در سوریه آغاز شده تاکنون نزدیک به سیصد هزار قربانی و میلیون ها آواره برجای گذاشته است. ما همچنین می خواهیم که مذاکرات وین به راه حلی سیاسی منتهی شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار