اساساً باید بیمه اهل قلم در قالب بیمه اجباری باشد و البته بیمه اجباری نباید به گونه‌ای باشد که به بیمه فشار بیاید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری حمایت‌های بیمه‌ای از اهل قلم با حضور حمیدرضا پرتو وکیل پایه یک دادگستری، حمید فدایی جویباری کارشناس ارشد حقوق و وکیل پایه یک دادگستری و سید علی آل داوود عصر امروز در خانه کتاب برگزار شد.

حمید پرتو با اشاره به تأمین اجتماعی مشارکتی گفت: در این زمینه حق بیمه با مشارکت بیمه شونده و نهاد بیمه‌کننده انجام می‌شود. البته در برخی موارد دولت هم همکاری می‌کند. در یک تقسیم‌بندی کل مشمولین نظام بیمه‌ای دو دسته هستند: یک؛ اجباری که شامل قانون کار یا کارگران می‌شود دو؛ اختیاری که همان اعضای اهل قلم هستند و نظام بیمه‌ای شان در مقررات جاری کشور به صورت اختیاری است. در نظام بیمه اجباری کارفرما و کارگر در پرداخت حق بیمه چه همکاری کنند و چه نکنند، از نظام بیمه‌ای برخوردار می‌شوند؛ ولی در نظام اختیاری این‌گونه نیست. یعنی کسانی که تحت حمایت بیمه اختیاری هستند، از جمله اهل قلم باید حق بیمه خود را بدهند تا این‌گونه از بیمه برخوردار شوند.

وی ادامه داد: قانونی که بیمه اهل قلم را به طور دقیق مشخص کند، وجود ندارد و هر آن چه که است به صورت توافقنامه است. اساساً باید بیمه اهل قلم در قالب بیمه  اجباری باشد و البته  بیمه اجباری نباید به گونه‌ای باشد که به بیمه فشار بیاید. ضمن این که دولت باید منابع مالی لازم را برای بیمه اجباری اهل قلم فراهم کند و تا زمانی که  بیمه اهل قلم در نظام اختیاری است، برخی کاستی‌ها را خواهد داشت.

پرتو خاطرنشان کرد: تفاوت شخصی که به عنوان اهل قلم بیمه می‌شود و مراحل اداری را انجام می‌دهد، با کسی که به طور آزاد خود را بیمه کرده، در این است که دولت حدود 40 هزار تومان به شخصی که به صورت آزاد بیمه‌شده هزینه می‌دهد.

حمید فدایی جویباری کارشناس ارشد حقوق در خصوص حمایت‌های ارائه‌شده برای اهالی قلم گفت: اهل قلم اگر مشمول ضوابط بیمه باشند، دولت حمایتی را در دو مقطع برای آن‌ها در نظر می‌گیرد: 1- نظام قدیم بیمه اهل قلم که در این جا  ده درصد را خود دولت و 8 درصد را خود بیمه شونده پرداخت می‌کند، 2- نظام جدید بیمه اهل قلم 10.27 درصد هزینه را دولت می‌دهد و مابقی را شخص بیمه شونده پرداخت می‌کند. اگر هنرمندی می‌خواهد بیمه شود، باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کند و اگر تابع ضوابط آنجا باشد، از طریق صندوق هنرمندان حمایت می‌شود. اگر هم تابع ضوابط و شرایط آنجا نباشد، خودش باید برای بیمه اقدام کند.

وی در ادامه افزود: حرفه‌های مشاغل آزاد و بیمه هنرمندان شرایطی دارند و شخصی که قرار است مورد حمایت بیمه قرار بگیرد، باید معاینه پزشکی را انجام دهد تا سلامتی‌اش مورد تأیید قرار بگیرد. حمایت‌های مورد نظر از طریق این بیمه عبارتند از:  حمایت بیمه‌ای و حمایت درمانی، حمایت بیمه‌ای شامل دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت می‌شود. بلندمدت شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت می‌شود. بازنشستگی، در این زمینه بیمه اجباری و اختیاری تفاوتی باهم ندارند و همه مثل هم هستند.  چند شرایط برای بازنشستگی وجود دارد:

1- مرد در 60 سالگی و زن در 50 سالگی با بیست سابقه پرداخت حق بیمه بازنشست می‌شود.

2- شخص  با 50  سال سن و 30 سال سابقه حق بیمه، بازنشست خواهد شد.

3- بدون رعایت شرایط سنی، شخص 30 سال کار کرده باشد.

در ارتباط با زنان کارگر: زنان کارگر می‌توانند با 42 سال سن و 20 سال سابقه کاری بازنشست شوند. کسانی که شغلشان سخت و زیان‌آور باشد، پس از 20 سال می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند.

از کارافتادگی: در این جا غرامت دستمزد وجود دارد و حمایت حوادث ناشی از کار این جا موجود است. مثلاً نویسنده یا هنرمندی در محل کار یا از محل کار تا منزل خود دچار حادثه شود.

شرایط از کارافتادگی: شخصی که به هر دلیلی دچار نقص عضو شده باشد، پزشک معالج باید گواهی مبنی بر غیرقابل درمان بودن او بدهد. از کارافتادگی در بخش کلی بالای 66 درصد و بخش جزئی بین 33 تا 66 باشد.

بازماندگان یا مستمری‌بگیران ناشی از فوت: فردی که مورد حمایت بیمه است، پس از مرگش برای بازماندگانش مستمری تعیین می‌شود. در این مورد شخصی که فوت کرده باید خودش مستمری بگیرد تا پس از فوتش این مستمری شامل بازماندگانش نیز شود. فرد باید سابقه بیمه‌ای داشته باشد، در غیر این صورت امکان مستمری‌بگیری برای بازماندگانش وجود ندارد.

فدایی جویباری در پایان خاطرنشان کرد: ما دو نوع دستمزد داریم، حداقل و حداکثر. حداقل میزان دستمزدی است که شورای کار تعیین می‌کند  و حداکثر را شورای عالی تأمین اجتماعی. وقتی که کارفرما دستمزد فرد حقوق بگیر را بدهد، نمی‌تواند کمتر از حداقل و بیش از حداکثر باشد. این مسئله در بیمه اهالی قلم هم وجود دارد. از جمله حمایت‌هایی که اهالی قلم می‌توانند از بیمه تأمین اجتماعی بگیرند عبارتند از مراکزی که خدمات رایگان در اختیار آن‌ها می‌گذارند. مانند برخی بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی که به این افراد خدمات ارائه می‌دهند.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار