سی و ششمین سالگرد درگذشت استاد محمد فراهتی در مسجد آقا بزرگ كاشان محل برگزاری کلاسهای این عارف روشن ضمیر، عالم وارسته، ادیب و مفسر گرانمایه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از اصفهان عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت:این مراسم با حضور مردم عالم پرور و قدرشناس دارالمومنین کاشان از ساعت 15 تا 17 عصر روز جمعه نهم بهمن ماه به منظور بزرگداشت و یادبود فعالیت های فرهنگی، قرآنی و مبارزاتی این فعال انقلابی و مبارز استبدادستیز در آستانه دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

عباسعلی فراهتی با اشاره به سخنرانی یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در این مراسم گفت: استاد محمد فراهتی(داماد آیت اله غروی کاشانی) با ایمان خلاء ناپذیر، اخلاص و تعبد از طریق تشکیل جلسات قرآنی در مسجد آقا بزرگ كاشان بیش از سی سال بدون هیچ ترس و واهمه ای از طاغوت پهلوی مردم را ارشاد و هدایت کرد.

وی با تاکید بر اینکه استاد فراهتی(ره) از نسب پدری و مادری تا دو قرن و نیم پیش از بیت علم و فضیلت و اصالت و جلالت بوده است گفت :علاوه بر تربیت شاگردان بسیار جلسات تفسیر و قرائت قرآنش نیز هنوز بعد از 36 سال از فقدانش به صورت مستمر و مداوم در مسجد آقابزرگ کاشان برقرار است.

به گفته وی، پدر بزرگوارش عالم جلیل القدر حضرت آیت الله حاج میرزا عبدالعلی صدرالعلماء کاشانی(م.1304ه.ش) یکی از علمای بزرگ کاشان در عصر خویش و از پیشگامان جهاد و مبارزه برضد استعمار انگلیس و از همرزمان مجاهد بزرگ آیه الله العظمی حاج شیخ فضل الله نوری(ره) و از مبارزان سرسخت با اشرار کاشان از جمله نایب حسین کاشی بوده است.

این محقق و پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی با تاکید بر فعالیتهای مبارزاتی استاد فراهتی درسالهای سیاه و خفقان استبداد پهلوی در قالب جلسات قرآن افزود: وی شخصیتی بود که سال های عمرش را با پاکی و پرهیزگاری گذراند و در تمام مراحل زندگی تقوا و ایمان و اخلاص در کنار عشق و ارادت به ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) به ویژه ارادت خاص و وصف ناپذیر به مولای متقیان امیر المومنین (ع) را سرلوحه کارهایش و خدمت در راه تبلیغ دین اسلام و اشاعه فرهنگ قرآن و عترت قرار داد.

فراهتی افزود: نیای والای پدرش مرجع بزرگ دینی و عالم ربانی و فقیه صمدانی مرحوم آیت الله العظمی حاج ملا احمد نطنزی کاشانی (م.1257ه.ق) از اعاظم فقهای شیعه درنیمه دوم سده سیزده هجری داماد علامه بزرگ آیه الله العظمی حاج ملا احمد نراقی (ره)صاحب مستند الشیعه ومعراج السعاده و دیگر تصانیف و آثار ارزنده است.

وی با تاکید بر حالات عرفانی و معنوی این عارف وارسته افزود: طی الارض،قدرت کشف و شهود غیبی و احاطه بر عوالم باطنی از دیگر ویژگیهای والا همت شخصیت مرحوم فراهتی است که از طریق تطهیر جسم و روح ،صفای باطن،جلای دل و عدم توجه به زخارف دنیوی پیدا کرده و قادر بود با چشم برزخی در حالاتی خاص در بیداری کامل نه در خواب و رویا به کشف و شهود بسیاری ازحقایققبل از وقوع آنها و زودتر از دیگران مطلع شود.

فراهتی با بیان یکی از این مکاشفه هایی که استاد با چشم برزخی و در حال نماز شب به آن دست پیدا کرده بود گفت: تلاوتهای نوری که همراه با گریه داشته ،ناله ها و مناجاتهای شبانه ،انجام مستحبات ، دائم الذکر بودن ،ختم کامل قران در هر ماه و تعداد 5 تا 6 ختم کامل قرآن در ایام مبارک ماه رمضان از ویژگیهای اخلاقی و برجسته این سالک رهرو الی الله بوده که وی را از دیگر معاصرانش متمایز کرده بود.

وی اظهار داشت:تسلط و احاطه کامل این قرآن پژوه عالم بر رموز قرآنی و محفوظات وی از جمله تمام ادعیه ،تعقیبات و معارفی که در کتابهای معتبر ادعیه روایت شده نیز خصیصه دیگری است که بر وجود پاک او نقش بسته بود و زبان تعجب و تحسین همگان را برانگیخته بود به طوری که آیت اله غروی (ره) در مورد ایشان گفته" من تا کنون در حوزه های نجف و ایران کسی را که به اندازه وی که احاطه کامل بر حفظ ادعیه داشته با شد ندیده ام"

به گفته وی،عبودیت وبندگی،زهد و بی اعتنایی به دنیا و ساده زیستی،عطوفت ومهربانی با برادران دینی، اهتمام در رفع مشکلات و نیازمندی های مردم، طبعی روان و ذوقی سرشار از دیگر صفات حمیده استاد فراهتی است.

شایان ذکر است استاد محمد فراهتی عارف وارسته، ادیب و مفسر گرانمایه در سال 1293 شمسی در خانواده ای روحانی به دنیا آمد و تحت توجهات ویژه جد بزرگوارش آیت الله حاج صدر العلما كاشانی پرورش یافت.

استاد فراهتی پس از طفولیت همت به تحصیل علوم، معارف اسلامی، کسب خصایص نفسانی و فضایل اخلاقی از محضر عالمان بزرگ عصرخویش پس از آموختن قرآن کریم و فراگیری دانش های مقدماتی کرد و در محضر بزرگانی چون فقید بزرگوار و ادیب نامی علامه آیت الله العظمی آقا سید محمد علوی بروجردی(رحمه الله علیه )، عالم ربانی و استاد بزرگ اخلاق مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ مهدی نجفی(قدس ا...نفسه الزکیه)، مرحوم آیت الله حاج میرزا احمد مشکوه(رحمه الله علیه) که ازعباد و زهاد و ابرار و از نوادر اتقیا زمان بود و فقیه گرانقدر مرحوم سید احمد مصطفوی(ره) بهره مند شد و کسب فیض کرد.

استاد محمد فراهتی عالمی عامل،عارفی کامل و واعظی متعظ بود که تا واپسین روزهای حیات پربار خویش در پرتو تعالیم حیات بخش قرآن و عترت با سخنان گهربار شمع هدایت و سعادت را در دل پرهیزگاران روشن می کرد تا آنها جرعه نوش جام حقیقت و فضیلت و فطرتی هدایتگر در دو دنیا شوند.

سرانجام این ستاره ی فروزان آسمان علم و ادب کاشان پس از تربیت تعداد زیادی از شاگردانی شایسته در طول عمر پربارش در هشتم بهمن ماه 1358 شمسی افول کرد و روح بلند او به ملکوت اعلی و جوار رحمت حق تعالی به پرواز درآمد. 


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.