رونمایی از کتاب مجموعه مقررات مسئولیت مدنی و بررسی تطبیقی خسارت معنوی با حضور هدایت الله سلطانی نژاد حقوق‌دان و عادل مزاری دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلان شهرها و مراکز استان‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رونمایی از کتاب مجموعه مقررات مسئولیت مدنی و بررسی تطبیقی خسارت معنوی با حضور هدایت الله سلطانی نژاد حقوق‌دان و عادل مزاری دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلان شهرها و مراکز استان‌ها بعد از ظهر امروز در هتل تهران برگزار شد.
 
هدایت‌الله سلطان‌نژاد مولف مجموعه مقررات مسئولیت مدنی و بررسی تطبیقی خسارت معنوی اظهار داشت: تاسیس و راه اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و عالی در دانشگاه‌ها، دستیابی به تحقیق و توسعه دانش و رشته‌های گوناگون است. من نیز بر حسب وظیفه علمی خود و تکلیفی که در برابر جامعه داشتم به تناسب شرایط و تجربه‌های علمی و عملی آثاری به رشته تحریر درآوردم.
 
وی در خصوص کتاب‌های رونمایی شده گفت: کتاب‌های که امروز رونمایی می‌شود دو جلد هستند که یکی مجموعه مقررات مسئولیت مدنی و دیگری بررسی تطبیقی خسارت معنوی. کتاب اول مجموعه مقررات مسئولیت مدنی دو مفهوم دارد، مفهوم اول مسئولیت جبران خسارت زیان دیده توسط عامل زیان حکم قانون است. هر جا شخص به حکم قانون ملزم به خسارت باشد به آن مسئولیت مدنی می‌گوید.هدف دوم هر کجا حرف از مسئولیت مدنی می‌آید منظور حقوق آن فرد است.

وی تصریح کرد: در این کتاب در واقع قوانین مقررات در بدو قانون گذاری در ایران تاکنون بیان شده است. این مجموعه به چند منظور گردآوری شده است؛ هدف اول از یادآوری آموزش است یعنی کسانی که در حوزه مسئولیت مدنی تدریس می‌کنند یا دانشجو هستند. با داشتن این مقررات می‌توانند یک دید کلی و نگاه جامع و قوی به بحث مسئولیت مدنی داشته باشند، هدف دوم جنبه پژوهشی است. سوم این که به قانون گذار ما نشان بدهد که این انبوه از مقررات و مواد قانونی بعضا با هم سازگاری ندارند. امکان تهیه نظام حقوقی مسئولیت مدنی با تعداد مواد قانونی کمتر و با جامعیت بیشتر را به وجود می‌آورد و در نتیجه قانون گذار باید یک بازنگری جهت تکمیل و ادغام داشته باشد، چهارم با دیدن این مجموعه مقررات ما پی به خلاها قانون می‌بریم.

این مولف اظهار داشت: کتاب دوم به نام بررسی تصویری خسارت معنوی که به وقوع روز دنیا اشاره دارد. بحث خسارت‌های معنوی یکی از مباحث پیچیده و مهم حقوقی است. خسارت یک مفهوم روشن دارد ولی به لحاظ حقوقی و مالی یعنی از دست دادن آن چه که نفع عقلانی و مشروع دارد یعنی هر چه که ارزش مالی داشته باشد خسارت حقوقی در برخی از کشورهای اروپایی پذیرفته شده است. خسارت معنوی یعنی به افراد حقیقی و حقوقی آسیب‌های روحی، حیثیتی، معنوی و جسمی وارد شود این کتاب با بررسی سیستم‌های نظامی مختلف به این نتیجه رسیده که خسارت‌های معنوی قابل جبران است و ارزیابی‌های گوناگونی دارد.
 
عادل مزاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان اظهار داشت: جامعه ما نیازمند به فرهنگ کتابخوانی و گسترش هرآنچه که مربوط به دایره قلم است. ما امروز چند آسیب در حوزه فرهنگ داریم یک مشکلات اقتصادی که دامن گیر ناشران و کتاب‌ فروشی‌ها شده است، دوم مردم. امروزه قدرت خرید کتاب ندارند و کتاب از سبد خانواده حذف شده است.  
 
وی خاطر نشان کرد: دولت باید از کسانی که در حوزه فرهنگی و کتاب فعالیت می‌کنند حمایت کند، زیرا 85 درصد آن چه در کشور منتشر می‌شود توسط تنها 40 تن از ناشران است و بسیاری از ناشران دولتی هستند. لذا در این حوزه بخش خصوصی نمی‌تواند فعالیت کند.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار