صالحی: در بیشتر کتاب های دفاع مقدس فقط چهره نظامی از سرداران شهید ما نمایش داده شده و چندان به زندگی روزمره و روح لطیف این سرداران پرداخته نشده است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مراسم  رونمایی و نقد کتاب «شهیدان همبستگی» با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مهدوی‌راد؛ دبیر علمی جایزه کتاب سال و عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب، سردار رمضان‌شریف؛ رئیس روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرج الله شوشتری؛ فرزند شهید شوشتری و مصطفی محمدی؛ نویسنده کتاب عصر روز دوشنبه (30 آذرماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به ویژگی های سبکی این کتاب گفت: برخی از روایت های این کتاب به صورت طولی است و دوران زندگی وی را به صورت خطی بازگو می کند. بخش دوم کتاب مجموعه مقالات و گفت و گوهاست که در مصاحبه با شخصیت های مختلف جمع آوری شده است. همچنین در این کتاب سبک سفرنامه نویسی هم دیده می شود.

صالحی با اشاره به مصاحبه های انجام شده در این کتاب گفت: تعداد قابل توجهی مصاحبه در این کتاب وجود دارد که تنوع آن ها نیز بسیار عالی است. برای نمونه در کنار مصاحبه با سردار قاسم سلیمانی، مصاحبه با محسن رضایی، برخی از نزدیکان و حتی مردمی که با سردار شوشتری دیدار داشتند، انجام شده است.

وی افزود: یکی از بخش‌های خوب این کتاب مصاحبه با بلوچ‌هایی است که با سردار شوشتری نشست و برخاست داشته اند. نوع نگاه آن ها بسیار جالب است. در بیشتر کتاب های دفاع مقدس فقط چهره نظامی از سرداران شهید ما نمایش داده شده و چندان به زندگی روزمره و روح لطیف این سرداران پرداخته نشده است. این وجه در این کتاب مغفول نمانده است و به وجه انسانی شهید شوشتری توجه کافی شده است.

صالحی عنوان کرد: این کتاب تنوع روایت ها و گفت و گوهای خیلی خوب است و از این جهت انسان را در یک فضای خیلی پُر کشش قرار می دهد. وقتی تنوع روایت های مختلف در یک اثر وجود داشته باشد، ویژگی های شخصیتی فرد بهتر بازگو می شود. کار آقای مصطفی محمدی به مانند استخراج نفت است و کار مجموعه های دیگر بهره برداری و پالایش آن است که باید نسبت به این کار اقدام کنند.

صالحی همچنین با اشاره به فداکاری های رزمندگان و سرداران انقلاب اسلامی در دوران انقلاب اسلامی گفت: یکی از نعمت های الهی در برهه کنونی برای نسل ما این است که روایت ها برای ما رویت شدند. بارها مواردی درباره اوصاف صحابه پیامبر (ص) و سید الشهداء (ع) روایت هایی شنیده بودیم اما این روایت ها در نسل ما دیده شدند. شهید شوشتری دارای خصلت هایی است که در برخی دیگر از سرداران شهید ما نیز مشترک است اما به تعبیری هر گلی بویی دارد و هر یک از این سرداران تمایزات و تفاوت هایی با یکدیگر دارند که بوستان شهادت را آباد کرده است.

وی خودساخته بودن شهید شوشتری را یکی از ویژگی های مهم وی برشمرد و گفت: این شهید یک شهید خود ساخته بود. وی دارای تحصیلات آکادمیک نبود بلکه بر اساس تجربیات خود به این درجات رسید. شهید شوشتری کاملا از دل خاک درآمده و به افلاک پر کشید. وی با همه اهتمام وجودی و فردی مدیون معلم و مکتبی جز مکتب امام و انقلاب نبود. این عامل یکی از ویژگی های منحصر به فرد شهید شوشتری است.

معاون امور فرهنگی قدرت بالای روابط عمومی را دومین خصیصه شهید شوشتری معرفی کرد و گفت: برخی ها هستند که قدرت مدیریتی خوبی دارند اما روابط عمومی بالایی ندارند. یکی از ویژگی های شهید شوشتری ارتباط با دیگران و انس گرفتن با آن ها بود. این ویژگی وی را در کنار قدرت مدیریتی متمایز از دیگران می کرد.

صالحی ادامه داد: نظریه شهید شوشتری در تعامل با اقوام نیز از نکات برجسته و قابل توجه در زندگی وی است. وی ماموریت خود را از کردستان شروع کرد و در سیستان و بلوچستان به پایان رساند. وی در تمام این مدت در میان اقوام ایرانی حضور داشت و این امر موجب شد تا وی بتواند با اقوام روابط عمومی خوبی داشته باشد.

معاون امور فرهنگی با اشاره به اهمیت مساله اقوام در کشور گفت: در دهه اول انقلاب، مساله اقوام مساله جدی برای انقلاب بود و در دهه چهارم نیز یکی از مساله اصلی است. از این رو باید با یک نظریه در این حوزه وارد عمل شویم. شهید شوشتری یکی از نظریه پردازان در حوزه تعامل با اقوام بود و چهار اصل در نظریه امنیت شهید شوشتری قابل توجه است: احترام به اقوام و مقدسات آن ها، مشارکت گرایی مردمی و اینکه امنیت اقوام به دست خود آن ها شکل می گیرد، ارتباطات بدون حائل با اقوام و توجه به مشکلات اقوام در سطح خرد و کلان.

وی افزود: این موارد مبنای نظریه امنیت پایدار شهید شوشتری بودند. نکته برجسته دیگر در زندگی شهید شوشتری حضور وی در ایام 8 سال دفاع مقدس در جبهه های غرب و شرق بود و  9 سال پا به رکاب جنگ بودن از ویژگی های شهید شوشتری است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار