مرگ آنتونین اسکالیا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جدال جدیدی میان دموکراتها و جمهوری خواهان به راه انداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت واکس، با مرگ "آنتونین اسکالیا،" قاضی محافظه کار دیوان عالی آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، دموکرات ها و جمهوری خواهان استدلال های گمراه کننده ای برای انتخاب جانشین وی مطرح کرده اند.

دموکرات ها خواهان انتخاب یک لیبرال به عنوان جانشین آنتونین اسکالیا هستند. بنابراین آنها معتقدند باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور باید شخصی را برای این کرسی برگزیند. از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان، علاقه مند به انتصاب یک محافظه کار در جایگاه قاضی دیوان عالی آمریکا هستند. بنابراین آنها از  "میچ مکانل،" رهبر اکثریت نمایندگان سنا حمایت می کنند که معتقد است انتخاب قاضی دیوان عالی آمریکا باید به دولت بعد محول شود. 

"چاک گرسلی،" سناتور جمهوری خواه ایالت آیووا به قانونی که در 80 سال گذشته اجرا شده است اشاره کرد و گفت: در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود نباید نامزدهای دیوان عالی آمریکا انتخاب شوند و این مسئله در 80 سال گذشته رعایت شده است. دموکراتها نیز در مقابل اعلام کردند بیش از دهها نامزد دیوان عالی آمریکا در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تأیید مجلس سنا رسیده اند.

به نوشته واکس، اظهارات دموکراتها در اینجا صحیح تر از بیانیه گرسلی است؛ اما هیچکدام از این استدلال ها قانع کننده نیستند زیرا چنین رخدادی در حال حاضر بی سابقه بوده است.

یک قرن از آخرین باری که قاضی دیوان عالی آمریکا در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فوت کرد، می گذرد. از آن زمان تاکنون تنها 3 بار انتخاب یک نفر برای کرسی دیوان عالی در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، یعنی در سالهای 1932، 1956 و 1968.  همچنین در سال های 1940 و 1988 کرسی های خالی دیوان عالی -- که سال قبلش خالی شده بود -- پر شده است. درواقع هیچ کدام از این مسائل با اظهارات دموکراتها و جمهوری خواهان همخوانی ندارد.

به علاوه، هر اقدامی که اوباما و مکانل در سال جاری انجام دهند، به نوبه خود بی سابقه خواهد بود. گفته می شود 25 سال از آخرین باری که کرسی دیوان عالی آمریکا در زمانی که ریاست جمهوری و مجلس سنا بوسیله دو حزب مختلف اداره می شد، می گذرد.

به نوشته واکس، اظهارات گرسلی مبنی بر اینکه 80 سال است که نامزدهای دیوان عالی آمریکا در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نشده اند، یک ادعای بی اساس است که برخی جمهوری خواهان از جمله "تد کروز" و "مارکو روبیو" نیز از آن حمایت کردند. "آنتونی کندی" در سال 1988 و "فرانک مورفی" در سال 1940 در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به عنوان قاضی منصوب شدند؛ اما آنچه حقیقت دارد این است که کرسی دیوان عالی آمریکا در سال انتخابات خالی شده باشد و شاید منظور گرسلی نیز همین باشد. زیرا کرسی های "کندی" و "مورفی" یک سال پیش از منصوب شدنشان به این سمت خالی شده  بود. اما این مسئله نیز حائز اهمیت است که تاکنون هیچ نمونه ای از خالی ماندن کرسی دیوان عالی آمریکا در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشاهده نشده است.

آنتونین اسکالیا روز شنبه در 79 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار