محفل اتفاق ترانه که به بحث پیرامون کتاب و موسیقی می‌پردازد، عصر دیروز به رونمایی آلبوم «خط پا» اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محفل اتفاق ترانه که به بحث پیرامون کتاب و موسیقی می‌پردازد، عصر دیروز با حضور محمدعلی بهمنی، شاعر، قادر طراوت‌پور، شاعر، محمد سلمانی، شاعر و رضا آریایی خواننده برگزار شد.

در این مراسم محمد علی بهمنی، شاعر در خصوص آلبوم «خط پا» گفت: از دیدگاه من آلبوم «خط پا» فقط به دلیل صداقت و رفتار صمیمی و بسیار دلنشین خواننده‌اش اتفاق افتاده است. رضا آریایی شعری از بنده را انتخاب کرده بود و من مطلع آن را تغییر دادم و آن را تغییر دادم و شعر دیگری را برای خواندن به وی ارائه کردم.

آثار امروز موسیقی تکرار و تقلید هستند

در ادامه مراسم قادر طراوت‌پور، شاعر در خصوص آلبوم «خط پا» گفت: این روزها آلبوم‌های متفاوتی در بازار ارائه می‌شود. به لحاظ کمی و کیفی آثار فاخر موسیقی را مشاهده می‌کنیم. در سال‌های اخیر کارهای فراوانی در حوزه موسیقی دیدم که حس خوبی را به مخاطب القا می‌کند اما تکرار و تقلید هستند و یا حرکتی در آن دیده نمی‌شود.

وی افزود: صدای رضا آریایی در آلبوم «خط پا» نمک خاصی دارد و حس فولکلوریک و نیشابوری خود را در آلبوم آورده است. این صدا برخاسته از انسان آزاده‌ای است که درون خود را فریاد می‌زند.

رستم التواریخ از شاه سلطان حسین صفوی می‌گوید

در ادامه مراسم محمد کاظم مزینانی، نویسنده با اشاره به تفاوت و جذابیت فراوان کتاب رستم التواریخ بیان کرد: کتاب «رستم التواریخ» به دلیل رگه‌های داستانی که در آن وجود دارد، به شدت مورد علاقه داستان‌نویسان است و در آن نویسنده پیرامون شاه سلطان حسین صفوی، کریم خان زند و فتحعلی شاه قاجار سخن می‌گوید. نویسنده آن برای نگارش کتاب 50 سال صبر کرد. محمد هاشمی قاصدی پس از طی این مدت و در 70 سالگی به نگارش کتاب «رستم التواریخ» اقدام کرد.

وی در خصوص کتاب «سفرنامه شادروان» اظهار داشت: کتاب «سفرنامه شادروان» درباره تاجر و سفرنامه‌نویسی فرانسوی است که اواخر دوران شاه عباس صفوی به ایران می‌آید. وی از گرجستان شرقی عبور می‌کند و سپس وارد اصفهان می‌شود. وی موشکافانه درباره این شهر در کتابش سخن می‌گوید.

سیاست زدگی گریبان ادبیات معاصر را گرفت

در ادامه مراسم عبدالحمید ضیایی استاد دانشگاه در خصوص دلیل جهانی نشدن ادبیات امروز ایران گفت: ادبیات معاصر ایران به سیاست‌زدگی دچار شده است. به جای آنکه به انسان‌گرایی بپردازد، سراغ سیاست‌گرایی می‌رود و شاعران بیشتر به این مسئله پرداختند.

وی افزود: بومی‌گرایی نیز در ادبیات معاصر ایران رخ داد و سبب شد ادبیات جهانی نشود. بومی‌گرایی نیز تنها در حد پرداختن به مسائل جغرافیایی شعر بود. مدپرستی نیز آفت دیگری است که گریبان شعر امروز را گرفت. به محض آنکه جریانی ادبی در غرب رواج می‌یابد در ایران مطرح می‌شود. به عنوان مثال شاعران بدون آشنایی با پست مدرن به محض ترجمه آن سراغ این مسئله می‌روند و شعری پست مدرن می‌گویند.

در پایان مراسم رضا آریایی درباره چگونگی تهیه این آلبوم اظهار داشت: قطعات موسیقایی فراوانی ساخته بودم. تعدادی از آنها را برای آلبوم «خط پا» انتخاب کردم و حوزه هنری کار تهیه آن را بر عهده گرفت. آهنگسازی 6 اثر را خودم انجام دادم و 2 اثر توسط استاد چراغعلی آهنگسازی شد. در آن از آثار محمد علی بهمنی، فاضل نظری و ثامیه سلیمی بهره بردم.

از حاشیه‌های مراسم می‌توان به شعر خوانی محمد علی بهمنی، محمد سلطانی، قادر طراوت‌پور و ثامیه سلیمی اشاره کرد. همچنین در این مراسم از آلبوم «خط پا» رونمایی شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار