عرفان برای جهان اسلام عالم تشیع ایران اسلامی و انقلاب اسلامی یک سرمایه است؛ سرمایه‌ای بزرگی که باید قدر این سرمایه را دانست.

حداد عادل: انسان برای جهان اسلام یک سرمایه است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» که امروز در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پس از ارج نهادن به مقام استاد شهید مطهری و تبریک بابت انتشار کتاب «تحریر توحید» گفت: عرفان برای جهان اسلام، عالم تشیع، ایران اسلامی و انقلاب اسلامی یک سرمایه است؛ سرمایه‌ای بزرگی که باید قدر این سرمایه را دانست.
 
وی افزود: امام راحل بزرگ‌ترین مدرس عرفان نظری در زمان خود بوده است و به مقامات بالای عرفان عملی رسیده بود.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: سهم چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی بدون درک میزان شناخت امام خمینی (ره) از عرفان ممکن نیست و رفتار امام قبل و بعد از انقلاب اسلامی بدون درک عرفان تحلیل‌پذیر نیست.
 
حداد عادل تصریح کرد: باید خشنود بود که توجه به عرفان در خانواده امام خمینی (ره) منقطع نشده است.
 
وی ادامه داد: در باب اهمیت عرفان باید به موضوع آن که شناخت حقیقت، شناخت وجود حقیقی و شناخت حق است توجه شود زیرا توجه به عرفان؛ توسعه آن و جدی گرفتنش در فضای دانشگاهی حال حاضر از سه منظر مهم است. منظر اول اینکه ما می‌توانیم با شناخت عرفان تفکر اسلامی و تفکر غرب را با یکدیگر مقایسه کنیم زیرا دنیا روز به روز از شناخت وجود دورتر شده و کانت منکر شهود عقلی و عرفان حضوری است.
 
حداد عادل گفت: اگر ما مبانی فکری تفکر وهابی که نشانه‌اش داعش است را ریشه‌یابی کنیم متوجه می‌شویم که عرفان در تفکر آنها وجود ندارد. عرفان‌های کاذب خطری برای عرفان‌ حقیقی هستند.
 
عرفان جوهره تمدن اسلامی است

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، نویسنده کتاب «تحریر توحید» گفت: واقعیت این است که مشکل جامعه ما عرفان گفتاری نیست بلکه مشکل اینجاست که به چیزهایی که می گوییم، عمل نمی کنیم.

خمینی اظهار داشت: عرفان جوهره تمدن آینده ما است اما به شرط اینکه به آن باور داشته باشیم و عمل کنیم، معلمان اخلاق و عرفان باشیم و نه گوینده آن ها.

نویسنده کتاب «تحریر توحید» ادامه داد: درد جامعه جوان تنهایی است، آن چیزی که در جهان معاصر حاکم شده دنیا را به سمت یک بیماری عمیق کشیده است. زندگی تمدن جدید با یک آفت بزرگ مواجه است، مردمان تنهایند و این تنهایی یعنی همه از خدا و یکدیگر بریده اند و انسان محور همه امور شده است.

خمینی تصریح کرد: امروز باید برای درک تنهایی چاره ای بیندیشیم و بهای آن آشتی با آسمان است. آشتی با آسمان، آشتی با یکدیگر را به دنبال دارد. باید با آسمان آشتی کرد و اگر انسان با خدا آشتی کند با طبیعت هم آشتی می کند زیرا هر چه از اوست زیبا می شود.

وی گفت: باید ما به خدای یک رنگ واحد برسیم، عرفان خدای واحدی را تعریف می کند و از عرفان بودایی گرفته تا عرفان ما، همه شهوداتشان به خدایی می رسد که می تواند مشکل امروز جامعه بشری را حل کند.

نویسنده کتاب «تحریر توحید» افزود: ما به دنبال تمدن اسلامی هستیم و این تمدن گسترده تر از جغرافیای ایران است و سخن ساده ما بازگشت به حقیقت است، آن چه می تواند در مقابل خشونت های فرقه ای بیستد و جوهره تمدن اسلامی ماست همان چیزی است که می توان از عرفان برگرفت.

خمینی اظهار داشت: خدایی که می تواند درمان درد ما باشد عرفانی است که همواره ردا را بر قامت تمدن شیعه کرده است. این ها همه نفس است و مشکل آن است که چقدر به این سخنان عمل می کنیم، هر کسی باید در درون خودش برای خوب شدن تلاش کند.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار