اگر قرار بود جشنواره فجر از خط انقلاب جدا شود و اگر قرار بود سینما از آرمان‌های دین دور بماند، به طور حتم من اینجا نبودم.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، چند هفته‌ای است که به اتمام رسیده و برگزیدگان خود را شناخته. جشنواره‌ای که نمایشی از فیلم‌های سینمایی سال آینده بود. فیلم‌های سینمایی که هریک با دریچه نگاه کارگردانان کارکشته و جوان سینمای ایران ساخته شد. جشنواره‌ طبق برنامه هرسال خود در ماه‌های پایانی سال برگزار می‌شود. به این بهانه و البته با توجه به نزدیک شدن به نوروز و سال 1395، به سراغ حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی رفتیم تا با او درباره سینمای ایران در سال 94، دستاوردها و برنامه‌های آن در سال آینده حرف بزنیم.  در ادامه مصاحبه ما را با او می‌خوانید:


* به عنوان سؤال اول، به دلیل اینکه در ماه پایانی سال 94 قرار داریم، اتفاقات این سال سینمای ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم سال 94 با تمام جوانب آن، سالی مهم برای سینمای ایران بود و با حال و روز سینمای ایران می‌شود اتفاقات امسال را ارزیابی کرد. حال سینما به تولید در آن سال بستگی دارد. ما امسال این افتخار را داشتیم که 195 اثر را در جشنواره فجر دریافت کردیم و همه کسانی که مسائل سینما  را دنبال می‌کنند، معتقدند که سال 94 از جهت تولید، یکی از سال‌های خوب و بسیار درخشان بوده است. هم از جهت تولید و هم از جهت جذب  مخاطب. در سال اولی  که دولت یازدهم کار خود را شروع کرد، فروش سینمای ایران سی  میلیارد تومان بود و به طور تقریبی مخاطب سینما به زیر هشت میلیون نفر رسیده بود. اما در سال بعد از آن، شاهد رشد چند درصدی مخاطبان هستیم. بنابراین می‌توان گفت  که سال 94 سال آشتی مردم با سینما و آشتی سینماگران با مردم بود.
 

 
*در خصوص مسائل زیرساختی در سینما در سال 94 بگویید .
 
در دو سال گذشته و بویژه در سال 94، حدود یکصد پرده سینما به ناوگان سینمایی کشور اضافه شد. در این سال‌ها توانستیم که اصناف سینمایی را تثبیت  کنیم. طرح و پروژه بسیار مهم «VOD» بهترین اتفاق در عرصه تصویر برای سینماست که برای دیجیتال کردن سینمای کشور این اتفاق خواهد افتاد. «VOD» یا «سامانه نمایش درخواستی» که با نام «سند» رونمایی خواهد شد، به طور حتم تحولات گسترده‌ای در سینما را در بر دارد. این طرح در ایجاد رونق اقتصادی در زمینه فرهنگ و هنر، بسیار مهم خواهد بود. تمام موضوعات یاد شده، مجموعه‌ای بسیار سریع و گذرا از اتفاقات سال 94 است.
 
 
*امروز سینمای ایران در جهان از چه جایگاهی برخوردار است و آیا سینمای ایران با تمام گرفتاری‌ها و مشکلات و فراز و فرودهایی که داشته ، در این سال‌ها توانسته‌ به عنوان یک سینمای شاخص در جهان مطرح باشد؟ 
 
عشق و علاقه جهان به سینمای ایران، همانند عشقی است که جهان به خیام، حافظ و سعدی و به شعر و ادبیات ایرانی دارد و دلیل جاذبه سینما این است که در فضای شعر و ادب فارسی تنفس و رشد کرده است. این سینما ناخودآگاه حافظ‌‌‌گونه سعدی‌گونه و خیام‌گونه روایت می‌کند و این موضوع یکی از دلایل موفقیت این سینمای ملی است. بنده همچنان معتقد هستم که حضور ایران در صحنه جهانی بسیار معنادار و ارزشمند است. در این سال که هنوز یک ماه از آن باقی است، سینمای ایران در حدود سیصد جایزه دریافت کرده است. رکورد دریافت جایزه در سال 93 بود با 225 جایزه که امسال این رکورد نیز پشت سرگذاشته شد. همین موضوع نشان می‌دهد که جهان این ادبیات و این سینما را به رسمیت شناخته است.

نظرتان در خصوص جشنواره فجر سی و چهارم چه بود؟ یکی از نکاتی که در روزهای جشنواره مشهود بود، نبود مدیریت در برگزاری جشنواره در برج بود.
به هر حال جشنواره در هر سال برگزار می‌شود و همواره در سال، فراز و فرودها و کاستی‌ها و نقایصی وجود دارد. اما فجر سی و چهارم به اذعان کسانی که جشنواره را منصفانه نقد می‌کنند، جشنواره‌ای پر امید و نو بود. چه از لحاظ تعداد فیلم‌ها و چه از نظر کیفیت آثار ارسالی به جشنواره. هیئت انتخاب  جشنواره امسال بیش از یکصد اثر را مشاهده کردند و انتخاب آثار راه یافته به بخش رقابتی برای هیئت انتخاب بسیار سخت بود و از این حیث همه معتقد هستند که ما در سال 95 با اکران خوبی مواجه خواهیم شد. دراین دوره جشنواره اتفاقات خوبی نظیر افتتاحیه بسیار خوب و منظم، تجلیل از دوبلورهای کشور، بزرکداشت برگزیدگان 33 دوره قبل جشنواره و تجلیل و تکریم حانواده‌های معظم شهدا انجام شد. همچنین به نظر من «پردیس ملت» بسیار خوب و منطقی برگزار شد و پهن کردن فرش قرمز، زیر پای مردم برای ما بسیار ارزشمند بود. اما در برج میلاد، در پخش فیلم‌ها و بستن این جدول به طور حتم مشکلاتی وجود داشت و به  زمان فیلم‌ها توجه نشده بود و برخی از فیلم‌ها که زمان آنها طولانی‌تر بود توجه نشده بود. برخی از فیلم‌ها که زمان آنها طولانی‌تر بود، باعث شدند که فیلم‌های دیگر به تعویق بیفتند و تا نیمه شب اکران وجود داشته باشد. دومین معضل که البته درخواست رسانه‌‌ها بود، اینکه در یک فضای آرام و بدون حاشیه صبح‌ها نشست خبری برگزار شود که این موضوع نیز تجربه موفقی نبود و باید این امر بازنگری شود. در کل می‌توانستیم در برج میلاد این جشنواره را بهتر برگزار کنیم که تجربه‌ای شد برای سال آینده.

در خصوص محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر نظر خود را بگویید.
 
محمد حیدری شایستگی خود را در این دوره نشان داد. بسیاری از نوآوریی‌های که در جشنواره امسال شاهد آن هستیم به خاطر ابتکارات حیدری بود. او ید طولایی در امر تئاتر و سینما دارد  و همچنین اهالی سینما به او اعتماد نسبی دارند. امیدوارم که حیدری از تجریبات امسال  در جهت بهبود برگزاری جشنواره فجر در سال آینده استفاده کند.

در چند روز اخیر شاهد آن بودیم که ابراهیم حاتمی کیا جملاتی را در خصوص جشنواره فجر و نحوه مدیریت شما گفته بودند. آیا  جشنواره فجر و فضای حاکم بر سینما از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته است؟
 
اگر قرار بود جشنواره فجر از خط انقلاب جدا شود و اگر قرار بود سینما از آرمان‌های دین دور بماند  به طور حتم من اینجا نبودم. این موضوع را بدانیم که سینمای ایران فرزند انقلاب اسلامی است. آنچه در جشنواره فجر دیده می‌شود کارنامه بسیار روشن و درخشان نظام جمهوری اسلامی ایران است. من بیشتر از این صلاح نمی دانم که پاسخ دهم. به هر حال حاتمی کیا از  کارگردانان مطرح  سینماست ولی معتقد هستم سینماگران باید بیشتر با  فیلم‌هایشان سخن بگویند. امیدوارم این کارگردان بزرگ ایران در آینده موفق باشد.


از بحث جشنواره فجر دور شویم. به نظر شما سهم فیلم‌های دفاع مقدس در تولیدات سازمان سینمایی چقدر است؟
 
امسال جزو سال‌های درخشان در حوزه فیلم‌سازی در بخش دفاع مقدس بود و آثار درخشانی همچون «ایستاده در غبار» در فضای این سینما تولید شد که جایزه ویژه هیئت داوران و چندین سیمرغ نیز دریافت کرد. علاوه بر این چندین اثر سینمایی دیگر با موضوعات قرآنی و دینی همچون فیلم «سیانور» و «امکان مینا» را در این سال شاهد بود. سبد سینمایی به لحاظ ساخت فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدسی پربار بود و در این زمینه کارنامه قابل قبولی داشتیم.
 

 
آیا در خصوص مناطق مختلف منطقه و شهدای مدافع حرم طرحی در دست ساخت دارید و یا برنامه‌ای برای آینده در سازمان سینمایی وجود دارد؟ 
 
ما باور داریم که امروز اگر در ایران امنیت وجود دارد، جشن و جشنواره برگزار می‌کنیم، یکدیگر را نقد می‌کنیم و اگر دغدغه ما مسائل فرهنگی است، همه را مدیون شهدای مدافع حرم هستیم. امروز کسانی هستند که در آن طرف مرزها در حال مقاومت هستند و این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است. از همین جا اعلام می‌کنیم که اگر طرح خوب و با کیفیتی در این مورد وجود داشته باشد، از آن حمایت خواهیم کرد و جزو اولویت‌های ما قرار می‌گیرد. ما امسال افتخار داشتیم که جشنواره را به شهدای مدافع حرم تقدیم کنیم.


 در مورد وارد شدن فیلم‌های با کیفیت خارجی و اکران آن‌ها در سینمای ایران برنامه‌ای وجود دارد؟
 
ورود فیلم‌های خارجی واکران آن یک تصمیم بزرگ است و موضوعی است که در این زمینه در باب تصمیم‌گیری عجله نداریم. هم‌اکنون در حال رایزنی با شورای عالی تهیه‌کنند‌ه‌ها هستیم و یک تیم پژوهش در این زمینه وجود دارد که این موضوعات  را بررسی می‌کند که چقدر فیلم‌های خارجی در اکران به سینمای ایران کمک می کند. بنده به شخصه معتقد هستم که می‌تواند کمک کند؛ اما به هر حال افتخار ما این است که یکی از بخش‌هایی هستیم که با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر وجود اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف، این سیاست را پیاده می کنیم و فقط از سینمای ملی ر امر اکران فیلم بهره می بریم.
 
 
*با توجه به این موضوع فکر نمی‌کنید به هنر دوبله در سینمای ایران ضربه وارد می شود؟
 
بله. با این گفته موافقم هستم. به دلیل اینکه امروز دوبله سینمای ایران معنا ندارد. البته ما در صدد آن هستیم که در فضای سینمای خانگی با ورود فیلم‌های خارجی، این عرصه را احیا کنیم.
 
 
به عنوان سوال آخر؛ برنامه‌های سازمان سینمایی برای سال 95 چیست؟
 
یکی از مهمترین پروژه‌های ما اقتصاد هنر و فرهنگ است که با همان نام «سند» شناخته می‌شود و می‌تواند این اقتصاد را دگرکون کند. پروژه دیگر ما موضوع زیرساختها است. ما اگر به دنبال عدالت هستیم باید سعی کنیم فضا و امکان نمایش خوب را فراهم کنیم. اگر نتوانستیم پرده‌های سینما را به سرعت افزایش دهیم. این موضوع در دست مطالعه است که سینمای سیار در کشور ایجاد کنیم و این سینما به خصوص درنقاط مرزی و محروم فعالیت داشته باشد و اگر به مرحله اجرا برسد، یکی از پروژه‌های بزرگ تاریخ سینماست. موضوع بعدی پوست اندازی  سینمای ایران است که یکی از برنامه‌های ما حمایت از جوانان با استعداد سینمای ایران است. نکته‌ای که در موضوعات به آن اشاره نشد، بحث انیمیشن است که سال آینده می‌تـواند سال انیمیشن باشد، همانند اینکه امسال نیز ما با انیمیشن سازان کمال همکاری را داشتیم. موضوع بسیار مهم دیگر سینمای  کودک   و نوجوان  است که به عنوان یک گروه مستقل، در سینماهای کشور اکران داشته باشد و در سال 95 به دنبال تثبیت آن هستیم. بدانیم که سینما از ثمرات انقلاب اسلامی است و این هنر در فضای انقلاب شکل گرفته است و قوام پیدا کرده است.
 



گفتگو از: محمدرضا فلاحی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
دمه بچه های دانشکده حقوق گرممممممممممممممممممممم/جواب به حاتمی کیا عالی بود
آخرین اخبار