کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی معتقدند اینکه ارزش دلار برابر دیگر ارزها افزایش می‌یابد و به طور کلی دلار قوی شده، به نفع اقتصاد آمریکا و جهان نیست.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از اسپوتنیک، آمار و ارقامی که درباره عملکرد اقتصاد و مالی شرکت‌های آمریکایی در سه ماهه چهارم سال 2015 منتشر شده،نشان می دهد درآمدهای این شرکت‌ها به پایین ترین حد خود از سال 2009 تاکنون رسیده است.

به عبارت دیگر درآمد شرکت‌های آمریکایی در سه ماهه چهارم سال گذشته به حد بحران مالی سال 2009 افت پیدا کرده است.

فروش شرکت‌های مهمی مانند شرکت نرم افزاری اپل در سال گذشته برای نخستین بار به شدت کاهش یافت.

فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی و خرده‌ فروشی وال‌ مارت آمریکا نیز در همین مدت زمان به شدت کاهش فروش داشته است. کاهش درآمدهای این شرکت در سال گذشته آنچنان شدید بوده است که از 35 سال پیش تاکنون بی سابقه بوده است.


کارشناسان اقتصادی و مالی علت اصلی این کاهش درآمد شرکت‌های آمریکایی را وجود دلار قوی و نابسامان شدن اوضاع اقتصادی و مالی جهان اعلام کرده‌اند.

هنگامی که ارزش دلار آمریکا برابر دیگر ارزهای معتبر جهان افزایش می یابد هزینه تولید و صادرات کالا و خدمات افزایش می یابد و از آن طرف خرید این کالا ها و خدمات به علت بالا بودن قیمت کاهش می یابد.


روند پیامدهای منفی دلار قوی آمریکا برای شرکت‌های این کشور همچنان ادامه دارد.چون در 19 فوریه امسال دوباره اعلام شد که از درآمدهای فصلی این شرکت در سه ماهه نخست امسال یک و نیم درصد دیگر کاسته شده است. این در حالی است که این شرکت از سال 1980 تاکنون همیشه افزایش درآمد و سود داشته است.

وجود دلار قوی بر اقتصاد دیگر کشورها نیز تاثیر گذاشته است.در همین راستا، شرکت ارزشیابی مودیز پیش بینی رشد اقتصادی گروه 20 را کاهش داده است. با این توضیح که میزان تولید ناخالص داخلی گروه 20 امسال به جای دو ممیز هشت دهم درصد به دو ممیز شش دهم درصد خواهد رسید . برای سال آینده نیز پیش بینی شده است که میزان رشد اقتصادی گروه 20 به جای سه درصدی که قبلا اعلام شده بود به دو ممیز نه دهم درصد برسد.

این نهاد ارزشیابی اعلام کرده است رشد اقتصادی جهان نیز در سال مالی 2016-2017 کمتر از حد پیش بینی‌ها خواهد بود و شتاب آن نیز کند خواهد بود.


سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که 34 کشور صنعتی و توسعه یافته جهان را نمایندگی می کند در گزارشی در همین خصوص اعلام کرده است که رشد اقتصادی جهان امسال کمتر از حد پیش بینی‌ها خواهد بود. این نهاد قبلا رقم سه ممیز سه دهم درصد، را برای میزان تولید ناخالص داخلی جهان، پیش بینی کرده بود اما اکنون رقم سه درصد را برای این شاخص پیش بینی کرده است.

درباره چین نیز پیش بینی‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی این کشور امسال به شش و نیم درصد می رسد حال آنکه اقتصاد دوم جهان سال 2015، حدود شش ممیز نه دهم درصد، رشد داشته بود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار