معاون خدمات شهری شهرداری تهران:

فقط 15 درصد دستفروشان شهر تهران نیازمند واقعی هستند

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: تنها 15 درصد دستفروشان شهر نیازمندان واقعی هستند و بقیه آن‌ها را اراذل و اوباش تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر به منظور ارائه گزارش در خصوص شرکت شهربان اظهار داشت: شرکت شهربان با تجمیع شهربانان، حریم بانان و افراد جلوگیری از سد معبر به منظور جمع آوری دستفروشان و جلوگیری از ساخت و ساز غیر قانونی تشکیل شد و ریاست آن را معاونت خدمات شهری بر عهده گرفت.

وی افزود: در حوزه آموزش به کارکنان شرکت شهربان دوره‌های آموزشی به طور دقیق برگزار شد و علی رغم مخالفت‌های فراوان تمام نیروهای شهربان در مناطق 22 گانه جا به جا شدند و حتی در خصوص جا به جایی نیروهای منطقه 12 شاهد تجمع‌های بودیم که آن‌ها نیز بر طرف شدند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران بیان کرد: در حال حاضر فردی در شرکت شهربان وجود ندارد که دارای پرونده نباشد و این افراد همگی دارای  پرونده‌های عدم سوء پیشینه هستند ضمن این که تمام نیروهای شرکت شهربان پالایش شده‌اند و طی یک سال گذشته 500 نفر از نیروهای این شرکت تعدیل شده‌اند و در حال حاضر ترکیب نیروهای شرکت شهربان بسیار مناسب است.

عبدالهی افزود: در حال حاضر 200 تا 300 نفر از نیروهای شرکت شهربان دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند، اما مشکلی که وجود دارد این است که تقریبا حدود 700 نفر از نیروهای شهربان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و حتی در مواردی گزارش فوت و نقض عضو ارائه شده است و درخواست داریم شورا از نیروهای شهربان حمایت ویژه‌ای داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به حضور دستفروشان در تقاطع‌ها و معابر اصلی بیان کرد: حضور دستفروشان در تقاطع‌ها مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است و منزله شهر را نامناسب کرده و اگر شورا از شرکت شهربان حمایت نکند این نیروها نمی‌توانند به درستی به وظایف خود عمل کنند.

عبدالهی در رابطه با مسئولان بالا دستی نیروهای شرکت شهربان گفت: شرکت شهربان تحت امر مدیریت منطقه هستند و مسئول تمام نیروهایی که در ناحیه کار می‌کنند شهردار همان ناحیه است و نیروی بالا دستی تمام آن‌ها معاونت خدمات شهری و شهر سازی است.

وی تصریح کرد: در خوشبختانه ترین وضعیت فقط 15 درصد دستفروشان نیازمندان واقعی هستند و عمده دستفروشان را تولید کنندگان و بانک‌ها تشکیل می دهند که مشکلاتی زیادی را ایجاد کرده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: زمانی که کار جمع آوری دستفروشان خیابان 15 خرداد را آغاز کردیم به منظور جلوگیری از بروز حادثه ابتدا اقدام به دستگیری سر تیم‌های آن‌ها کرده‌ایم و برای نیازمندان واقعی در بازارهای روزانه و شبانه جا در نظر گرفتیم و در حال حاضر در شهر تهران 50 بازار شبانه و روزانه وجود دارد.

عبدالهی با اشاره به حادثه هفته گذشته خیابان شادمان گفت: افرادی که باعث بروز حادثه در خیابان شادمان شدند کسانی بودند که از دستفروشان پول می‌گرفتند و به آن‌ها جا برای کار می‌دادند و اغلب دارای سوء پیشینه بودند، همچنین دستفروشان میدان 7 تیر افرادی متعلق به یک شهرستان خاص بودند که اغلب دست به چاقو کشی و قمه کشی کردند و در میدان هفت حوض نیز بیشتر دستفروشان را اراذل و اوباش تشکیل می‌دادند.

وی افزود: در شهر تهران متکدیان وجود دارند که روزانه یک میلیون تومان درآمد دارند و به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند که برای جمع آوری آن‌ها نیازمند حمایت شورا هستیم زیرا هر چه به شب عید نزدیک تر می‌شویم زیادتر می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد: طبق قانون دستفروشی جرم است و شهرداری ملزم جمع آوری آن‌ها است، اما ما به نیازمندان واقعی جا برای کار می‌دهیم.

عبدالهی در رابطه با وجود نیروهای خارجی در میادین میوه و تره بار گفت: شهرداری جلوی هر گونه ورود میوه خارجی را به میادین میوه و تره بار می‌گیرد، اما این کار وظیفه قانونی مان نیست و باید سایر دستگاه‌های مسئول نیز به وظیفه خود عمل کنند، اما بنده به عنوان مسئول قول می‌دهم حتی یک میوه خارجی در مراکز زیر مجموعه شهرداری تهران به فروش نرسد.

*ریشه دستفروشی عدم اشتغال است

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صحبت‌‌های معاون خدمات شهری شهرداری تهران بیان کرد: دستفروشان در شرایط فعلی رکود اقتصادی برای ارائه زندگی‌شان مجبور به این کار هستند، اما براساس قانون دستفروشی خلاف است و اگر آزاد گذاشته شود از هزار نفر به 2 هزار نفر افزایش پیدا می‌کنند.

وی افزود: با آزاد شدن دستفروشی در تهران و اختصاص جا برای آن‌ها تمامی افرادی که در روستاهای بی آب زندگی می‌کنند به تهران هجوم می‌آورند مانند زمانی که شایعه شد هر کسی که به تهران بیاید خانه داده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر به دستفروشان جای کار داده شود و مغازه دارها مشاهده کنند که دستفروشان درآمد بیشتری دارند آن‌ها نیز به این کار روی می آورند و باعث سد معبر در خیابان‌ها می‌شود.

چمران با اشاره به این که در جمع آوری دستفروشان نباید احساسی عمل کرد، گفت: دستفروشی یک معضل اجتماعی است که ریشه آن عدم اشتغال است و باید ریشه‌ای به آن رسیدگی شود، زیرا دستفروشی خلاف قانون است.

*فروش گیلاس  کیلویی 100 هزار تومان در میادین میوه و تره بار

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عرضه میوه‌های خارجی در میادین میوه و تر بار تهران بیان کرد: جای خجالت است که میوه خارجی در شهر به فروش می‌رسد و باید تمام دستگاه‌های مسئول وارد کار شوند.

چمران گفت: در شرایطی که سیب کشاورزان ایرانی بدون خریدار روی زمین مانده است سیب آمریکایی و گیلاس کیلویی100 هزار تومان در میادین میوه و تر بار تهران به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار