ادبیات همواره از طغیان کردن گریز داشته است و خیلی نرم عبور می‌کند. همین وی‍‍ژگی در جریان بودن ادبیات، آن را زنده نگه می‌دارد.

جلیل صفربیگی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه تغییرات حوزه شعر به طور معمول در یک دهه بررسی می‌شود، گفت: بدون بررسی شعر در یک دهه نمی‌توان کار بررسی را به طور علمی، دقیق و منسجم انجام داد. مجموعه‌ای از عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بسیاری مسائل دیگر در تغییر شعر اثر می‌گذارد.

وی افزود: باید چند سالی بگذرد تا بتوان شعر دهه 90 را بررسی کرد. بررسی وضعیت شعر با توجه به تعداد آثار منتشر شده یا جشنواره‌های ادبی علمی نیست. تنها می‌توان به شعر دهه 90 امیدوار بود. به طور معمول پس از سکون و سکوتی که در شعر به وجود می‌آید، یک خیزشی در شعر فارسی اتفاق می‌افتد. سکون و سکوت شعری امروز نیز چنین خیزشی را در پی خواهد داشت.

این شاعر با اشاره به اثرآفرینی شاعران پیشکسوت اظهار داشت: چهره‌های جدیدتری نیز به شعر امروز اضافه می‌شود. ادبیات همواره از طغیان کردن گریز داشته است و خیلی نرم عبور می‌کند. همین وی‍‍ژگی در جریان بودن ادبیات، آن را زنده نگه می‌دارد. گرچه ممکن است اقبال عمومی به شعر در دوره‌ای کاهش پیدا کند و این مسئله دلایل متعددی دارد. همین شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی جدید سبب شد، شاعران جوان به این فضاها کوچ کنند. 

صفربیگی ادامه داد: هم اکنون چاپ مجلات و جنگ‌های ادبی با رکود مواجه شده است. تعداد آن به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. آن هم در کشوری که شعر هنر اول آن محسوب می‌شود. این مسئله به یک بررسی دقیق و علمی نیاز دارد.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.