برخی گمان می‌کنند شعر و ترانه چیزی نیست برای آن ارزشی قائل نمی‌شوند.

صابر قدیمی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه برخی هنرها را چون نیاز به ابزار خاصی ندارد، می‌توان انجام داد گفت: در مورد شعر و ترانه نیز گمان می‌کنند به دلیل آنکه نیاز به ابزار خاصی ندارد، هرکس می‌تواند انجام دهد. به همین دلیل برای استفاده از آن هزینه‌ای نمی‌کنند. قیصر امین‌پور نقل می‌کرد در هر محفلی که بودم، فردی دفتر شعرش را برای بررسی به من می‌داد.

وی افزود: برخی گمان می‌کنند شعر و ترانه چیزی نیست و برای آن ارزشی قائل نمی‌شوند. از طرف دیگر افرادی که مطالعه کافی ندارند، ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده اثر خود هستند. علاوه بر آن خواننده نیز الزامی برای کارکردن با شعر ندارد.

این شاعر با اشاره به کاهش سطح سلیقه مردم بیان کرد: سطح سلیقه مردم سبب شده خواننده‌ها هر حرف سطح پایینی را به عنوان ترانه قلمداد کنند. از این رو گمان می‌کنند خودشان نیز قادر به سرودن اینگونه ترانه‌ها هستند. این مسئله را هنگام آشنایی اندک با وزن شعر انجام می‌دهند.

قدیمی ادامه داد: به دلیل آنکه ویروس توهم ترانه‌سرا فراگیر شده، به همین دلیل فرد در کنار خوانندگی، به ترانه‌سرایی نیز می‌پردازد. به همین دلیل در کنار اسامی آهنگساز و خواننده در صفحات مجازی مشاهده می‌شود. فردی نمی‌تواند در سن 30 سالگی تمام این عناوین را داشته باشد. این مسئله معضلی است که فراگیر شده و به همین دلیل خوانندگان ترانه فلان فرد مشخص را می‌خوانند.

وی با اشاره به پاسخ خواننده‌هایی که بدون اجازه ترانه فردی را می‌خوانند بیان کرد: این افراد به دلیل آنکه ترانه‌سرایی را  آسان می‌دانند و زمان سرودن آن را دو دقیقه قلمداد می‌کنند. به راحتی از اثر ترانه‌سرا بهره می‌برد از طرف دیگر با قانون کپی رایت آشنایی نداریم.

این شاعر افزود: علاقه افراد به پیمودن راه صد ساله در یک شب سبب می‌شود خوانندگان بدون اجازه از ترانه فردی استفاده کنند. در صورتی که 90 درصد ترانه‌سراهای ما قوی هستند و در این راه رنج‌های زیادی کشیدند. در کنار اکثر ترانه‌سراها شاعران خوبی نیز هستند و دراین راه زحمت فراوانی کشیدند. این افراد به خوانندگان مختلف کارهای فراوانی دادند تا به نتیجه مطلوب خود رسیدند.

قدیمی اظهار داشت: هم‌اکنون همه علاقه دارند به وسیله یک قطعه موسیقی مطرح شوند و راه را در مدت زمانی اندک طی کنند.



انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار