موزه آبگینه،‌موزه تخصصی آثار شیشه‌ و سفال،‌یکی از زیباترین موزه‌های تهران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تمامی کشورهای دنیا موزه‌هایی وجود دارند و همواره در خصوص اهمیت و جایگاه آن‌ها صحبت‌های زیادی می‌شود.  
   
موزه‌ها بدون دنبال کردن اهداف مادی در جهت گرد‌آوری و حفظ آثار فعالیت‌ کرده و نمایانگر هویت و اصالت تاریخ یک کشور در تمامی زمینه‌ها هستند.  
   
بازدید از موزه‌ها به عنوان شناسنامه ملت‌ها، موجب می‌شود با فرهنگ‌، آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شویم.  
   
موزه‌ها ما را به سفری در گذشته مهمان می‌کنند، گویی با افرادی از تمامی نسل‌ها و هزاره‌ها زندگی کرده و تجربه به دست آورده‌ایم. تجربیاتی که اگر همه عمر خود را هم صرف می‌کردیم، نمی‌توانستیم به تمام آنها دست پیدا کنیم.  
   
البته موزه‌های بسیاری در دنیا به موضوعات غیر معمول پرداخته و مجموعه‌ای از آثار عجیب و غریب را گردهم آورده‌اند. موزه‌هایی که آشنایی با آنها قطعا خالی از لطف نخواهد بود. در «معرفی موزه» تلاش خواهیم کرد تا امکان بازدیدهای مجازی از موزه‌های جالب و دیدنی ایران و دیگر کشورهای جهان را برای شما فراهم کنیم.

موزه آبگینه یکی از زیباترین موزه‌های شهر تهران است. قوام السلطنه ،‌نخست وزیر احمد شاه ، دستور ساحت این خانه را برای خود داد. ساختمان موزه هشت ضلعی که در باغی به مساحت 7 هزار متر مربع واقع شده است.

ساختمان این بنا در دو طبقه ساخته شده که دو تالار در طبقه اول و سه تالار در طبقه دوم قرار دارند.

این خانه تاریخی تا سال 1330 محل کار و زندگی قوام‌السلطنه بوده ولی پس از آن برای 7 سال در اختیار سفارت مصر قرار داشته است.

مدتی بعنوان ساختمان سفارت افغانستان و سپس بانک بازرگانی مورد استفاده بوده تا اینکه در سال 1355 به هدف راه‌اندازی موزه به هانس هولاین معمار برجسته اتریشی سپاه شد تا معماری داخلی آن را انجام دهد. بسیاری از کارشناسان طراحی موزه آبگینه را از بهترین کارهای صورت گرفته هولاین می‌دانند و این موضوع در هنگام بازدید از موزه به خوبی مشهود است. منبت‌کاری های درها ، گچ‌بری‌ سقف‌ها و ستون‌ها و آیینه‌کاری‌های این موزه همگی به نوعی به نمایش هنر ایرانی می‌پردازند و بخشی از آیینه‌کاری‌های در طبقه دوم در سال 1368 اضافه شده است که اغلب مضامینی مذهبی و انقلابی دارند.

با ارزش‌ترین شیشه‌های این موزه ،‌لوله‌های شیشه‌ای معروف به سیلندر شیشه است که به هزاره دوم پیش از میلاد تعلق دارند و از معبد چغازنبیل در نزدیکی شهر باستانی شوش در استان خوزستان به دست آمده‌اند.

در تالارهای مختلف این موزه انواع مختلفی از سفال و آبگینه متعلق به دوره‌های گوناگون به نمایش گذاشته‌اند. سفالی دست‌ساز از دوران اشکانی در طبقه اول،‌ ظروف زرین‌فام دوران سلجوقی، تالار زرین و لعاب های یک‌ رنگ فیروزه تالار لاجورد نمونه هایی از اشیا موزه فوق هستند.

کتابخانه ای با بیش از 4 هزار جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه باستان شناسی ، تاریخ و هنر نیز جنسی جامع برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

بنای موزه آبگینه هفتم اردیبهشت 1377 با شماره ثبت 2014 بعنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. این موزه در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر واقع شده و هر روز از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر (به جز ایام سوگواری) میزبان علاقمندان است.


گزارش از زهرا علی اکبرلو





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار