این کویر زیبا در فاصله چهل و پنج کیلومتری شهرستان آران و بیدگل از توابع استان اصفهان قرار دارد و دارای تپه های شنی مرتفع و جنگل های تاق است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزگاری مردمان کویرنشین ایران برای تامین ملزوماتشان مجبور بودند تا مسیرهای طولانی و مشقت باری را از دل کویرها بگذرند و به آبادی‌ها و شهرها برسند و از آن محل‌ها نیازهای اهالی خود را تامین کرده و به آبادی‌های کویری خود برگردند.

در این سفر طولانی و پر زحمت، ممکن بود بعضا حیوانات و گاهی افرادی که در کاروان‌ها بودند به دلیل نبود کاروانسرا به میزان لازم به دلیل عواملی چون گرمای شدید،‌ حمله حیوانات وحشی و مار و عقرب از بین بروند و یا جانشان به خطر بیفتد.

به همین منظور در دوران صفویه و در زمان حکومت شاه عباس در مسیر این کاروان‌ها کاروانسرایی بزرگ، با امکانات به روز آن زمان ساخته شد و سرپناهی بود موقتی برای آنان که قصد بازگشت به دل کویر سخت و خشن را داشتند تا بتوانند با خطر کمتری مسیرشان را از کاشان به شهرها و روستاهای جنوبی آن طی کنند و به دیارشان بازگردند.

کاروانسرایی که امروز به تفرجگاهی زیبا با مناظر طبیعی و کویری تبدیل شده است. کویر «مرنجاب» و اقامتگاه درنظر گرفته شده برای گردشگران داخلی و خارجی یکی از بهترین مناظر طبیعی با گونه‌های مختلف حیوانی و پوشش گوناگون گیاهی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است که تا کنون زیبایی های این کویر را از نزدیک ندیده اند.

از آنجایی که بیرون آوردن آب از خاک‌های کویری ایران بسیار سخت و پر زحمت بوده است، کاروانسرای معروف دوران صفویه به کاروانسرای «مرد رنج آب» معروف بوده و بعدها کویرهای اطراف آن نیز به همین اسم تغییر نام داده تا اینکه مرور زمان باعث شد تا نام این کویر به «مرنجاب» تغییر پیدا کند.

این کویر از شمال به دریاچه نمک مسیله (آران و بیدگل)، از غرب به کویر مسیله و بیابان آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بندریگ و تپه های ماسه‌ای روان این بیابان و شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود. ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود 850 متر است و قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است.

این کویر دارای گونه‌های گیاهی مختلفی چون گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ، دم گاوی و غیره است که عموما توسط منابع طبیعی جهت جلوگیری از فرسایش خاک و مهار بیابان‌زایی احیا گردیده‌اند. در زمان صفویه این منطقه دارای پوشش گیاهی بسیار متراکم و غنی از جنگلهای تاق بوده است که عمده درختان  این جنگل در طول تاریخ، جهت مصارف خانگی و یا پختن کاشی و آجرهای مساجد و پلهای اصفهان قطع گردیده، اما هنوز به طور کامل از بین نرفته‌اند. تنوع بالای گونه های گیاهی تنها ویژگی بارز این کویر نیست و چند سال پیش گردشگرانی که برای تفریح به این کویر رفته بودند به یک گونه پلنگ ایرانی برخورد کرده بودند!

از دیگر حیواناتی که در کویر مرنجاب شناسایی شده  گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، لاسرتا، انواع مارمولک‌های گکو و آگاما، انواع مار، عقرب سیاه و طلایی، تیهو، عقاب، هوبره، شاهین است که به دلیل وجود آب و غذای فراوان دارای پوشش جانوری غنی است.

کاروانسرای «مرنجاب» محل اسکان و اقامت مسافران است و بهترین راه برای رسیدن به این کاروانسرا راهنمایی گرفتن از بومیان و محلی ها است.

این کویر زیبا در فاصله چهل و پنج کیلومتری شهرستان آران و بیدگل از توابع استان اصفهان قرار دارد و دارای تپه های شنی مرتفع و جنگل‌های تاق است که از جاذبه‌های طبیعی آن به شمار می‌رود.



گزارش : پوریا سلیمان زاده


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار