مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از افزایش 133 درصدی تعداد نمونه های بانک ژن در خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، حمید صالحی با اشاره به اینکه 15 فروردین در تقویم به نام روز ذخایر ژنتیکی و زیستی نامگذاری شده است، اظهار کرد: ثبت روز ملی «ذخایر ژنتیکی و زیستی» گامی مهم برای حفظ این سرمایه‌های ارزشمند و یاد آوری ضرورت حفظ و نگهداری تنوع زیستی است.

وی با بیان اینکه درنیمه دوم سال گذشته سایت نمونه برداری در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به بهره برداری رسید افزود: این کار موجب افزایش 133 درصدی تعداد نمونه های بانک ژن درمشهد در مقایسه با سال پیش از آن شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:هم اکنون بیشترین ارسال نمونه های بیولوژیک را از حوزه شهرستانهای طرقبه شاندیز ، تربت جام ،کاشمر،خواف،کلات ،مه ولات و تایباد داشته ایم .

صالحی با بیان اینکه این اداره کل نمونه هاي بيولوژيک گونه هاي مختلف را برای نگهداري بلند مدت آن در موزه و بانک ژن جمع آوری می کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ثبت ژنتيکي گونه هاي در معرض تهديد ، در حال انقراض و همچنین استفاده از تکنيک هاي زيست فناوري براي حفظ، بقا و مديريت گونه ها جزو برترین ها در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به 30 هزارگونه گیاهی و جانوری را همگام با تخریب اکوسیستمها و شکار و برداشت بیش ازحد از دست می دهیم اضافه کرد: به دنبال تعيين سياست هاي تدوين حفظ و نگهداری تنوع زیستی کشور، بانک ژن به عنوان يکي از موثرترين راههاي حفاظت از گونه هاي گياهي و جانوري بخصوص گونه هاي در معرض خطر و انقراض در اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي راه اندازي شد.

انتهای پیام//

برچسب ها: بانک ، ژن ، نمونه ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.