هنر انقلاب مرز بین هنرمند متعهد و هنرمند شبه روشنفكر را مشخص می‌كند

بهناز ضرابی‌زاده نویسنده كتاب پر مخاطب«دخترشینا» معتقد است كه هنر اسلامی وظیفه دارد به تربیت و تعالی انسان ها بپردازد نه این كه انسان را به رذالت و نگون بختی دچار كند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ از میان همه كسانی كه در سال گذشته آثار شاخص در حوزه هنر انقلاب عرضه كرده بودند، 6 نامزد انتخاب شدند كه نام بهناز ضرابی‌زاده در كنار هنرمندانی چون جواد افشار، پرویز پرستویی، عبدالحمید قدیریان، مجید مجیدی و هادی محمدیان به چشم می خورد. 

 به بهانه این انتخاب با او كه كتاب پرمخاطب «دختر شینا» را در كارنامه خود داشت در خصوص هنر انقلاب به گفت‌وگو نشستیم.

خالق كتاب «دختر شینا» با بیان اینكه هنر متعهد انقلابی و اسلامی انسان‌ساز و كمال‌گراست، افزود: هنر متعهد به هنری گفته می شود كه روح تعهد به اندیشه‌ای در آن نهفته است؛ به همین جهت بهتر است بگوییم هنر متعهد انقلاب اسلامی به هنری گفته می شود كه قطعا به ارزش ها، آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی متعهد و وفادار باشد و روح توحیدی و تعالی و حقیقت در آن جلوه‌گر باشد.

وی افزود: قبل و بعد از انقلاب هنرمندانی تربیت شدند كه دارای اندیشه توحیدی بوده و روح آزادگی در آثار آنها جلوه گری می‌كند و رسیدن به حقیقت و كمال انسانی را از اهداف والای خود قرار داده اند و برای رسیدن به این هدف زبان هنر را انتخاب كرده اند.

نویسنده كتاب «آن روز سه شنبه بود» گفت: هنرمند متعهد از ظرفیت زیبایی و جذابیت هنر برای انتقال مفاهیم موردنظر خود كه همان اندیشه‌ها و ایدئولوژی توحیدی است بهره می‌برد كه می توان گفت این‌ها هنرمندانی هستند كه در قول و عمل یكسانند و حتی حاضرند جان خود را در این راه فدا كنند و نمونه بارز این هنرمندان، سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی است. 

وی با اشاره به تربیت شدگان مكتب انقلاب اسلامی به عنوان هنرمندانی كه به حرف و عقیده خود ایمان دارند و حاضرند تا پای جان از اعتقاد خود دفاع كنند، گفت: وظیفه این افراد پاسداری از ارزش‌های انقلابی و اسلامی و تلاش در جهت انسان سازی است؛ چرا كه هنر اسلامی وظیفه دارد به تربیت و تعالی انسان ها بپردازد نه این كه انسان را به رذالت و نگون بختی دچار كند. 

ضرابی‌زاده گفت: هنرمند متعهد انقلابی تلاش می كند با دوری جستن از تعصب و كلیشه پردازی، اندیشه‌ای زیبا را در فرم و قالبی زیبا و با بهره گیری از تكنیك به مخاطب انتقال دهد.

وی اطلاق هنرمند انقلابی و هنر متعهد انقلابی را به این دلیل كه جدا كننده هنر دینی و متعالی از هنر مادی و غیر ارزشی است، بجا عنوان كرد و افزود: این تقسیم بندی مرز بین هنر و هنرمند معتقد به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و حقیقت مدار را با هنرمندانی كه ادای روشنفكری در می آورند و جز به سقوط و تباهی ارزش های انسانی فكر نمی كنند مشخص می‌كند.

وی گفت: تفاوت هنرمندانی كه هنر را برای كسب لذت شهرت و درآمد انتخاب كرده اند با هنرمندانی كه به حقیقت و وحدانیت خدا و عالم معنا و تعالی انسان فكر می كنند از زمین تا آسمان است و این مرزبندی مانند تفاوت خیر و شر،  نیك و بد، و عدل و ظلم است.

ضرابی‌زاده ادامه داد: كسانی كه به هنر و ادبیات علاقه مند هستند لازم است در حوزه های مختلف دین، تاریخ،  فلسفه، حتی روان‌شناسی و البته ادبیات كتاب های مهم، شاخص و تاثیرگذار را مطالعه كنند اما مطالعه ادبیات پیشین و پسین ارجحیت دارد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار