یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: سعودی در مسائل مذهبی و با سرمایه‌گذاری‌های مرتبط در این حوزه، برنامه‌هایی بسیار حساب‌شده‌تری را دنبال می‌کند.

آل‌سعود به‌دنبال اعمال‌نفوذ سیاسی در افغانستان است"محمدمحسن حمیدی" کارشناس مسائل آسیا و افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ساخته شدن یک مرکز بزرگ اسلامی در کابل از سوی سعودی‌ها، اظهارداشت: به نظر می‌رسد عربستان با توجه به تقابلی که با معیارهای اصیل شیعه دارد، به‌دنبال مسئله فراگیرتری در افغانستان است.

وی بیان داشت: گاهی مسائل مذهبی به عنوان راهی برای برنامه‌ریزی‌های درازمدت و اعمال نفوذ سیاسی در کشورها پیگیری می‌شود که سعودی در مسائل مذهبی و با سرمایه‌گذاری‌های مرتبط در این حوزه، برنامه‌هایی بسیار حساب‌شده‌تری را دنبال می‌کند.

این کارشناس مسائل آسیا و افغانستان تاکید کرد: این موضوع هدفی کلی است که بسیاری از کشورها در آن ماموریت‌های مذهبی را به مراکز به ظاهر غیردولتی واگذار می‌کنند تا موضوع درنهایت امری غیرسیاسی محسوب شود.

حمیدی در ادامه با اشاره به این‌که رویکرد مذکور مختص عربستان نیست و اغلب کشورهای دارای سیاست گسترش نفوذ، چنین راهبردی دارند گفت: در زمان قذافی نیز موسساتی از این قبیل در لیبی به‌فعالیت مشغول بودند، بنابراین عربستان با برخورداری از پیشینه مالی و اهداف سیاسی خود در این راستا قدم برمی‌دارد.

این کارشناس آسیا با ذکر اقدامات مشابه عربستان در پاکستان خاطرنشان کرد: مدارس مذهبی پیشاور پاکستان نیز مورد حمایت عربستان سعودی هستند و با توجه به این که منطقه پیشاور از گذشته ناامن بوده، با این حال این مدارس به کار خود ادامه می‌دهند!
 
وی تاکید کرد: این اقدام آل‌سعود بیانگر ارتباطی متقابل میان وضعیت فرهنگی- مذهبی و فعالیت‌های مدارس مذهبی در افغانستان است.

حمیدی به تلاش عربستان برای جلوگیری از گسترش تفکر شیعی در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: سعودی‌ها به‌دنبال برنامه‌ای حساب‌شده در ترویج مسائل وهابیت برای نفوذ سیاسی در افغانستان هستند.

انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.