ابعاد علمی، فرهنگی، هنری و ادبی به نیشابور که هم اکنون پایتخت کتاب ایران است، شناسنامه می‌دهد؛ البته ایران پر از شهرهای شناسنامه‌دار است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم معرفی «پایتخت کتاب ایران» که امروز در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پایتخت کتاب طرحی برای رقابت ملی بوده و زیرساخت نشر کشور نیاز به تقویت و کتابخوانی نیاز به رقابت جدی دارد.

وی اظهار داشت:‌ شهرهای زیادی به عرصه انتخاب پایتخت کتاب ایران می‌آیند و ایده‌های زیادی برای گسترش کتاب و کتابخوانی عرضه می‌شوند که البته آنچه مطرح می‌شود، باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم اکنون نزدیک به دو سال از اجرای طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران می‌گذرد و ما در این مدت شاهد نشاط ملی بودیم. شهرهای حاضر در این طرح برنامه‌ها و ایده‌های علمی قابل اجرا را ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: ابتدا اهواز و اینک نیشابور، عنوان پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داده‌اند. 5 ضلع علمی، فرهنگی، ادبی و هنری شاخصه‌های نیشابور هستند و این شاخصه‌ها به این شهر شناسنامه می‌دهند. البته ایران پر از شهرهای شناسنامه‌دار است.

صالحی ادامه داد:‌ نیشابور قطب ادبی، دینی و هنری جهان اسلام و ایران بوده و درحال حاضر نیز قطب علمی و فرهنگی معاصر کشورمان به حساب می‌آید اما این فقط مسئله‌ای نیست که درباره نیشابور قابل طرح باشد. وقتی که این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران شناخته شد، علاوه بر شناسنامه‌دار بودن آن برنامه‌های کیفی در حوزه کتاب این شهر نیز برای ما اهمیت پیدا کرد. در این برنامه‌ها مشارکت خوبی میان بخش‌های خصوصی، بخش‌های عمومی و نهادهای دولتی دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های ارائه شده شهر نیشابور احساس همدلی و همراهی سه ضلع بخش‌های خصوصی، بخش عمومی و نهادهای دولتی به خوبی دیده می‌شود. نیشابور پایتخت کتاب شد اما این یک آغاز است نه پایان.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ ما انصافا به نیشابور امیدواریم. 

وی تصریح کرد: معرفی نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران آغاز راه است و امیدواریم که این شهر بتواند با عنوانی که به خود اختصاص داده نشان سازی کند و ما بتوانیم بگوییم که پایتخت کتاب ایران تنها یک عنوان نیست.

صالحی تصریح کرد: این که در نیشابور ده‌ها شرق‌شناس و ایران‌شناس هستند، یک اتفاق بزرگ است و ما امیدواریم که با کارهایی که انجام می‌شود نیشابور همچون نگینی بر انگشتری ایران بدرخشد.

وی خاطر نشان کرد:‌ هویت ایران از فرهنگ است و نیشابور سرچشمه این فرهنگ به حساب می آید.

همچنین صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگری از مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران گفت: برای معرفی پایتخت کتاب ایران برنامه‌های زیادی مطرح شد که یکی از این برنامه‌ها در حوزه فرهنگی بود.

وی افزود: ما از ابتدا انگیزه زیادی برای معرفی نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران داشتیم؛ چون این شهر یک قطب فرهنگی است و منهای بحث‌های  جغرافیایی و اداری، به عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی کشورمان شناخته شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت:‌ ما چند قطب فرهنگی در کشور داریم اما پایتخت کتاب ایران یکی از حرکاتی است که در نیشابور آغاز شد و این شهر سرآمد قطب‌های فرهنگی دیگر ماست.

صالحی امیری تصریح کرد:‌ پایتخت کتاب ایران یک تصویرسازی است تا به دیگران بگوییم که شما هم می‌توانید قطب فرهنگی شوید.

وی خاطر نشان کرد: پایتخت کتاب ایران ‌الگوسازی برای سراسر کشور بود که همه شهرها در رقابتی سازنده قرار بگیرند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.