یحیی دهقانی، عضو هیأت مدیره انجمن ناشران و کتابفروشان تهران و مدیر کمیته فعالیتهای فرهنگی بیست و هشتمین و بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در خصوص میزان تجلی اقتصاد مقاومتی در عرصه نشر و حوزه کتاب به خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: چهارچوب اقتصاد مقاومتی خیلی روشن نیست، البته عرصه نشر قبل از طرح مسئله اقتصاد مقاومتی، مقاومتی شده بود؛ یعنی فعالان این عرصه که از قدیم تا به امروز از اقتصاد ضعیف عرصه نشر رنج میبردهاند همواره تلاش کردهاند که از کمترین امکانات بهترین بهره را ببرند.
وی افزود: بنا بر این به نظر میرسد که نیازی به یادآوری لزوم تجلی اقتصاد مقاومتی در عرصه نشر نیست.
این عضو هیأت مدیره انجمن ناشران و کتابفروشان در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه قوانین عرصه نشر آنچنان که باید و شاید جدی گرفته نمیشوند، ضعف اقتصاد نشر را به عنوان یکی از مشکلات موجود بر سر راه ناشران مطرح کرد و اظهار داشت: مشکلات حوزه نشر تا به امروز در جلسات متعددی که در کمیته فعالیتهای فرهنگی دو دوره اخیر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، مطرح شده اند و 40 تا 50 مورد از نشستهای برگزار شده در کمیته فعالیتهای فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در رابطه با وضعیت نشر و مشکلات این عرصه شکل گرفتند ولی به رغم برگزاری این جلسات راهی برای برون رفت از چالشهای نشر وجود ندارد؛ زیرا ویترین کم است و ضعف فرهنگ کتابخوانی نیز دیده میشود.
دهقانی خاطرنشان کرد: هم اکنون راهکار برون رفت از چالشهای عرصه نشر پیشبینی نشده است.
یادآور میشود که عرصه نشر کشور در سالهای اخیر با مشکلات عدیدهای چون ضعف اقتصاد نشر، گرانی کاغذ و خدمات چاپی و ضعف فرهنگ کتاب و کتابخوانی مواجه شده و به رغم همه تلاشها در امر برداشتن این مشکلات از سر راه خود، ناکام مانده است.
انتهای پیام/