آیت‌الله مصباح‌یزدی:

حق را ملاک انتخاب‌های خود قرار بدهیم

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ملاک انتخاب‌های ما نباید هوای نفس باشد، بلکه ما باید تنها حق را ملاک انتخاب‌های خود قرار بدهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛آیت‌الله محمدتقی مصباح‌‌یزدی در دفتر مقام معظم رهبری در قم سخن می‌گفت، با اشاره به آثار تبعیت از هوای نفس اظهار کرد: کسانی که به دلیل تبعیت هوای نفس از راه راست منحرف می‌شوند، با نبی خدا هم مقابله می کند و حتی با خداوند هم به مشکل خواهند خورد. بلعم باعورا از یاران حضرت موسی بود که مستجاب الدعوه شد و مقرب درگاه خداوند بود، اما براساس آیات قرآن به دلیل تبعیت از هوای نفس، گمراه گشت و همچون سگ شد و قرآن لفظ سگ را برای او آورده است.

وی ادامه داد: ملاک انتخاب‌های ما نباید هوای نفس باشد، بلکه ما باید تنها حق را ملاک انتخاب‌های خود قرار بدهیم. تبعیت از هوای نفس حتی می‌تواند انسان را به بت پرستی بکشاند و از دین صحیح و یکتاپرستی منحرف کند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به پیروی از هوای نفس گفت: انسانی که از هوای نفس پیروی نکند، خود را از دیگران بالاتر نمی‌بیند. اما در زمان پیامبران الهی از جمله رسول اکرم(ص) برای بزرگان و رهبران قبایل که از هوای نفس خود تبعیت می‌کردند، سخت بود که خودشان را دیگر افراد جامعه یکی بدانند و به همین دلیل دعوت پیامبران را قبول نمی‌کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بت پرستان به این دلیل بت را می‌پرستند که از هوای نفس خود تبعیت می‌کنند، چون حتی عبادت آنها در بت پرستی شامل جشن، شادی، عیاشی و شراب خواری بود. تبعیت از هوای نفس موجب می‌شود که در دین انسان هم انحراف به وجود بیاید و انسان بت پرست شود.

وی دلیل پیوستن برخی از افراد را به فرقه‌های انحرافی، تبعیت از هوای نفس دانست و تصریح کرد: کسی که پیرو هوای نفس باشد، تحمل انجام عبادت‌های همچون نماز در نیمه شب را ندارد و به سراغ فرقه‌ای می‌رود که عبادتش عیاشی و شادی باشد تا برای مدتی یک لذت موقت را تجربه کند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به زندگی فرعون گفت: هوای نفس حتی سبب می‌شود که انسان همچون فرعون دیگر خداوند را قبول نداشته باشد و خودش را خدا بداند. یعنی تبعیت هوای نفس کار انسان را تنها به بت پرستی و شریک قرار دادن برای خدا نمی‌کشاند، انسان حتی با پیروی از هوای نفس ممکن است همچون فرعون خودش را خدا بداند.

وی ادامه داد: در وجود انسان از همان ابتدا این احساس وجود دارد که به دنبال ترقی و رشد برود تا از همه بالاتر باشد، انسان‌ها از همان بچگی می‌خواهند که فقط حرف آنها مطرح باشد و به دیگران زور بگویند و به دنبال رسیدن به جایگاهی هستند که دیگران به فرمان او باشند و در این راه حتی مقررات را زیر پا می‌گذارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دین می‌گوید که این احساس را باید سرکوب کرد، چون فرعون را غلو و برتری طلبی فرعون کرد. خداوند می‌گوید که سعادت برای کسی است که برتری طلب نباشد و تنها به فکر بندگی خداوند باشد. بزرگی می‌گفت که در باطن همه ما انسان‌ها یک انا ربکم الاعلی وجود دارد، اما به دنبال فرصتی برای ظهور است. اگر کسی مشتری حرف ما باشد و مرید ما شود، ممکن است حتی ادعای نبوت هم بکنیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی کنترل هوای نفس را ضروری دانست و تصریح کرد: هوای نفس اگر رها بشود، کار انسان را به فرعونیت می‌رساند. قرآن از همان اول به ما می‌گوید که جلوی نفس خود را بگیرید. انسان نباید به دنبال برتری طلبی بر دیگران باشد و این چیز خطرناکی است.

وی ادامه داد: اینکه به دنبال بهتر بودن از دیگران در جنبه‌های مادی همچون خانه و ماشین باشیم، خوب نیست. انسان باید به دنبال کمال در بندگی باشد و سعی کند که بنده بهتری برای خداوند بشود. هواس نفس تنها انسان را مبتلا به گناه و ظلم به دیگران نمی‌کند، بلکه حتی کار انسان را به کفر و الوهیت می‌کشاند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار