سازمان ملل گزارشی منتشر کرد که از افزایش سرانه مصرف آبزیان در جهان خبر می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، اکنون مردم در سراسر جهان نسبت به سال‌های گذشته مقدار بیشتری ماهی مصرف می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان ملل که روز پنجشنبه منتشر شد، سرانه مصرف ماهی در جهان برای نخستین مرتبه از سال 2014 به 20 کیلوگرم رسیده است.

در گزارش سازمان غذا و کشاورزی اعلام شد رکورد مصرف ماهی که در سال 2015 نیز مشاهده شده بود، به دلیل افزایش پرورش ماهی، افزایش جمعیت، کاهش اتلاف در زمینه‌های گوناگون، روند رو به رشد درآمدها و افزایش شهرنشینی و توسعه اندک در بازارهای ماهی بوده است.

بر اساس این گزارش، سرانه جهانی مصرف ماهی از میانگین 9.9 کیلوگرم در دهه 1960 میلادی به 14.4 کیلوگرم در دهه 1990 میلادی رسید.  در سال 2014 این رقم به 20.1 کیلوگرم می‌رسد.

اکنون پرورش ماهی در حوضچه‌های آب شور و شیرین، جواب‌گوی حدود نیمی از مصارف ماهی در جهان است. در این گزارش آمده است: چین نقش بزرگی در رشد صنعت پرورش ماهی ایفا کرده است. این کشور مسئولیت پرورش 60 درصد شیلات جهان را برعهده دارد.

از طرفی دیگر، این گزارش به نقاط منفی نیز پرداخت. برای مثال، به استثنای برخی از کشورها، وضع بازار ماهی جهان هنوز بهبود نیافته است. حدود 33 درصد ماهی‌های صید شده در جهان از نظر بیولوژیکی در سطح نامتعادلی قرار دارند. 

تولیدات جهانی آبزیان در سال 2014، 93.4 میلیون تن اعلام شده است که 81.5 میلیون تن آن را ماهی‌های صید شده از آب‌های آزاد و 11.9 میلیون تن ماهی های پرورش یافته تشکیل می‌دهند. چین با بزرگترین تولیدات ماهی در رتبه نخست جهان قرار دارد. پس از این کشور، اندونزی، آمریکا و روسیه به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار دارند.

همچنین صید غیرقانونی ماهی تا سقف 26 میلیون تن – معادل 15 درصد -- از تولیدات ماهی سالانه جهان را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار