رییس سازمان غذا و دارو در خصوص داروهای موجود در زمینه پیشگیری گفت: فهرست دارویی در کشور از فهرست دارویی سازمان بهداشت جهانی وسیع‌تر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در همایش بین‌المللی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: غذا یکی از عوامل اصلی خطر در مؤلفه‌های اجتماعی سلامت است دارو نیز هم در پیشگیری و هم در درمان عصای اصلی ماست و از ورود بیماران به مراحل سنگین‌تر هزینه‌های درمان جلوگیری می‌کند بیماری ‌که با درمان دارویی بهبود می‌یابد به ویژه در زمینه دیابت از بیماری که درمانش‌ از کنترل خارج شده هزینه‌های پایین‌تری دارد.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه 70 درصد بازار دارویی تولید داخل است افزود: از 6 هزار قلم داروی پروانه‌دار موجود در بازار، 5 هزار قلم آن تولید داخل است و حتی برخی از داروها 20 تولید‌کننده دارند.

دیناروند با بیان اینکه وضعیت داروی مربوط به حوزه پیشگیری در کشور مطلوب است عنوان کرد: تمام پیشنهادهای سازمان جهانی بهداشت درمورد داروهای اساسی این حوزه در کشور موجود است و حتی گاهی اوقات فهرست رسمی داروهای کشور از فهرست سازمان جهانی بهداشت وسیع‌تر است.

وی تصریح کرد: تا سال 2025 کاهش 30 درصدی مصرف نمک را هدف‌گذاری کردیم که تا سال 2018 باید به 15 درصد میزان دست یابیم دریافت دارو نیز 50 درصد کاهش داشته است که بر این اساس از هدف‌گذاری پیشی گرفته‌ایم بر ابتلا به بیماری دیابت نیز باید با 50 درصد کاهش روبه‌رو باشیم.

دیناروند وضعیت مصرف نمک، شکر و چربی را نامناسب خواند و ادامه داد: اکنون در مصرف شکر شاهد افزایش 30 درصدی هستیم در این راستا از دو سال پیش اقداماتی رسمی و عملیاتی آغاز شده و برای شرکت‌هایی که فراورده ناسالم تولید می‌کنند، ممنوعیت تبلیغات قائل شدیم در مقابل از شرکت‌هایی که فراورده‌ سالم تولید می‌کنند حمایت کرده و در مراسم رونمایی از فرآورده‌هایشان شرکت می‌کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: 20 ماه پیش دستورالعمل ثبت چراغ راهنمای تهویه را ابلاغ و از همان زمان اجرا شده است به طوری که اکنون بیش از 60 درصد کلیه فراورده‌ها چراغ راهنما تغذیه دارد این میزان در برخی استان‌ها نزدیک به صد در صد و در برخی دیگر 40 درصد گزارش شده است.

دیناروند عنوان کرد: برنامه داریم دسترسی به داروها را در بحث قیمت‌گذاری تقویت کنیم و از داروهای تولید داخل هم حمایت کنیم.

وی گفت: در سال 2015 و 2016، 10 درصد مصرف نمک در فراورده‌هایی که منشأ اصلی آن‌ها نمک است کاهش یافته است در این فراورده‌ها روابط فنی اصلاح شده و در برخی هم روابط استاندارد ملی در حال اصلاح است.

وی یادآور شد: در نوشابه‌ها و  آبمیوه‌ها میزان شکر مصرفی با 10 درصد کاهش روبه‌رو بوده و مصرف نمک در پنیر از 4 درصد به 2 درصد و در نان از 2 درصد به 1.8 درصد رسیده است.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار