مشهد؛

مشهد ظرفیت های بی نظیری در حوزه سنگهای قیمتی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مشهد دارای ظرفیت های بی نظیر در حوزه ی تولید، فروش، عرضه و صادرات سنگهای قیمتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین زارع صفت در نخستین جلسه ی شورای سیاستگذاری مشهد شهر جهانی گوهر سنگ ها افزود: 40 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان رضوی مصرف می شود که از این تعداد 15 نوع سنگ، مصرف بیشتری دارد و از آن جمله می توان به عقیق و فیروزه اشاره کرد.

وی به وجود 80 درصد واحدهای تراش سنگ های قیمتی کشور در مشهد اشاره و بیان کرد: خوشه ی صنعتی جواهرات در شهر شکل گرفته و انواع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در بازار انگشتر و جواهرات استفاده می شود.

زارع صفت ادامه داد: حدود 16 هزار نفر در حوزه سنگهای قیمتی به صورت مستقیم فعال هستند.

وی از برنامه ریزی ها برای برگزاری جشن اهداء لوح مشهد شهر جهانی گوهر سنگ ها، همزمان با فرا رسیدن دهه ی کرامت و در 19 مرداد ماه خبر داد و گفت: این جشن باید به بهترین شکل برگزار شود و در آن علاوه بر داوران و مسئولان شورای جهانی صنایع دستی؛ مدیران سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان ارشد استان و جمع کثیری از هنرمندان برتر صنایع دستی نیز حضور خواهند داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به وجود معدن فیروزه گفت: این معدن در نزدیکی مشهد در کنار دیگر ظرفیت هایی مانند سابقه تولید و فروش سنگ های قیمتی و بافت مذهبی مشهد و اعتقاد مردم و زائران به استفاده از سنگ های قیمتی باعث شده تا مشهد دارای ظرفیت های بی نظیری در این حوزه باشد.

زارع صفت با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در مشهد نیز گفت: خوشبختانه بخش خصوصی در این حوزه دارای فعالیت های بسیار ارزشمندی است و خوشحالیم که در مشهد این ظرفیت برای تولید، فروش و صادرات در این حوزه وجود دارد و این نوید بخش رفع بخشی از مشکل اشتغال در استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم چنین از افزایش فروش داخلی و صادرات خارجی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان در سال های گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه میزان فروش و نیز بهای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همواره روند تساعدی دارد و در طول سال شاهد رونق و توسعه این گوهر سنگ ها هستیم.

به منطور بررسی انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی، پنج داور شورای جهانی صنایع دستی متشکل از یک داور ایرانی و چهار داور خارجی به سرپرستی 'قدا هیجاوی' رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی 12 اردیبهشت ماه سال جاری به مشهد سفر کردند.

بعد از بررسی این گروه و بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی در تاریخ 18 تیر ماه جاری مشهد به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب شد.

جشن انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و اهداء لوح این انتخاب 19 مردادماه در مشهد برگزار می شود.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار