تولیت آستان قدس رضوی گفت: سازمان بهزیستی باید به طور جدی مطالبه‌گر حقوق معلولان باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در دیدار با مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: شهرداری‌ها باید به قوانین ساختمان و عمران شهری نسبت به مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان توجه کنند و بهزیستی نیز باید مطالبه‌گر و پیگیر اجرای قوانین مربوط به معلولان باشد.

وی فعالیت در سازمان بهزیستی را به دلیل خدمت به جانبازان و معلولان دارای جایگاه معنوی ویژه و ارزشمند خواند و گفت: بسیاری از اتفاقات و مشکلات که سبب ایجاد معلولیت‌ها و بروز کودکان بد سرپرست یا بی‌سرپرست در جامعه می‌شوند، عموما قابل پیشگیری هستند. لذا چه خوب است که پیش از ایجاد مشکلات علل و عوامل پیدایش آسیب‌های اجتماعی جست وجو و راه‌های پیشگیری از آن‌ها پیگیری شود.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به معضل حاشیه نشینی اشاره و با بیان اینکه افزایش بزه‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها فرهنگی از جمله پیامدهای حاشیه نشینی است، گفت: حاشیه نشینی امروز یکی از چالش‌های جدی شهرهای کشور است و معضلات بسیاری نیز به خصوص در حوزه اجتماعی ایجاد کرده و این برعهده سازمان‌هاست که با انجام وظایف قانونی خود در قبال ساخت و سازهای غیر قانونی حاشیه شهر، از بروز این نوع آسیب‌ها پیشگیری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه باید با شناسایی مطالبات معلولان، مسیر خدمات‌رسانی به این قشر را تسهیل کرد، گفت: همواره سازمان بهزیستی متولی قانونی امور معلولان در کشور بوده، اما به برکت انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز تشکیل شده است که همگام با بهزیستی و گاهی فراتر، در امور کمک به معلولان، محرومان و نیازمندان تلاش می‌کند.

وی در ادامه به تشرف سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: ‌شرایط مشهد با سایر شهرهای کشور متفاوت است و با توجه به حجم بالای تشرف زائران به این شهر، دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی، باید نگاه ویژه به خدمت رسانی در این شهر داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بارگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام ملجاء و پناهگاه است، بنابراین آسیب‌ دیدگان بسیاری به این بارگاه پناه می‌آورند و این موضوع کار و مسئولیت بهزیستی را سنگین می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این مطلب که حتی شیرخوارگاه‌های مشهد با شیرخوارگاه‌های سایر شهرها قابل قیاس نیستند، به جمعیت ثابت و متغیر مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: مشهد شهری با دو جمعیت ثابت و متغیر است. بنابراین بهزیستی نمی‌تواند فقط برای شهروندان مشهدی برنامه¬ریزی کند، بلکه باید جمعیت متغیری بین 27 تا 30 میلیون نفر در سال را نیز در نظر داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رسالت‌های آستان قدس رضوی گفت: فراهم آوردن شرایط مطلوب زیارت، تعمیق و اشاعه فرهنگ اسلامی و کمک به محرومان، سه رسالت اصلی آستان قدس رضوی است، اما در

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.