کرمان؛

لايحه جديد مناطق آزاد بايد براساس سياست‌های اقتصاد مقاومتی باشد

جلسه بررسي لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در محل كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با رياست دكتر محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم كرمان و رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تشكيل شد.

لايحه جديد مناطق آزاد بايد براساس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي باشدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان وبنا به اعلام روابط عمومی دفتر اراتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور؛ در اين جلسه كه با حضور رئيس و نمايندگان كميسيون اقتصادی مجلس، نماينده دستگاه‌های نظارتي، مهندس تركان دبير مناطق آزاد كشور، استاندارن چند استان، نمايندگان مركز پژوهش‌هاي مجلس و ديوان محاسبات برگزار شد، كليات لايحه جديد دولت مورد بررسي قرار گرفت.

در ابتداي اين جلسه مهندس تركان دبير مناطق آزاد كشور در دفاع از لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی گفت: پیگیری وضعیت برخی از مناطق آزاد جدید که هر کدام طی سفرهای مختلف رئیس جمهوری بررسی شده، در قالب لایحه در مجلس قبل مطرح شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه همسایگان بهترین بازار برای روابط دوجانبه اقتصادی هستند، تاکید کرد: مناطق آزاد جدید که لایحه آن تقدیم شده همه در مناطق مرزی هستند و جهت افزایش ارتباط با همسایگان هر یک از این مناطق ماموریتی دارند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توضیح داد: در رابطه با همسایه غربی عراق، منطقه آزاد اروند را داریم که با عراق جنوبی نیز در تعامل و داد و ستد تجاری است. همچنین صادرات کشور ما از طریق منطقه آزاد اروند به عراق سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

در اين جلسه كارشناسان مركز پژوهش هاي مجلس، كارشناسان ديوان محاسبات، معاون اقتصادي وزارت اطلاعات، استانداران استان‌هاي گيلان، ايلام و كردستان، نظرات و پيشنهادات خود را درخصوص اين لايحه بيان كردند و پس از آن اعضاء مخالف و موافق كميسيون اقتصادي به بيان ديدگاه‌های خود پرداختند.

در ادامه اين جلسه رئيس كميسيون اقتصادی با اشاره به بررسي لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در چند جلسه كارشناسي گفت: موضوع مناطق آزاد و تجاري كشور يكي از مهم ترين مباحث امروز اقتصاد ايران محسوب مي‌شود.

دكتر پورابراهيمی با اشاره به بند 11 ابلاغيه مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی الزامات موجود در اين بند از ابلاغيه را يكي از مهم‌ترين موارد در تصويب لايحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادي دانست و خاطرنشان كرد: موارد اصلاحي مربوط به هر يك از مناطق آزاد تجاري بايد در لايحه دولت اعمال گردد.

وي اين مهم را باعث هدايت مناطق آزاد به سمت اهداف خود دانست و گفت: يكي از نقاط مشترك صحبت نمايندگان و كارشناسان، دور شدن مناطق‌آزاد از اهداف اصلي آنهاست كه بايد در لايحه جديد اصلاح اين مهم در دستور كار قرار گيرد.

وي ضمن تاكيد بر لزوم تصويب محدوده نقشه جغرافيايي مناطق جديد مدنظر دبيرخانه مناطق آزاد كشور در هيات دولت افزود: اركان مختلف دولت بايستی در محيطي خارج از مجلس اختلافات خود را حل و سپس نسبت به ارائه لايحه و تصويب آن در مجلس شوراي اسلامی اقدام گردد.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس ضمن اشاره به وجود حدود 45 درخواست جهت ايجاد مناطق آزاد و ويژه اقتصادی در شهرستان‌های مختلف كشور گفت: پس از تصويب كليات لايحه به صورت مجزا وارد طرح پيشنهادات و دفاع از آن‌ها خواهيم شد
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار