روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی به بررسی روابط میان اسرائیل و ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی نوشت: اسرائیل درصدد است از توافق حاصله میان آنکارا و تل آویو نهایت استفاده را ببرد. این توافق به تازگی پس از تاخیری طولانی سرانجام به تصویب رسید.

در نهایت، اسرائیل درخواست ترکیه درخصوص انتقال کالا به غزه بدون نظارت صهیونیست ها را پذیرفت. ترکیه نیز متعهد شد فعالان نظامی حماس را از قلمرو خود اخراج کند و دست از حمایت آنها بردارد. البته تل آویو هنوز مطمئن نیست آنکارا چنین اقدامی را انجام دهد.

همچنین مجلس ترکیه با تصویب قانونی اقامه دعوی علیه سربازان و افسران اسرائیلی را که به کشتی ماوی مرمره حمله کرده بودند، لغو کرد. در حادثه حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی ترک ماوی مرمره که برای شکستن محاصره غزه راهی این منطقه شده بود، 10 شهروند ترک کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درخصوص حادثه کشتی مرمره رسما عذرخواهی کرد. هر دو طرف نیز با برقراری مجدد بالاترین سطح از روابط دیپلماتیک، سفیران خود را به سفارتخانه ها فرستادند؛ اما این تنها یک گام نمادین در برقراری روابط صلح آمیز بین اسرائیل و ترکیه است. با این حال، روابط اقتصادی میان دو طرف در طول 6 سال گذشته افزایش یافته است.

در ادامه این مطلب آمده است: ترکیه در سال های گذشته رفتارهای مختلفی از خود نشان داده است. در حال حاضر، سیاست خارجی این کشور رو به شکست است. او در میان همسایگان خود منزوی شده است. او دیدگاه های متضادی با سوریه، عراق، کردها و همچنین روسیه دارد. دولت اردوغان به طور مخفیانه از تروریست های داعش حمایت و برای آنها سلاح و مهمات فراهم می کند.

از سوی دیگر، ترکیه به آوارگان و پناهندگان در مهاجرت به اروپا کمک می کند. همین امر موجب تضعیف روابط میان آنکارا و اتحادیه اروپا شده است.

آمریکا سالها کوشیده است اسرائیل را ترغیب کند تا با ترکیه وارد روابط صلح آمیز شود. کودتای نافرجام ترکیه موجب شد روابط آنکارا و واشینگتن تا حد زیادی کاهش یابد؛ زیرا آمریکا با درخواست استرداد گولن به ترکیه موافقت نکرد.

همچنین اردوغان در تلاش است روابط خود با روسیه و ایران را بهبود دهد و به حالت سابق بازگرداند. در حال حاضر ترکیه موضع متفاوتی را در قبال اتفاقات منطقه اتخاذ کرده است. او دیگر بر برکناری بشار اسد از قدرت پافشاری نمی کند. در مقابل، به طور مرتب بر حفظ تمامیت ارضی سوریه اصرار می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل باید در ادامه روابط خود با ترکیه جانب احتیاط را رعایت کند. اردوغان به حمایت خود از حماس ادامه خواهد داد. همچنین بعید است نیروهای امنیتی ترکیه برقراری روابط با موساد را بپذیرند. بدیهی است که اسرائیل نمی خواهد بخشی از اتحاد روسیه، ایران و ترکیه علیه آمریکا باشد. آمریکا نیز از روابط اسرائیل با روسیه خرسند نیست. پوتین در یک سال گذشته 4 بار به تل آویو سفر کرده است. با این حال، ادامه روابط صلح آمیز آنکارا و تل آویو هنوز اما و اگرهای بسیاری دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
خدایا شکرت ترکیه هم شد کشور...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
راهبرد بی راهه یهود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
چرخش دیپلماتیک ترکیه پس از کودتا به اصطلاح نافرجام!!!
استفاده ابزاری از جریاناتی همچون داعش در جهت نیل به اهداف
آخرین اخبار